Wortelende aardappelbovist?

Gestart door Gert Kremer, juli 28, 2008, 13:45:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Kan dit een Wortelende aardappelbovist wezen.
Bij beschadiging iets rood aanlopend.
De geur is niet om te ruiken. stinkt scherpachtig.
Groeide tussen de stenen op schrale grond, 3 stuks.
Het vel (hoed) is glad.
4572
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Gert, ik denk dat het een Kleine Aardappelbovist is.

bruggeman

Ik ken de kleine niet maar hij doet mij erg aan de uiige denken. Die loopt ook rood aan als je er een srukje afkrabd
groet,
Ida

Gert Kremer

tja????
de geur een beetje ongelukkig beschreven......Hij stinkt ontzetten, misschien rotte uien?
De buitenkant is glad.

Hier nog een foto van een jonge zwam.

4575
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

groet,
Ida

Gert Kremer

Hallo Ida,
Als ik dit zo bekijk moet het wel de Uiige Aardappelbovist.
Bij de volgende zal ik de sporen ook nogeens bekijken.
Bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#8
Vandaag weer twee stuks in het gras gevonden.
Foto van de sporen. 17a.
Rond met stekeltjes, beetje moeilijk te zien, water met amoniak. 't is niet anders.
misschien zegt dit iets over de juistheid van de naam?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#10
Hallo Gert,
Ik zie de stekels en samen met de karakteristieke roodverkleuring wijst dat onmiskenbaar op de uiiige.

MAAR....voor absolute zekerheid moet je altijd rijpe sporen bekijken want tijdens hun ontwikkeling kunnen sporen nog veranderen. Vandaar mijn vraag:
Was de glebe (sporenmassa) wit  (=onrijp) of donker bijna zwart (=rijp)? In het eerste geval denk ik dat je beter nog eens naar de sporen kunt kijken als ze wel rijp zijn. Het is goed mogelijk dat de stekels dan beter ontwikkeld zijn.
groet,
Ida

grietaf

[water met amoniak. 't is niet anders.]

Bij dit soort sporen doet een klein druppeltje afwasmiddel in het water wonderen.
Grieta.

Gert Kremer

CiteerHallo Gert,
Ik zie de stekels en samen met de karakteristieke roodverkleuring wijst dat onmiskenbaar op de uiiige.

MAAR....voor absolute zekerheid moet je altijd rijpe sporen bekijken want tijdens hun ontwikkeling kunnen sporen nog veranderen. Vandaar mijn vraag:
Was de glebe (sporenmassa) wit  (=onrijp) of donker bijna zwart (=rijp)? In het eerste geval denk ik dat je beter nog eens naar de sporen kunt kijken als ze wel rijp zijn. Het is goed mogelijk dat de stekels dan beter ontwikkeld zijn.
Hallo Ida,
De sporen waren rijp. (inwendig zwart).
 
Hallo Grieta,
afwasmiddel in het water ... en zie daar.

nieuwe foto van rijpe sporen. 26a



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.