Groot soort larve/rups??

Gestart door MaartenR, augustus 08, 2008, 12:54:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

MaartenR

Hallo kenners van zaken waar ik maar weinig weet van heb.

Ik was gisteren met de hond aan het wandelen en had helaas mijn telefoon met camera even thuis gelaten, want ik kwam iets tegen wat ik niet eerder had gezien.

Het was zwart ongeveer van het formaat van de naaktslakken die ik regelmatig ontwijk op het zelfde fietspad langs een poldersloot in het zuidhollandsche Zwammerdam midden in het groene hart van de randstad.

Kenmerken:
-zwart
-zo'n 7 tot 9cm lang
-enigszins plat, aan de randen zeker, iets boller in het midden,
-Lichaam smal van achter(stomp puntje) breder in het midden(1 tot 1,5cm) smaller voor(0,5cm) met 2 duidelijke kaken
-schubben/schildjes/segmentjes zoals ook het achterlijf van een wesp dus over de hele breedte van het dier. Maar dan zwart, van onder was het lichter.
-Ik kon geen pootjes onwaren, deze kan het wel gehad hebben aan de onderzijden

Het dier bewoog zich voort als iets wat ik niet anders kan uitleggen als de manier waarop ik dat walrussen zie doen op discovery. Een golvende, rechtlijnige beweging van achter naar voor. Het had er een aardig tempo in zitten, het leek 2 van deze golven tergelijkertijd aan te kunnen. En ging als een soort wapperend tapijtje over het asfalt.

Toen ik het dier agiteerde met de werp stok van het balletje van de hond(de 2 kaken van ong. 2a3mm lang zagen er niet aanlokkelijk uit om dit met de hand te doen) rolde het zich snel weer om waarna het zichtbaar en hoorbaar "spuugde", ik kon niet zien of dit uit het achterkant of voorkant kwam. Waarna het zijn of haar route onverstoord vervolgde.

Het was die dag behoorlijk nat en had erg hard geregend, mischien handig om te weten, en het dier kwam uit de hoge gras berm tussen een poldersloot en het fietspad waar het dus net op Kroop toen ik dus toevalig net langs kwam.

De hond vond er niks aan en was volledig op haar balletje gefocust, ik daarentegen zou graag weten wat ik gezien heb, want zo groot had ik ze nog niet zien kruipen.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat ik gezien heb, wellicht met een afbeelding ter ondersteuning.
Ik houd er m'n ogen open en zal m'n mobiel/camera voortaan mee nemen.

Vriendelijke groet, Maarten.

tekenaar

tja, ik zou gokken op larve van de spinnende watertor maar die is wel donker, echter niet zwart... Dus dit is echt een gok.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

bioplek

Hier een foto van de larve van de spinnende watertor
Gr. Gerard Scholte

MaartenR

Ja dat was hem, best heftig als je zoiets nooit eerder zag.

Ik dank u vriendelijk!