Hoofdmenu

steenmarter?

Gestart door Gerben Mensink, juli 27, 2008, 17:59:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Verkeersslachtoffer in de buurt van Holten. Volgens ons Steenmarter ivm witte 'onderharen'.
Klopt dat.

groet, Gerben
groet,
Gerben Mensink

Tim Asbreuk

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

Sanne Koolwijk

Gezien de staat van het dier is een  :o meer op zn plaats......

michel.wissink

#4
CiteerGezien de staat van het dier is een  :o meer op zn plaats......
Ik weet niet of ik een steenmarter liever levend of dood zie. Bij ons in de straat zijn de laatste tijd al meerdere auto's onklaar gemaakt. Ben benieuwd wanneer mijn auto aan de beurt is, en bijvoorbeeld de remmen weigeren ...  :(  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

logico

Bekend probleem inderdaad, schade aan auto's. Er zijn veel steden waar veel steenmarters wonen en waar schade aan auto's aan de orde van de dag is. Ook schade in huizen, schuren, garage's komen veel voor.

Dat probleem groeit alleen maar. Ben benieuwd hoe nederland zich daar naar gaat vormen want steenmarters vangen en ergens anders weer los laten daar schiet je vaak niks mee op. Ja, tijdelijk. Verplaatsen van het probleem en als er dan aan wering niks wordt gedaan. Tja, dan is de steenmarter zo wer terug of zijn territorium wordt binnen de kortste keren overgenomen door een andere marter.

Maar goed. De wetgeving is gewoon zo dat je de steenmarter bijna netjes moet gaan vragen om het gebouw of de buurt te verlaten :) We shall see.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Zou de schade aan autos/ voertuigen niet wat overdreven worden. Ik heb in iedergeval nog nooit iemand gesproken die persoonlijk schade aan zn voertuig heeft gehad.

Met een beetje denken als een marter kan je met weren toch ook een eind komen lijkt me. Eventueel een alternatieve woonplek in de nabijheid zou ook nog een optie moeten zijn. Volgens mij is dat toch allemaal toegestaan.

Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

michel.wissink

#7
CiteerZou de schade aan autos/ voertuigen niet wat overdreven worden. Ik heb in iedergeval nog nooit iemand gesproken die persoonlijk schade aan zn voertuig heeft gehad.

Met een beetje denken als een marter kan je met weren toch ook een eind komen lijkt me. Eventueel een alternatieve woonplek in de nabijheid zou ook nog een optie moeten zijn. Volgens mij is dat toch allemaal toegestaan.

Groet,

Grutto
Dat is allemaal wel erg makkelijk denken, en nee, niet overdreven: in mijn straatje zijn 2 recente schadegevallen bekend. De beesten worden dagelijks tussen en onder de auto's gezien.
Wat bestrijding betreft: een overbuurman laat zijn hond erop los; dat zou je kunnen zien als natuurlijke jacht  B)
Verder heb ik wel eens gehoord dat een toiletblok o.i.d. onder de motorkap zou helpen als wering...

Maar goed, we dwalen af richting 'Ethiek en wetgeving'; dat was vast niet Gerben's bedoeling.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60


grutto

De hond op een steenmarter afsturen lijkt me ook geen duurzame oplossing en juridisch op het zelfde niveau als die stropers die met langehonden op hazen en reeen jagen zoals enige tijd geleden op het nieuws is geweest.

Ik zou een groot stuk triplex (1 meter vierkant) nemen met een kleine opstaande rand. Hier (bak)meel over uitstrooien en dat geheel onder de auto zetten. Wellicht krijg je zo inzicht waar ze de auto binnen dringen en is die opening wellicht dicht te maken.
Het meel zorgt voor een goede "spoorvorming".

Verder krap/nagel sporen in de gaten houden bij opstallen en bomen. Met een beetje mazzel kan je door simpel weren een hoop ellende besparen.

In welke windhoek van het land zit je dan dat daar zoveel schade is ?


Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

michel.wissink

#10
Twente (Wierden, niet ver van Holten).
De methode met een hond was wat mij betreft met een knipoog bedoeld, maar  het gebeurt wel.
Ik heb zelf inderdaad ook zitten denken aan een vlak stuk aangedrukt zand o.i.d., om het traject / doel van de marters te bepalen. Werkt meel beter? Ik heb wel een idee uit welke hoek ze 's avonds tevoorschijn komen. Alvast bedankt voor de tip.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Tim Asbreuk

Michel, ik kom zelf zoals je misschien al wel wist ook uit Twente. Ik woon op het platteland dus ik heb er hier niet zoveel last van als in de grotere dorpen/steden. Als tip zal ik je deze site www.hanbrinkcatesteenmarter.nl geven. De man komt uit Delden (ook Twente) en heeft enkele tips.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

michel.wissink

Da's een mooie (in ieder geval zeer informatieve) site!
Bedankt Tim, ik zal 'm vanavond eens doorspitten (of ik trek in bij mijn schoonouders op het platteland... :P )
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

logico

Gaas onder je auto helpt ook. Kwartjesgaas noemden ze het hier. Daar hebben marters een hekel aan.

Soms helpt het al door je auto een eindje verderop te zetten.

Als je vaak last hebt van steenmarter kun je bewegende, zachte en flexibele delen zoals bekabeling (dat pakken ze over het algemeen) voorzien van een harder omhulsel.

En inderdaad. Info zoeken op het internet. Vooral duitsers hebben veel ervaring met steenmarters.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

CiteerTwente (Wierden, niet ver van Holten).
De methode met een hond was wat mij betreft met een knipoog bedoeld, maar  het gebeurt wel.
Ik heb zelf inderdaad ook zitten denken aan een vlak stuk aangedrukt zand o.i.d., om het traject / doel van de marters te bepalen. Werkt meel beter? Ik heb wel een idee uit welke hoek ze 's avonds tevoorschijn komen. Alvast bedankt voor de tip.

Ja meel werkt veel beter omdat je ook de meel sporen bijvoorbeeld in de auto/motor of de route die ze lopen als ze uit de auto komen kunt zien en deels volgen. Een volgende stap moet daar weer gemaakt worden aan de hand van de eerste aanwijzingen.

Zand is meer een weten dat ze er lopen. Platzand (speeltuin) dan geen metselzand.

Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

logico

Goede tips van grutto  :duim:  
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik vind steenmarters prachtige dieren. Maar de enorme schade is echt niet verzonnen. Ik ken meerdere gevallen die ik zelf gezien heb met schade van meer dan 1500 euro.

Veel voorzorgsmaatregelen werken slechts tijdelijk
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Draak

Tjah, zouden deze steenmarters niet hetzelfde denken als de autobezitters, over hun levensgebied dat ingenomen wordt aan alle kanten door mensen met huizen, wegen en auto's?
Ze moeten zich wel aan de mensen aanpassen, dus...
Maar meestal als ze iets vernielen aan de auto zijn het siliconenkabels waar vismeel in verwerkt wordt, dit zie je vaak bij duitse producten.
Maar idd fijn gaas onder de auto helpt idd ook.
Trouwens het is idd een steenmarter

Grthnx Draak  
Arjan (Draak) den Hertog

michel.wissink

Citeer... meestal als ze iets vernielen aan de auto zijn het siliconenkabels waar vismeel in verwerkt wordt, dit zie je vaak bij Duitse producten...
Dat zou betekenen dat mijn Nissan veilig is?  :rolleyes:
Ik heb op een paar plekken langs de parkeerplaatsen inmiddels bedjes van glad zand gemaakt, en zal eventuele sporen in de gaten houden.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

grutto

Citeer
Citaat van: Draak,Aug 2 2008, 08:04 AMglad zand

Met een beetje harken en of rul maken krijg je een scherpere prent.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

Voor mooie afdrukken in het zand is het vochtgehalte ook van belang.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

michel.wissink

#21
Hebbes! Nou ja, z'n sporen dan.
In ieder geval alvast een bevestiging dat-ie vannacht weer geweest is.
Nu nog het vervolgonderzoek om zijn route nauwkeuriger te bepalen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Ook vanmorgen weer verse sporen, maar tot nu toe nog niet onder de auto, alleen langs de parkeerplaatsen. Wordt vervolgd...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Gert Kremer

je kunt de auto ook even naast de parkeerplaats zetten :P  :D  :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.