Welke bij?

Gestart door Lex Peeters, augustus 02, 2008, 21:58:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Als beginneling moet je toch verder bouwen op de beperkte kennis die je inmiddels vergaard hebt. In het veld deed deze bij me aan de Bonte Viltbijtjes denken, die ik hier onlangs postte. Dit zou dus ook wel een Viltbij-soort zijn, dacht ik. Maar ik tref 'm niet aan op de Wilde Bijen-site. Wat is 't dan?

Gr.,

Lex

(ik fotografeerde deze overigens vandaag in België, Wijgmaal Leuven)

Lex Peeters

Kan ik deze maar beter 'afschrijven', of heeft er misschien nog iemand een suggestie?

Gr.,

Lex

corzonneveld

Nee hoor, niet afschrijven! Het is een graafwesp, en wel Nysson maculosus. Mooie soort he!?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Lex Peeters

Inderdaad een prachtig beestje. Bedankt Cor. Ik heb 'm zojuist ingevoerd op waarnemingen.be. Was de eerste melding van deze soort op de betreffende database, dus erg talrijk zal ie (ook) in België niet zijn.

Gr.,

lex

corzonneveld

#4
CiteerWas de eerste melding van deze soort op de betreffende database, dus erg talrijk zal ie (ook) in België niet zijn.

Alternatieve verklaring: weinig mensen zien die beestjes, of vinden ze leuk genoeg er aandacht aan te geven. Ik dacht dat, ondanks het geringe aantal meldingen op waarneming.nl, deze soort in Nederland niet al te zeldzaam is, en ik vermoed dat dat ook voor Belgie opgaat.

Bij veel minder populaire insectengroepen laten verspreidingskaartjes eerder de verspreiding van de waarnemers zien dan van de beesten zelf :P
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl