Dagvlinderboek

Gestart door Elachista, april 09, 2006, 18:04:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Ik kreeg de vraag welk dagvlinderboek het meest geschikt is in het veld.
Welk Europees of Nederlands boek is erg goed?
Groet,
Tymo

BWoets

Volgens mij is dat: Veldgids Dagvlinders van de KNNV.
ISBN: 90 5011 123 8
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

marcel123

CiteerWelk Europees of Nederlands boek is erg goed?
Wordt het boek alleen in Nederland gebruikt?

Corryabbink

#3
Geschikt voor de Benelux. Ik heb een eerste uitgave 1990 en het boek heet Dagvlinders van de Benelux. Veldgids no. 3 een KNNVuitgave. Staan alle Nederlandse dagvlindersoorten in maar ook soorten die in België en Luxemburg voorkomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Citeer
CiteerWelk Europees of Nederlands boek is erg goed?
Wordt het boek alleen in Nederland gebruikt?
Voornamelijk in Nederland.
Maar als er een Europees boek is die ook goed te gebruiken is in Nederland (en betrouwbare informatie van eventuele biologie) zou ook mooi zijn.
:P  
Groet,
Tymo

Corryabbink

Tymo, dat boek moet toch nog uitkomen? Een vertaling van een Engels boek naar ik meen.

Het Beneluxboek is goed. Beschrijving van biotoop, verspreidingskaartjes, mnl. en vrl.vlinders, onderkant en bovenkant en ze heeft een handig formaat. Voor in het veld ideaal. Ik ken geen ander boek dat voor Nederland zo compleet is.

Natuurlijk kun je ook een dikke pil aanschaffen en dat is de Ecologische Atlas van de Dagvlinders van Noordwest-Europa door F.A. Bink. ISBN 90 6097 318 6 Daarvan heb ik de 2e druk uit 1992 en is uitgegeven door Schuyt & Co Haarlem.
Tot stand gekomen door de steun van het Instituut voor Bos- en Natuuronderzoek en de Unie van Landschappen. Een prachtig boek met veel informatie en prachtige foto's. Zelfs afbeeldingen van rupsen en eitjes staan erbij.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Mark van Veen

De Natuurmonumentenuitgave van Dagvlinders van de benelux is identiek aan de KNNV uitgave, alleen andere kaft (zelfs de uitgever is hetzelfde). Het boek van Bink is goed maar zwaar, alleen te vervoeren met extra verstevigde fietstassen.

Er is een engels boek, Butterflies and Day flying Moths, ik geloof van Collins, dat heel Europa dekt. Auteurs moet ik even opzoeken. Ik gebruik het in het verre buitenland regelmatig.
groet,

Mark van Veen

Cees Veenema

Ik heb onlangs Vlinders, Rupsen en Waardplanten aangeschaft van
Heiko Bellman - Tirion Natuur.
Hoe wordt deze gewaardeerd?  
Groet,

Cees

perrush

@ Tymo,

zoals al gezegd is "Veldgids Dagvlinders" van Wynhoff, van Swaay, van der Mader niet te kloppen qua prijs / kwaliteit verhouding voor gebruikt binnen NL.  Alles is sumier beschreven, maar daardoor overzichtelijker.

Een soortgelijke gids, maar dan voor heel europa is " De nieuwe Vlindergids' van Tolmann en Lewington.  Iets ingewikkelder, zeker voor een beginner, maar er staat ook wat meer in (zoals varianten).  Maar voor een beginner in NL een beetje overkill.

Wil je echt meer weten over de ecologie e.d. dan moet je toch echt de serie Baden-Württembergs eens bekijken.  Staat veel info in, maar is geen veldgids + bovendien in het duits.

@ Cees,

Persoonlijk vind ik die "Vlinders, rupsen en waardplanten" geweldig.  Het geeft een mooi overzicht, zonder al te diep te gaan.  En hier knelt het schoentje juist.  Het gaat niet al te diep in op de materie.  Maar ik ken maar weinig boeken die het onderwerp ' waardplanten ' grondig aanpakken (serie Baden-Württembergs is zowat de enige).  Dus daarom is dit NL-talig boekje zeker een van de meer gelezene in mijn kast (en ook al omdat ik vooral geïnteresseerd ben in " Tuinieren voor vlinders "  ;) )

marcel123

CiteerMaar voor een beginner in NL een beetje overkill.
Hoezo een beetje? Als je in de nabije omgeving van nederland blijft heb je die niet nodig...

perrush

Citeer
CiteerMaar voor een beginner in NL een beetje overkill.
Hoezo een beetje? Als je in de nabije omgeving van nederland blijft heb je die niet nodig...
niet nodig zou ik niet durven zeggen.  Moet je met de eerste veldgids deze 2 maar eens een naam proberen te geven



tolmann weet daar wel raad mee.  Maar het zijn idd details.

marcel123

#11

Uit:Veldgids Dagvlinders van de KNNV (oude druk)

Als het de addippe is staat deze er in... maar is de onderste vlinder dat ook?

perrush

#12
Het is wel degelijk adippe.  Maar het vrouwtje is van de variant 'cleodoxa' waarvan tolman schrijft :

" f. cleodoxa : ok avl grondkleur vaalgeel of geelachtig zonder basale broene bestuiving; alle vlekken gereduceerd; zilveren vlekken erg vaag behalve in de kernen van de postdiscale roodbruine vlekkek: zeer zeldzaam in N-Europa, wordt meer waargenomen door centraal Z-Europa tot in de Balkan, zeer talrijk ten zuiden van de Alpen en vervangt de nominaatvorm in Griekenland; nominaatvorm komt in Z-Balkan slechts zelden voor en is in N_Griekenland maar één keer gemeld.  F. cleodoxa is in de Pyreneën algemeen en komt samen met de nominaat vorm en de tussenvorm f. cleodippe voor. Deze drie vormen worden snel minder algemeen ten zuiden van de Pyreneën, waar ze vervangen worden door f. chlorodippe"

Dit enkel ter illustratie dat Tolmann wel interessant kan zijn, zelfs voor een beginner.  Want ik zag dit paartje tijdens één van mijn eerste bezoeken aan de viroin.  Maar je moet er dan wel een beetje mee bezig zijn, anders zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

Rob Gordijn

Een gebrek in de gids van Tolman & Lewington is het gebrek aan 'harde' determinatie kenmerken tussen soorten. Vaak moet je de verschillen van de platen zelf halen, in de tekst word er te weinig op in gegaan. Al word de overige informatie zeer goed weergegeven.

Vooral bij blauwtjes, parelmoeren en erebia's heb ik toch aardig moeten zoeken in Spanje. Er is een vlindergids van LaFranchis die een sleutel biedt, er worden echter foto's gebruikt in plaats van platen. Een combinatie van de 2 boeken is ideaal voor de europese vlinderaar.

Elachista

Bedankt voor de informatie.

Die A. adippe...je mag wel erg nauwkeurig kijken naar die aberraties, er is namelijk ook pseudocleodoxa van Verity die er ook verdomd veel op lijkt....
Groet,
Tymo

grunsven

Inderdaad is Tolman+LaFranchis ideaal voor Europa maar als je in de buurt van Nederland blijft is dat echt niet nodig en de Wynhoff is dan veel makkelijker.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

T_18

Hallo,

Degene die de vraag had gesteld aan Tymo over het boek was ik. Ik wil namelijk graag beginnen met vlinders waarnemen, beginnende bij dagvlinders. Hier zoek ik een goed boek voor. Iedereen zijn aanbeveling gelezen te hebben kom ik bij het boek Veldgids dagvlinders uit.

Worden in dit boek eigenlijk goed de verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes van de soort besproken(misschien beter aangeduid met plaatjes) en zeker niet onbelanrijk de verschillende variaties?

Ik hoor het graag! In ieder geval bedankt voor de moeite, en mocht iemand tips hebben voor een beginneling dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Thijmen
Met vriendelijke groet,

Thijmen

marcel123

1MB: mannetje boven
1VB: vrouwthe boven
O": onder, blijkbaar verschikllen ze niet aan de onderzijde.

T_18

Ok, en dus zijn de 2 mb en 2 vb en ook de 3mb en 3 vb varianten van de 1 mb en de 1vb?  ^_^  
Met vriendelijke groet,

Thijmen

Corryabbink

#19
Hallo T 18,

Nee. De nummering slaat op een soort.
Per soort is er een foto van onderkant en bovenkant van de vlinder van mannetje en vrouwtje.  Sommige varianten zijn ook opgenomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

T_18

Is dit duidelijk aangegeven in het desbetreffende boek: Veldgids Dagvlinders?

Ik heb gehoord dat dit boek herschreven wordt, ik denk dat ik op de herschreven versie wacht.

MVG,

Thijmen
Met vriendelijke groet,

Thijmen

Corryabbink

Alle soorten staan erin en sommige varianten. Determinatie aan de hand van platen en kenmerken op de pagina ernaast. Vliegtijd, Voorkomen en Waardplant. Verspreidingskaartjes zijn achterin opgenomen. Biotoopgroepen, overwintering, beschrijving vlinders, bedreigingen enz. enz. M.i. de meest complete gids voor Nederland. Ik heb de eerste druk en daarna is er al een heruitgave geweest. Natuurlijk wordt er voortdurend aangepast.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"