Onbekende bij

Gestart door Arno van Stipdonk, augustus 06, 2008, 17:57:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Weet iemand welke soort dit is? Alvast bedankt.

Jelle

Een soort groefbij (Lasioglossum sp.)

Arno van Stipdonk


H. Meijer

Ik zou hier een Andrena denticulata van maken.

Hilco

Arno van Stipdonk

#4
Da's mooi! Bedankt weer Hilco. :duim:
Diverse exemplaren van deze soort waargenomen.

han.endt

#5
Die is het niet. Die vliegt volop bij mij in de buurt en ken ik zo langzamerhand erg goed. Zowel de mannetjes als de vrouwtjes. Mijn inziens ook een Lasioglossum sp. Let maar op de lichte witte vlekken aan de basis van de tergieten.

H. Meijer

#6
Leuk, een discussie!

Volgens mij zie je duidelijk eindbanden, kijk maar naar de laatste.

Heb je nog meer foto's?

Hilco

han.endt

#7
Andrena denticulata is een totaal ander beest: http://waarneming.nl/soort.php?id=24258&wn...um_tm=&tab=foto
Verder is het toch duidelijk te zien dat het een Lasioglossum is........... Let eens op de overgang van de eerste naar het tweede tergiet. Je ziet daar de grens tussen de tergieten.

H. Meijer

Het is een hele vreemde foto en ik vind het geen typische Lasioglossum.

han.endt

#9
CiteerHet is een hele vreemde foto en ik vind het geen typische Lasioglossum.
Oké, maar waarom dan Andrena denticulata?

PS. Ik heb voorzichtig aan Lasioglossum leucozonium gedacht die had ik laatst ook (onder de binoc). Dit heb ik niet geopperd, omdat ik dat niet verantwoord vond vanaf foto, maar zoiets zou kunnen.

H. Meijer

Voornamelijk door de in mijn ogen witte bandering, beharing op de zijkant van het borststuk en op het gezicht. Weinig beharing op het mesonotum.
Jammer dat de zijkant van het propodeum niet goed te zien is.

Maar ja, het kan allemaal gezichtsbedrog zijn. Jij weet net als ik dat determinatie's vanaf foto zeer moeilijk zijn.

han.endt

Inderdaad dat weet ik. We kunnen geen harde kenmerken zien. Geen vleugeladering, geen punctering etc.
Ik wou daarom voorstellen om de determinatie maar in het midden te laten.

H. Meijer


blaauw7

Ik denk niet dat dit een Lasioglossum is. De kop is m.i typisch Andrena. Ook de beharing op het achterlijf is niet van een Lasioglossum. Welke Andrena kan ik niet zeggen. Misschien dat Ivo er iets over kan zeggen.
Groeten,
Dick Belgers

Arno van Stipdonk

#14
Tja, ze waren nogal lastig op de foto te krijgen. In ieder geval vlogen er ook diverse exemplaren met de geel behaarde poten (vrouwtjes?) waar ik helaas alleen een slechte foto van heb kunnen maken. Dus ik dacht dat Zandbij idd wel klopte.
Ik zal nog wat foto's toevoegen, als het niet duidelijk genoeg is ga ik nog een keer terug komend weekend om beter foto's proberen te maken.
Er stond gisteren erg veel wind en de zon was erg fel wat het lastig maakte.

In ieder geval dank voor jullie bijdragen.

Arno van Stipdonk

nog een

Arno van Stipdonk

en de onduidelijke foto van het exemplaar met de geel behaarde achterpoten.

H. Meijer

#17
De ogen van Han zien het scherpst!

De laatste foto?

Arno van Stipdonk

Ja, de rest was nog slechter.... -_-

Ik hou het dus op Lasioglossum sp.?

han.endt

CiteerDe laatste foto?
Dasypoda hirtipes?

han.endt

CiteerIk hou het dus op Lasioglossum sp.?
:duim:  

H. Meijer

#21
Denk ik ook (de laatste foto).

Arno van Stipdonk

Houden we het daar voorlopig op. Ik probeer toch dit weekend nog een keer terug te gaan als het weer een beetje meezit.

Bedankt. :duim:  

han.endt

#23
CiteerIk probeer toch dit weekend nog een keer terug te gaan als het weer een beetje meezit.
Dan zitten er weer andere  :gap:.

Arno van Stipdonk

Dat zou mooi zijn. :)  

H. Meijer

Mooi om een keer te zien is het graven van het nest door Dasypoda hirtipes, als ze het zand naar buiten werken, verspreiden ze dit en ontstaat er een soort "landingsbaan".

Arno van Stipdonk

Vandaag kort even teruggeweest, niet echt de tijd gehad om te inventariseren maar de bij met de gele harige poten zijn inderdaad Pluimvoetbijen - Dasypoda hirtipes. Ik kende de soort niet met zulke gele poten.
Foto's maken was nog niet optimaal vandaag, een klein beetje redelijke foto;