Collembola sp.

Gestart door Robert Heemskerk, april 08, 2006, 01:34:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Insektenforum,

deze kleine Collembola-achtige vond ik (bij Ijburg) onder een houten plank die in het gras lag.
Zo op het eerste gezicht leek het op een kleine pissebedachtige.., maar met beter kijken kom ik bij de orde Collembola.
Opvallend is de grote antenne, die in het eerste gedeelte gesegmenteerd is, maar daarna niet onderbroken uitsteekt.

groet, Robert Heemskerk

Kees v.d.Berg

Hallo Robert
Ik vond zondag jl een zelfde soort en heb hem ingevooerd onder Tomocerus vulgaris,
wat mij opviel was de zilveren weerschijn van het beestje
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Robert Heemskerk

#2
dag Kees,

Volgens mij heb je gelijk.
Zilverachtige weerkaatsing, lange antenne(maar niet zo lang als Longicornis), Lichtgeel  (onder)lichaam en de vrij lange poten. Dit is volgens mij een van de grotere Collembola-achtige.

Soms sta je bij thuiskomst verbaast wat er op een foto te zien is. Bij dit beestje twijfelde ik enigszins of ik wel het beestje gefotografeerd had dat ik (met mijn ogen)gezien had.  <_<
Hij zag er wel erg vreemd uit op de foto!

En dit heb ik de laatste tijd ook met de kleinere vliegjes.., ze zijn eigenlijk zo klein dat jezelf met je eigen verbeelding er een ander beeld van maakt. (je maakt een beeld van wat je eigenlijk niet ziet).
Fantasie heet dat volgens mij :lol:

bedankt voor jou reactie,

groet, Robert

Kees v.d.Berg

Ja dat kun je wel zeggen, met moderne macro zie je details die je niet voor mogelijk had gehouden en er komt nog veel meer als straks de vlinders en libellen weer gaan vliegen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!