Onbekende 'vogels in Italiaanse Alpen

Gestart door wouterbosgra, augustus 01, 2008, 11:49:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Net terug van een wandelvantie nabij Aosta, Italie. Helaas was de kijker te zwaar en te kwetsbaar om mee te nemen... De meeste vogeltjes heb ik achteraf nog wel kunnen determineren, maar bij een aantal weet ik het even niet. Wie kan me helpen bij de volgende vogels:

1. Vogel alleen gehoord, klonk als grote karekiet, alleen roep was veel korter (duurde 3-5 seconden) en er was geen riet in de buurt. Biotoop: Alpenweide met voornamelijk rots op ong 2500m hoogte. Kan me niet voorstellen dat dat een grote karekietenplek is...

2. Vogel vaak gezien en gehoord. Vogel leek wat op staartmees alleen was groter, formaat grote bonte specht. Donker lichaam met felwitte velugels met zwarte vleugeltoppen. Vloog soms alleen, maar ook vaak in groepjes, druk roepend. Door het sterke contrast in de vleugels zag je zegmaar 'witte knipperlichten' als de vogel vloog, een beetje zoals bijv de ekster dat heeft. Roep leek erg op de bibber van de kuifmees, zang was behoorlijk gevarieerd, maar wel erg 'mezig'. Biotoop als vogel 1.

3. Op grote hoogte (2500-3000m) betrapte ik een zwarte vogel die een bad aan het nemen was in een waterval. Door dit gedrag, maar ook door het postuur moest ik gelijk aan waterspreeuw denken. Echter, deze (zwijgzame) vogel had geen lichte borst en was niet bruinig zoals de waterspreeuwen die ik elders heb gezien, maar pikzwart. Ook opvallend was dat op de rug van de vogel duidelijk de afzonderlijke veertjes te zien waren, waardoor de vogel een beetje 'geschubd' leek, zoals bij bijv een spreeuw.

Alvast bedankt!

Jan v.H.


JohanvantBosch

#2
2: sneeuwvink...

3: pikzwart? Kan dat ook door het water zijn gekomen? Check een eens juveniele waterspreeuw voor de zekerheid, maar die is volgens mij meer grijs...

Jos Welbedacht

2. Lijkt mij inderdaad een Sneeuwvink. Dat flikkerende in de vlucht is typerend.
3. Ik denk ook aan een juveniele Waterspreeuw. Ruim 2 weken geleden had ik jonge vogels die ook geen grijze veren (meer?) vertoonden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

birdingholland

1: tja...
2: Sneeuwvink
3: Beflijster, ondersoort alpestris.

Groeten,

JohanvantBosch

3 vind beflijster ook een goede, maar ook dan misschien een jonge vogel?

birdingholland

Citeerpikzwart

Volgens mij zijn de adulten wel pikzwart, maar de jonge vogels wat grauwbruinig. Dat geschubde is echt heel erg opvallend, ook bij adulte vogels, dus een adult lijkt me niet onlogisch klinken.

Groeten,

Bas vd Burg

#7
Zou 1 ook niet gewoon een Sneeuwvink kunnen zijn. Net wat geluidjes beluisterd ("MP3-CD Birdsongs of Europe, N-Africa and the Middle East" voor de liefhebber geluidnr 1619). Met een beetje fantasie is de vluchtzang van een mannetje te omschrijven als karekiet-achtig..................
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

#8
Citeer
Citeerpikzwart

Volgens mij zijn de adulten wel pikzwart, maar de jonge vogels wat grauwbruinig. Dat geschubde is echt heel erg opvallend, ook bij adulte vogels, dus een adult lijkt me niet onlogisch klinken.

Groeten,
Maar waar ik dan een beetje mee zit is:

Citeerdeze (zwijgzame) vogel had geen lichte borst ....

birdingholland

Johan,

daar heb je wel een punt. Ik ging ervan uit dat hij de vogel had zien vliegen (en dus de borst makkelijk had kunnen missen), maar als hij de vogel uitgebreid heeft zien badderen valt die sikkel wel erg op en zou je dus idd weer bij een juveniel uitkomen....

Aan de andere kant, als hij de vogel zo uitgebreid heeft zien badderen, zou de eerste de beste blik in het vogelboek (tenzij het een heel oud boek is, zonder afgebeelde ondersoorten) meteen duidelijk maken dat het toch een beflijster is...

Wouter, kom er eens in! :D  

wouterbosgra

Hoewel ik met grote schaamte moet bekennen dat ik nog nooit een beflijster heb gezien vermoed ik dat het formaat niet klopt met vogel 3. Deze vogel had de grootte van een kleine (bolle) spreeuw of dikke mus. In ieder geval kleiner dan een merel.  

DanielS

CiteerHoewel ik met grote schaamte moet bekennen dat ik nog nooit een beflijster heb gezien vermoed ik dat het formaat niet klopt met vogel 3. Deze vogel had de grootte van een kleine (bolle) spreeuw of dikke mus. In ieder geval kleiner dan een merel.
Je zegt dat hij aan het badderen was, misschien dat de veren daardoor raar zaten waardoor de jizz anders werd?

Daniel
Daniel

wouterbosgra

Natuurlijk, dat kan. Maar wordt een natte beflijster (ok, kom maar met de dubbelzinnige grappen) echt zo klein als een forse huismus / kleine spreeuw?