witte paddestoel

Gestart door sylviadrok, juli 27, 2008, 23:37:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

sylviadrok

het enige wat ik zeker weet is dat het geen russula is ;)
Een moeilijk te omschrijven geur, niet heel sterk.misschien beetje melig. geen smaak kleurt na enige tijd roestig oranje met FeSo4 (wat verder vast een kenmerk is maar ik was in een experimentele bui ^_^ )
groeide naast het fiestpad, met verderop wat smakelijke (?) russula's en twee oorlepelzwammetjes.

ik vond de afbeeldingen van voorjaarspronkridder uit de gerhardt er wel op lijken, maar de tijd en plek is dan niet zo typisch.. even deed het me denken aan een roestvlekkenzwam zonder roestvlekken, maar geen van deze opties was erg bevredigend..

wie herkent 'm?
Beccabunga!

sylviadrok

en eentje van de onderkant..  (en nee ik had inderdaad geen mesje bij me.. maar die twee van het eerste plaatje staan er nog steeds in volle glorie)
Beccabunga!

xenion

Wat dacht je van de Grote Molenaar?
Groeten,
Martin

sylviadrok

#3
had ik ook naar gekeken maar die vond ik op het plaatje teveel trechterzwam-achtig ogen..


edit: maar ik heb er ook nog nooit een met zekerheid gezien dus dan heb je weinig vergelijkingsmateriaal

heb 'm trouwens meegenomen voor 'n sporee, wie weet helpt dat
Beccabunga!

xenion

#4
Ehmm, goed punt, dat zou idd ook nog kunnen... Heb die soort ook nog nooit zelf gezien eigenlijk...

Edit: sporee zou al veel duidelijk maken, wittig/creme kleurig is clitocybe, bruin/roze is molenaar.
Groeten,
Martin

Gulistan

Ik vind hem echt op de Voorjaarspronkridder lijken. Ook de geur klopt. Je hebt altijd wel zwammen die niet netjes op hun tijd komen maar te vroeg of te laat.  
Groeten van Christiane

sylviadrok

hmm die lijken er allebei wel erg op.. Lastig, want in de tabel maken ze het verschil tussen voorjaarspronkridder en witte bundelridderzwam op de 'sterke meelgeur'. Dat is toch meer iets voor als je beide soorten al goed kent..

weet iemand nog meer kenmerken die doorslaggevend kunnen zijn voor de een of de andere soort?
Beccabunga!

knabenkraut

Ik weet niet of je een Mic. tot je beschikking hebt. De sporen van de grote molenaar zijn volgens mij behoorlijk kenmerkend.
groetjes,
Dini

wim veraghtert

Het lijkt me geen Voorjaarspronkridder. Lijkt me gezien de periode ook quasi onmogelijk.
Nogal fors voor Grote molenaar, al zou het wel kunnen. Of anders zoals Gerrit voorstelt Witte bundelridder?
admin nachtvlinders waarnemingen.be

sylviadrok

ja die bundelridderzwam lijkt er verdacht veel op! één puntje: in de gerhardt staat er speciaal als opmerking bij dattie violet wordt met ijzersulfaat. hetzelfde spul volgens mij wat je ook bij russula's kunt gebruiken. Nou had ik dat laatste er voor de lol overheen gewreven, niet wetend dat dat een kenmerk zou kunnen zijn en daarop werdt ie langzaam roestig oranjebruin, niet violet. Misschien dat de reactie nog doorging in bruin -> violetbruin -> violet en dat het juist góed is dat ie eerst oranje werd, maar ik twijfel toch nog een beetje.  
Beccabunga!