Wat voor mos?

Gestart door Stippen, april 08, 2006, 18:34:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Ik ben het gebiedje Nessebos wat nader aan het bekijken, maar heb totaal geen verstand van mossen. Wie helpt?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

#1
Nog een plaatje
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

Nog een soort
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Stippen

En nog een ander, inclusief wegmier
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

#4
Hallo Kees,

Plaatje 1 en 2 Grijs kronkelsteeltje

8 mei 2006als foto 1 en 2 hetzelfde mos betreft dan is het waarschijnlijk toch een haarmos hoewel er van de nervatuur niets te zien is. In ieder geval geen Grijs kronkelsteeltje.

Plaatje 2 waarschijnlijk een Dikkopmossoort maar is verder zo niet op naam te brengen. Heeft het blad een nerf? Ik dacht er een te zien anders is het nog iets anders.

Plaatje 3. Een Knikmos. Daarvan zijn er heel veel. De meest in aanmerking komende soorten zijn: Zodeknikmos, Veenknikmos en Gedraaid knikmos. Het was gemakkelijker als ze sporendoosjes had.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

#5
CiteerHet was gemakkelijker als ze sporendoosjes had.
Ja snap ik, ik houd ze in de gaten.

Heeft het blad een nerf? Ik heb de foto's nog eens goed nagekeken, maar kan niets ontdekken wat daarop zou duiden.

Grote foto hier klik


In ieder geval zeer bedankt voor de reeds gevonden namen!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

#6
Foto 2 Geen nerf dan is het waarschijnlijk Gesnaveld klauwtjesmos (Hypnum cupressiforme).

Foto 3. Kun je me ook iets over de standplaats vertellen?
B.v. op de grond..........
Bij Gedraaid knikmos is de grootste bladbreedte in of boven het midden als je dergelijke planten erbij had dan zou het die kunnen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Veenmoeras met rusken en schapenzuring (waarneming-planten-topic)

Waar de grootste breedte zit kan ik niet zien.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Ik hou het op Zodeknikmos. (Bryum caespiticium). Kapsels worden gevormd in mei tot half juli. Dus als je weer in de buurt komt..........Het is ook goed mogelijk dat je geen kapsels kunt vinden want er zijn ook populaties zonder gevonden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

Op een heel andere plaats in het zelfde gebied, maar nu onder populieren en als substraat een omgevallen boom, vond ik deze die er erg op lijkt voor een leek. Klopt het dat de kapsels oud zijn?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Hallo Kees,

Het is inderdaad dezelfde. Het is dus Gesnaveld klauwtjesmos (Hypnum cupressiforme). De kapsels worden in de loop van de winter gevormd. Deze hebben dus hun sporen al verspreid. Mooie foto. Kun je ze ook aan de database toevoegen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

CiteerKun je ze ook aan de database toevoegen?
Gedaan.

Bedankt Corry, wanneer ik andere vind weet ik bij wie ik moet zijn  :rolleyes:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl