Wat doen deze hommels?

Gestart door michiel k, augustus 07, 2008, 22:50:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Gister was ik getuige van een fenomeen wat ik in ieder geval nog nooit eerder gezien heb en tot op heden ook niet kan verklaren. Onderstaande foto's laten een grote hommel (?) zien met op zijn rug twee kleinere hommels (?). Ook zijn er op de kop van de grote hommel veel eitjes (?) te zien. Ik kan veel verklaringen verzinnen, maar geen van allen kan ik in de literatuur (vnl internet) bevestigd zien. Mijn gedachtenspinsels:

1. De grote hommel neemt kleinere soortgenoten (koningin met werksters) mee om een nieuwe kolonie te beginnen. (Erg onwaarschijnlijk  :( )

2. De grote hommel wordt belaagd door twee mannetjes die allebei haar proberen te bevruchten. (Ook weinig logisch).

3. De kleine hommels zijn koekoekhommels, die echter voor zover ik het begrepen heb, parasiteren op de hommelbroed en niet op de hommel zelf.

4. De kleine hommels proberen de grote te ondoen van eitjes die door een ander insect zijn afgezet (tja, je moet toch wat verzinnen  :) ).

Maar goed, ik heb veel behoefte aan een logische verklaring. Wat ik nog vergat te melden was dat het geheel vanuit de lucht (vliegend) met flinke vaart op de grond stortte.

En hierbij dan de foto's.
Michiel van Kerkvoorde

michiel k

Michiel van Kerkvoorde

michiel k

en de laatste foto.  
Michiel van Kerkvoorde

blaauw7

De grote hommel heeft zand in haar oogjes en de andere twee duwen haar voort :D  
Groeten,
Dick Belgers

Tinok

Zijn die eitjes geen mijten?
Raar verhaal en heb ook geen verklaring maarja ben dan ook geen hommelkenner.... B)
Wel gaaf dat je het op de foto hebt kunnen zetten. Mij lukt het al niet eens om een hommel op een bloem te fotograveren :wub:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Iolaire

Optie 2 is zo gek nog niet hoor!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

LakeSide

het zijn in ieder geval steenhommels. De grote is het vrouwtje en de twee kleinere zijn mannetjes. Die 'eitjes' zijn mijten, die veel op (steen)hommels zitten.
De mannetjes willen het vrouwtje bevruchten lijkt mij.

michiel k

Bedankt voor jullie antwoorden en meedenken.
Jaco, als jij alle drie herkent als steenhommels die is de optie van de bevruchting inderdaad nog niet zo gek. Is het vrouwtje dan ook automatisch een koningin? Dat is toch de enige die bevrucht wordt? En verklaart dat ook het grote verschil in omvang tussen de dieren?
Michiel van Kerkvoorde

blerf

de grote steenhommel is hier inderdaad een koningin. Werksters zijn in grootte ongeveer gelijk aan de mannetjes en inderdaad onvruchtbaar.
Groet,
Jeroen