Hoofdmenu

Bunzing in huis?

Gestart door WimB, augustus 03, 2008, 11:16:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

WimB

Wie zou weten of een bunzing ook in huis komt? Ik hoorde gisterenavond rond tien uur gerinkel in de badkamer, liep er naar toe en schrok me het apenzuur. Het dier was bezig met het doucheputje, en had, zo zag ik later, in een hoekje gepoept. De bunzing was, anders dan ik en mijn vrouw, totaal niet bang, liep rustig via de overloop naar de woonkamer. Ik gaf het dier af en toe een por met een lange lat, maar daar reageerde het nauwelijks op, het verdween, (lopend langs de rand van de woonkamer - kenmerk bunzing?), door de openslaande deuren. Het dier leek ook niet bang te zijn voor onze kat, andersom wel!
Kan dit een bunzing zijn geweest? Het dier was grijs, had een witte, niet scherpe tekening op de kop, ongeveer 30 cm lang, exclusief lange pluimstaart. Laag op de poten, kleine oortjes. Op de meeste foto's op internet hebben bunzingen een veel scherpere tekening, en zijn ze wat meer goudbruin. Bovendien begreep ik dat er niet veel waarnemingen zijn in Nederland.
Het meest opvallende vond ik het tamme gedrag, totaal geen angst (en gelukkig ook geen stank). Of zou het om een fret gaan?

logico

#1
Aangezien een marter geen witte gezichtstekening heeft kun je uitgaan van Fret of bunzing.

Bruine fret


Een aparte fret


Fret


Bruine en witte fret


Bunzing


Zie je iets bekends?
Met vriendelijke groet,
Patrick

WimB

Dank voor je reactie Patrick! Het raadsel is zojuist opgelost. Het bleek om een ontsnapte fret te gaan. De eigenaresse heeft hem net opgehaald. Afgaand op jouw foto's zou ik trouwens zeggen dat het een bunzing is, maar die bovenste bruine fret lijkt er ook wel erg op. Maar een fret dus, vandaar dat tamme gedrag... Groet, Wim

Draak

Ha Wim,

Dit lijk mij idd meer op een wat oudere fret die je in huis hebt gehad (weggelopen of gedumpt?). Evt zou het een bunzing pup geweest kunnen zijn, maar door je kleuromschrijving, gedrag (zeker naar de kat ook toe) en grootte lijkt me dat niet. Dus lijkt het me het aangeraden om hem proberen te vangen en instanties te raadplegen en evt een foto van zijn kop te kunnen maken om zekerheid te krijgen.

Logico, helaas moet ik jou teleursellen met je foto's ;-)
Al is het moeilijk vast te stellen vanaf een foto, dus hou ik slag om de arm, maar toch.
Foto 1 is denk ik toch echt een Bunzing.
Foto 2 is zeker een black footed ferret, wat een bunzing soort is en alleen maar in de USA voorkomt en evt de voorvaderlijke variant in Azie.
De laatste foto twijfel ik erg of dat wel een bunzing is.
Niet dat jou dat kwalijk te nemen is hoor, het is zeker moeilijk om dat zo te zeggen vanaf foto's en er staan veel "verkeerde" foto's op internet met de verkeerde ondertiteling, waardoor er vaker vergissingen gemaakt worden.

Grthnx Draak, namens Fretten & Marteropvang Amersfoort
Arjan (Draak) den Hertog

logico

Mooi dat de fret weer terecht is :)
:duim:  
Met vriendelijke groet,
Patrick