Hoofdmenu

Vogels

Gestart door Stippen, april 30, 2006, 20:14:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Ik fotografeer kleine beessies met macrolenzen enzo,
maar wat staat me te wachten als ik vogels erbij wil gaan doen?

(Ik heb een Canon 20D)

1. Wat voor telelens (zoom of niet, 400mm genoeg?)
2. Hoe ga je te werk (Besluipen, verschuilen)
3. Altijd van statief? (3pod,1pod)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Hallo Kees,

Ook ik heb een Canon alleen iets goedkoper de 350D. Afgelopen winter wou ik ook een lens kopen voor het vogelen maar daar ben ik van afgestapt. Als je iets met vogels wilt was het advies van goede fotografen en een fotozaak dan moet je niet minder dan een 400 kopen. Het kan wel maar dan zit je vast aan converters en dat soort voorzieningen en die gaan ten koste van het licht. De 400 is een prachtige lens maar was mij te duur en ook iets te zwaar om mee te nemen. Een zoomlens kan ook maar naar ik onthouden heb gaat er niets voor een vast brandpunt ook i.v.m. de factor licht. Ik hou het maar bij de macrofotografie. Welke lens gebruik jij daarvoor?

De goede fotografen werken meestal met statief. Driepoot aangezien de lens nogal zwaar is. Er zijn trouwens ook wel goede eenpoten maar dan zou je er een balhoofd op moeten hebben.

Het fotograferen van vogels is meest een kwestie van geduld. Eerst in het veld weten waar iets zit en dan een gelegenheid zoeken om onopgemerkt zo dicht mogelijk in de buurt het juiste moment af te wachten. Er gaat veel tijd verloren met het wachten..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Dag Corry
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb van alles en nog wat om macro te fotograferen.
(Ik eet niet en heb geen kleren, dus zo kan ik nog eens iets kopen)

Ik heb de 50mm sigma macro dg en de 150mm sigma macro dg
Ik heb tussenringen en teleconverters en voorzetlenzen, ik heb zelfs een
50mm standaard lensje dat omgekeerd op mijn standaard objectief past.
Ik heb een gewone- en een ringflitser.


Daarmee wordt macrofotografie nog steeds niet makkelijk, soms lukt er een dag helemaal niets.

Ik ben dikwijls erg blij met de 50mm lens,
maar vaak gebruik ik er een 1.4x teleconverter bij om nog wat afstand tot het onderwerp te hebben.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

#3
Hallo Kees,

Bedankt voor jouw antwoord. Ik zie altijd hele mooie foto's van jou. Ik gebruik een Canon 50 mm macro en een Tamron 90mm macro. Met de 50 ben ik heel blij want daarmee ben ik niet altijd aan een statief gebonden en bovendien heeft ze een hoge lichtsterkte. Wil ik echt iets sterk vergroot hebben (mossen) dan gebruik ik de 90 mm maar dat is me eigenlijk nog niet vergroot genoeg. Soms crop ik een foto om toch maar een indruk van het mos te krijgen en als de opnamen maar scherp genoeg zijn gaat dat wel. Het gaat er mij alleen maar om een soort goed herkenbaar op de foto te krijgen zodat een ander weet wat ie moet zien om iets een naam te kunnen geven.

PS ik heb een gewone flitser en daarop een bouncer. Daarmee kan ik nu goed nachtvlinders fotograferen. Een ringflitser werd me afgeraden daar dit de dieren zou laten schrikken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Hoi Corry,
enige aantekeningen :) :

Mijn indruk is dat de beesten meer schrikken van de terugklappende spiegel dan van de flitser.

Gebruik je wel eens tussenringen? Met je 90mm zou je dan wat dichterbij moeten komen. De tamron gaat tot 29cm dacht ik?

Ik zit ook sterk aan een +/- 100mm macro te denken, heb vroeger de sigma 105 gehad (niet dg) en er nooit een mooie foto mee gemaakt.

Maar 90mm moet toch beter zijn dan 50 + 1.4 teleconverter?

Ik gebruik eigenlijk altijd een 1 been statief. Ik 'stel scherp' door voor en achteruit te bewegen.

Ik crop altijd veel. Ik schaam mij er niet voor. De foto's zijn voor internet!
Wanneer je full-color tijdschrift foto's wilt maken, ja, dan mogen ze niet al te veel gecropped zijn.
Zoals je zegt, het gaat erom dat de soort herkenbaar is.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Hallo Kees,

Ik heb ook een eenbeen en die neem ik mee als ik niets speciaals van plan ben. Gebruik ik vaak bij de 50 mm hoewel dat ook uit de hand wel lukt als ik niet een te lange sluiterstijd nodig heb.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de 90mm maar die heeft meer licht nodig dus zit je al snel aan een statief vast.
Het is inderdaad 29 cm dat ik van een onderwerp moet wegblijven. Met ringen heb ik bij deze camera nooit gewerkt. Zou wel kunnen heb ik met mijn oude camera wel gedaan, het is alleen altijd een verlies aan licht.
Er is ook nog een 180 mm. macro maar die is me domweg te duur. Ik moet maar roeien met de riemen die ik nu heb en het lukt me alle dagen beter. Al met al is het een dure grap maar ik heb er veel plezier aan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Ik zoek nog een drager
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

CiteerIk zoek nog een drager
Die heb je ook wel nodig :lol:
Dat wil ik nou niet.........dat zou ik ook niet mee kunnen nemen. Al die lijsten, GPS, eten en drinken, regenkleding en dan zo'n fotouitrusting is me teveel. Aan fotoaparatuur heb ik alleen 1 tasje met mijn toestel en 50mm lens bij me. Is er echt iets bijzonders dan ga ik later nog eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Robert Heemskerk

#8
Ik neem nooit een statief mee, maar fotografeer vaak vanaf mijn knie..
Het is effe wennen, en je krijgt soms hier en daar pijn..

Statief is natuurlijk wel veel beter, maar wel veel gezeul.

Waar ikzelf goed op moet letten (bij insekten) is dat mijn flitser automatisch openklapt,.. met lawaai en dan is zo'n insekt gevlogen. Ik probeer er steeds aan te denken maar vergeet het soms en dat is flink balen dan.
Als het even kan neem ik ook zo min mogelijk mee en probeer zo alert mogelijk te fotograferen.

groet, Robert

Stippen

Citeer
Waar ikzelf goed op moet letten (bij insekten) is dat mijn flitser automatisch openklapt,.. met lawaai en dan is zo'n insekt gevlogen.
De flitser klapt alleen op als je camera op volautomatisch staat. (vierkantje) Op de P stand gebeurt dat meestal niet (afhankelijk van het merk en type camera natuurlijk)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Apophis25

Sinds een maand of twee a drie ben ik in het bezit van de Canon 300mm F4 IS. De budget vogelfoto lens. Ik moet wel zeggen dat ik mijn statief steeds vaker thuis laat. Maar ook dat ik nog niet vanuit een schuilhut o.i.d. heb gefotografeerd. Ik denk dat je dan een driepoot wel gewenst is.

Ook is mij opgevallen dat 300mm wel erg kort is als je gewoon lukraak door het bos loopt te fotograferen. En als je in de polder bent zal het ook wel te weinig zijn. Ik ben ook al aan het sparen voor de 500mm F4, nog 32 maanden en dan kan ik hem halen (mocht hij dan nog te koop zijn.)

Tatanka

CiteerSinds een maand of twee a drie ben ik in het bezit van de Canon 300mm F4 IS. De budget vogelfoto lens. Ik moet wel zeggen dat ik mijn statief steeds vaker thuis laat. Maar ook dat ik nog niet vanuit een schuilhut o.i.d. heb gefotografeerd. Ik denk dat je dan een driepoot wel gewenst is.

Ook is mij opgevallen dat 300mm wel erg kort is als je gewoon lukraak door het bos loopt te fotograferen. En als je in de polder bent zal het ook wel te weinig zijn. Ik ben ook al aan het sparen voor de 500mm F4, nog 32 maanden en dan kan ik hem halen (mocht hij dan nog te koop zijn.)
Grappig hoe referentiekaders kunnen verschillen: "budget vogelfotolens"  :D
Maar wel een prachtapparaat, net als de 500/4. Ze gaan 2e hands voor schitterende prijzen, ook altijd een optie, ik zou de komende 32 maanden af en toe marktplaats en fotoapparatuur.nl afspeuren, kan je aardig wat schelen.