Bladwesp?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 09, 2008, 09:40:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik denk dat ik moet zoeken bij de bladwespen, maar verder kom ik eigenlijk niet. Ik heb nog even in de richting van Macrophya annulata gedacht, maar dat is hem toch ook niet. Ik kan er zelf geen vinden met zo'n lang uitsteeksel aan het achterlijf en het schijnt ook heel lastig te zijn om bladwespen te determineren  :wacko: Daarom kom ik toch maar weer aan de experts vragen  :D Is hier een naam aan te geven?


De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Iolaire

Hoewel ie op deze foto niet goed te zien is, vermoed ik dat deze wesp een wespentaille heeft. Bladwespen hebben die niet dus is deze wesp er vermoedelijk één uit de even lastige Ichneumonidae familie (zo'n 1500 soorten!).

Ik denk dat Ichneumonidae sp. het meest haalbare is in deze.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

wilde

Bladwespen hebben geen verlengde legboor in een schede. Dit is een sluipwesp.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

MarjoSmeets

Tja, ik ben schijnbaar teveel op de kleuren van de Macrophya annulata op jouw site uitgegaan Abert!  :D Maar ik heb vandaag toch nog van jou geleerd dat zo'n "uitsteeksel" zoals ik het genoemd heb, een verlengde legboor heet! En van Willem, dat een bladwesp geen wespentaille heeft! Ichneumonidae sp. zal het dus zijn!
Bedankt allebei!
Groeten, Marjo
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo