Gespikkelde eiken.

Gestart door han.endt, juli 27, 2008, 21:41:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Geen idee waar ik dit onder moet plaatsen, maar dit forum lijkt me niet zo gek. Bij mij in het bos zitten alle Amerikaanse eiken onder de spikkels. De zomereiken die ook overal staan hebben er veel minder last van. Iemand enig idee wat het kan zijn?

han.endt

De vlekjes:

han.endt

En van onderen:

Floppy

#3
Hallo Han,

Je vraag houd mij al een tijdje bezig, maar tot nu toe had ik geen suggesties.
Toevallig was ik echter gisteren in het St. Annabos bij Bavel (NB). Daar staan ook zeer veel Amerikaanse eiken, waarop ik o.a. ook het door jou aangegeven verschijnsel waarnam.
Nu denk ik, dat het hier wellicht gaat om (al verlaten en dus wat verdroogde) gallen van de galmug Polystepha quercifolia (Felt).
Officieel is deze soort in NL blijkbaar nog niet gesignaleerd.
Overigens betreft het hier vooralsnog ook slechts een vermoeden mijnerzijds.  :lol:
Toevallig zie ik binnenkort Kim Meijer, die een promotieonderzoek doet naar exotische planten en bomen en de relatie met NL-insectensoorten e.d.
O.a. zal ook Hans Roskam daarbij aanwezig zijn.
Mogelijk kan bij die gelegenheid licht worden gebracht in deze kwestie.
Wordt dus hopelijk binnenkort vervolgd.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wimtegels

Doet me denken aan de "shot hole" of "hail shoot" diease bij vruchtbomen.

http://www.inra.fr/hyp3/images/6030904.jpg

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Eddy Clerx

voer voor microbiologen. virus/schimmel  

Floppy

Citeervoer voor microbiologen. virus/schimmel
Toen ik het verschijnsel onder de microscoop bekeek, kreeg ik niet de indruk dat er sprake is van een schimmel of een virus. Ook op een van Han's foto's lijkt een uittreedgaatje te zien. Vooralsnog ga ik daarom toch uit van een insect.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wimtegels

Misshchien is het de Oak Shothole Leafminer
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Floppy

CiteerMisshchien is het de Oak Shothole Leafminer
Ik kan het niet uitsluiten, maar meestal zie je dan veel meer gaten in het blad (echte shotholes), zoals op deze foto.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wimtegels

Citeer
CiteerMisshchien is het de Oak Shothole Leafminer
Ik kan het niet uitsluiten, maar meestal zie je dan veel meer gaten in het blad (echte shotholes), zoals op deze foto.
Ik zie op de foto op jou link niet meer gaten, wel grotere.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Floppy

#10
CiteerIk zie op de foto op jou link niet meer gaten, wel grotere.
Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Op de andere foto's zie ik helemaal geen gaten - geen grote en geen kleine -, slechts ronde aantastingen (zonder gaten).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

wimtegels

Ik ken de shothole disease alleen uit de vruchtboomkwerij. Daar begint het met het beeld zoals hier op de eerste foto. Later vallen deze plekken uit het blad en blijven er gaatjes over alsof er met een patroon hagel doorheen geschoten is. Vandaar de naam. Als dit er bij de eik in een later stadium ook uitvalt zouden er dus meer gaten in zitten. Misschien ben ik te voorbarig geweest.

Misschien kan Han het verdere verloop in de gaten houden zodat we er meer duidelijkheid over krijgen. Echt lang tijd zullen we wel niet meer hebben voordat de bladeren gaan vallen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Floppy

We blijven het volgen, Wim.
:)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ik zie nu ineens dat het onderwerp toch tot leven is gekomen. Ik durf er verder niets zinnigs over te zeggen. Ik heb ze een beetje uit het oog verloren, maar ik zal het perceel weer eens bezoeken en kijken hoe het er nu bijstaat.

wimtegels

Ik zie nu pas dat dit topic al in juli gestart is. Ik ben te weinig actief in het plantenforum.
Dat krijg je met die leken op soortengebied :lol:

Toevallig krijg ik vanuit een (gedeelte van) mijn werk regelmatig te maken met ziekte en plaagbeelden in vruchtbomen. Vanuit die achtergrond komen de meeste opmerkingen.

Gelukig kan ik het verhaal soms ook omdraaien en kan ik de dingen die ik geleerd heb vanuit Natuur en Lanschapsbeheer gebruiken in het analyseren van problemen in de vruchtboomkwekerij.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marcel123

CiteerToevallig zie ik binnenkort Kim Meijer, die een promotieonderzoek doet naar exotische planten en bomen en de relatie met NL-insectensoorten e.d.
O.a. zal ook Hans Roskam daarbij aanwezig zijn.
Heeft dit gesprek nog suggesties opgeleverd?

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Han Endt

Citaat van: Henk Soepenberg op februari 19, 2014, 09:59:22 AM
De veroorzaker van dit verschijnsel is denk ik de schimmel Septoria quercicola  :blink:

http://www.bladmineerders.nl/gallen/fungi/septoria/quercicola/quercicola.htm
http://www.bioimages.org.uk/html/r162873.htm
Dat lijkt er inderdaad wel heel sterk op. Heel leuk om er na al die tijd toch nog een naam bij te krijgen. :duim:
Met vriendelijke groet,
Han.