'Turnbijtje'

Gestart door Lex Peeters, augustus 08, 2008, 01:11:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Het was lachen met deze bijtjes op de Oirschotse Heide. Om de haverklap kwam er weer een aanvliegen, ging zitten in de vegetatie (meestal pijpestro), kroop dan naar het uiteinde en beet zich daar vast. Langzaam werd vervolgens het lichaam opgericht om, zo leek het haast, met de poten rek- en strekoefeningen te doen. Wie weet hier het fijne van?

Gr.,

Lex

Tinok

Lex
Wat een waanzinnig mooie foto! Mijn complimenten. Hoe heb je de achtergrond zo donker gekregen? B)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

han.endt

#2
Heidewespbij, Nomada rufipes. Staat in de database (nog) foutief als Weidewespbij (typefoutje). Dit is de rusthouding. Klemt zich vast met de kaken.

Lex Peeters

#3
Bedankt Han (voor determinatie en uitleg) en Tinok (voor de complimenten). Ik kan me overigens wel wat ontspannendere standjes indenken dan dit.

Tinok, door van dichtbij in donker weer te flitsen krijg je vaak zo'n donkere achtergrond. Het is in mijn geval overigens meer geluk dan wijsheid wanneer het zo uitpakt, want het gaat mij er vooral om zoveel mogelijk kenmerken op plaat te krijgen. Mijn fototechnische kennis is maar zeer beperkt.

Gr.,

Lex

wilde

#4
CiteerWat een waanzinnig mooie foto!
Het is maar wat je mooi vind en smaken mogen verschillen. Een donkere achtergrond vermijden is moeilijker dan hem maken. Dit soort foto's zijn voor mij te onnatuurlijk en daarmee nooit mooi, maar het bijtje staat er goed herkenbaar op. Het is een mannetje van die soort.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Lex Peeters

Albert, ik ben het met je eens hoor! Ik zie er zelf ook liever iets van een achtergrond bij, met een goede diepte/scherpte-balans. Maar in het veld ben ik daar niet bewust mee bezig. In dit geval pakte het zo uit. Zoals gezegd, meer geluk of pech (naar smaak) dan wijsheid.

Gr.,

Lex

Tinok

Hoi Albert,

inderdaad mogen smaken verschillen maar ik vind mn het contrastverschil erg mooi. Dat is dan ws wat jij onnatuurlijk noemt. Grappig is dat toch he?
Lex bedankt voor de uitleg!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jelle

Mooie waarneming en mooie macro!
Wat teveel geflitst, maar bij donker weer fotograferen is altijd moeilijk.