Hoofdmenu

smalbokken

Gestart door UULENHOF, augustus 01, 2008, 14:10:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

UULENHOF

Ik had een rode smalbok gefotografeerd en zat eens door de smalbokken te surfen, ik bleef met de volgende vragen zitten:
waarom heet Corymbia fulva niet gewoon Gele smalbok?
Een deel van de foto's van Rode smalbok zijn m.i. Corymba fulva
Ik zag geen verschillen op de foto's tussen Stenurella nigra en Leptura aethiops, zijn die er wel en zitten er foute benamingen bij de foto's?

Jan, een beginnende keverkijker

beetlestitch

wat antwoorden maar zijn niet de enige hierop.

1.  gele smalbok is wel een goede naam maar moet wel officieel geregistreerd worden want anders heeft iedereen zijn eigen namen welke vaak ook nog eens streek gebonden zijn. daarom liever latijnse naam geving is ook internationaal geldig.

2. c.rubra man heeft bijna de zelfde kleuren als c. fulva maar er zit duidelijk verschil in de soorten. nl. fulva geheel zwarte poten en een zwarte punt aan de dekschilden heeft een meer glimmende verschijning en is kleiner en wat breder.
c. rubra heeft gelige schenen geen zwart einde van de dekschilden en is doffer verder is de kever smaller en groter. de lengte breedte verhouding is dus bij beide soorten niet het zefde. er zullen zeker foute foto,s tussen staan.
3. st nigra is glad en heeft een rode punt aan de buik en is niet zo groot.
   l aethiops lijkt wat doffer en is geheel zwart en ook groter.

daarom is het van belang de kever met vergroot gla en boek te bekijken. van een foto is dit vaak niet mogelijk daar de verschillen op de foto nie te zien zijn. kenmerken zitten aan onder en bovenkant verder zijn er genoeg kevers alleen aan het manlijke voortplantings orgaan te determineren. groeten toon
Toon Keukelaar

UULENHOF

Duidelijk zo en bedankt Toon.

Jan Goedbloed