Blauwe Rotslijster ?

Gestart door fspaapen, augustus 05, 2008, 00:29:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

fspaapen

Net terug van vakantie in Zuid Frankrijk, Cote d'Azur, Var, toch nieuwsgierig geworden welke vogel ik geschoten heb. Ik gok een Blauwe Rotslijster? Wie heeft andere suggestie?
Groeten
Frank
Frank Spaapen

frankneijts

Zou niet durven Frank, zoiets heet onmiskenbaar.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

fspaapen

#2
P.s. voor diegene die toevallig naar Zuid Frankrijk gaan: foto is genomen in Châteaudouble, Var, Provence-Alpes-Côte d'Azur, France . Vanuit het dorp met uitzicht op de rotsen en het dal.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Ch...004807&t=h&z=18
Frank Spaapen

Jord

Mooi Frank! Die heb ik afgelopen vakantie gemist.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

s.w.s

#4
Voor die regio (provence-cote d'azur) is er een mooie interactieve (broedvogel)atlas (Atlas des oiseaux nicheurs de Provence-Alpes-Côte d'Azur) op het internet te vinden op http://www.atlas-oiseaux.org/

Dan op het tabblad 'atlas interactif' klikken en de vogelnamen (boven midden in het scherm) in het Latijn of Frans (eerste aanbevolen  ;) )en dan krijg je een mooi overzicht. Hoewel mijn schoonouders in de provence wonen zie ik dit fraie beest er zelden (meestal in de winter) als-ie naar lager gelegen gebieden gaat.

De atlas opent in een nieuw scherm, dus daar kan ik geen link van plaatsen. Een aanbevolen site voor die regio!
Groetend, Swim

DanielS

CiteerDe atlas opent in een nieuw scherm, dus daar kan ik geen link van plaatsen. Een aanbevolen site voor die regio!
Atlas  :whistle:

Daniel
Daniel

frankneijts

CiteerVoor die regio (provence-cote d'azur) is er een mooie interactieve (broedvogel)atlas (Atlas des oiseaux nicheurs de Provence-Alpes-Côte d'Azur) op het internet te vinden op http://www.atlas-oiseaux.org/

Dan op het tabblad 'atlas interactif' klikken en de vogelnamen (boven midden in het scherm) in het Latijn of Frans (eerste aanbevolen  ;) )en dan krijg je een mooi overzicht. Hoewel mijn schoonouders in de provence wonen zie ik dit fraie beest er zelden (meestal in de winter) als-ie naar lager gelegen gebieden gaat.

De atlas opent in een nieuw scherm, dus daar kan ik geen link van plaatsen. Een aanbevolen site voor die regio!
Is toch een beetje een misverstand dat Blauwe Rotslijster alleen in hooggelegen gebieden voorkomt. Juist in Zuid-Frankrijk is het vaak een kustvogel die op rotsachtige kusten voorkomt, soms maar enkele 10-tallen meters boven de zeespiegel. Ook in tamelijk lage, rotsige 'gebergtes' verder in het binnenland zoals bijv. de Alpilles (rond de 400 m.), relatief dichtbij de kust gelegen causses e.d. is-ie vaak tamelijk gewoon. Ook komt de BR in vooral ZW-Frankrijk (Roussillon, Languedoc bijv.) voor in en bij dorpen en broedt soms op gebouwen, in nissen van tuinmuren enz., zelfs soms op toeristische plaatsen als Les Baux, Cirque de Navacelles enz. Maar het is een tamelijk geheimzinnige vogel die je makkelijk mist. In het voorjaar vind je 'm het makkelijkst door zijn kenmerkende zang.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

s.w.s

Citeer
CiteerVoor die regio (provence-cote d'azur) is er een mooie interactieve (broedvogel)atlas (Atlas des oiseaux nicheurs de Provence-Alpes-Côte d'Azur) op het internet te vinden op http://www.atlas-oiseaux.org/

Dan op het tabblad 'atlas interactif' klikken en de vogelnamen (boven midden in het scherm) in het Latijn of Frans (eerste aanbevolen  ;) )en dan krijg je een mooi overzicht. Hoewel mijn schoonouders in de provence wonen zie ik dit fraie beest er zelden (meestal in de winter) als-ie naar lager gelegen gebieden gaat.

De atlas opent in een nieuw scherm, dus daar kan ik geen link van plaatsen. Een aanbevolen site voor die regio!
Is toch een beetje een misverstand dat Blauwe Rotslijster alleen in hooggelegen gebieden voorkomt. Juist in Zuid-Frankrijk is het vaak een kustvogel die op rotsachtige kusten voorkomt, soms maar enkele 10-tallen meters boven de zeespiegel. Ook in tamelijk lage, rotsige 'gebergtes' verder in het binnenland zoals bijv. de Alpilles (rond de 400 m.), relatief dichtbij de kust gelegen causses e.d. is-ie vaak tamelijk gewoon. Ook komt de BR in vooral ZW-Frankrijk (Roussillon, Languedoc bijv.) voor in en bij dorpen en broedt soms op gebouwen, in nissen van tuinmuren enz., zelfs soms op toeristische plaatsen als Les Baux, Cirque de Navacelles enz. Maar het is een tamelijk geheimzinnige vogel die je makkelijk mist. In het voorjaar vind je 'm het makkelijkst door zijn kenmerkende zang.
Dan drukte ik me misschien wat ongelukkig uit. Ik kom vaak in de Alpilles, want mijn schoonouders wonen in St. Rémy. Heb de BR inderdaad in de winter in Les Baux gezien, dus wat ik bedoelde te zeggen dat vanuit Les Alpilles (dat vind ik al bergen) je 'm in de winter dus ook al buiten het bergachtige deel in de streek aantreft. Op dekust heb ik m nooit gezien. Dat wist ik niet.

Ik vond het ook opvallend dat de Duinpieper in die streek dus een vogel is van min of meer hetzelfde terrein. Rotsachtig, bergachtige, ruigte etc.
Groetend, Swim

Jos Welbedacht

Les Alpilles zijn inderdaad ook wel bergen te noemen. Je waant je daar boven de 2000 meter!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Les Baux is dé plek om Blauwe Rotslijster te scoren bij n tripje naar Zuid-Frankrijk dacht ik! Lukte mij alleen niet...
groet,
Redmar

Scio

CiteerLes Baux is dé plek om Blauwe Rotslijster te scoren bij n tripje naar Zuid-Frankrijk dacht ik! Lukte mij alleen niet...
Mij ook niet. Wanneer was je daar precies?
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

redmar_woudstra

Citeer
CiteerLes Baux is dé plek om Blauwe Rotslijster te scoren bij n tripje naar Zuid-Frankrijk dacht ik! Lukte mij alleen niet...
Mij ook niet. Wanneer was je daar precies?
Midden juli ofzo. Hartje zomer, supertoeristisch dus waarschijnlijk niet bepaald de meest gunstige omstandigheden voor een Blauwe Rotslijster om zich te laten zien...
groet,
Redmar

August

#12
Grappig heb ze in Kroatië langs de kust ook gezien en op de foto gezet. Precies te Rovanska vlakbij staringrad (Dalmatie)

Ze zijn niet echt schuw alleen lijken ze zwart maar als je dichterbij komt zie je het blauw bij de mannetjes
August van Rijn

August

Citeer
Citeer
CiteerLes Baux is dé plek om Blauwe Rotslijster te scoren bij n tripje naar Zuid-Frankrijk dacht ik! Lukte mij alleen niet...
Mij ook niet. Wanneer was je daar precies?
Midden juli ofzo. Hartje zomer, supertoeristisch dus waarschijnlijk niet bepaald de meest gunstige omstandigheden voor een Blauwe Rotslijster om zich te laten zien...
O ja vol met vakantie huisjes dus veel toeristen
August van Rijn