Hoofdmenu

watervleermuis?

Gestart door bruggeman, juli 27, 2008, 15:56:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vanmiddag om drie uur zag ik een vleermuis die rondjes vloog over het water dan naar hoge bomene en dan weer terug. Afe en toe ving hij iets waarschijnlijk vanaf het wateroppervlak. Hij was te snel voor een foto. Op grond van wat ik in de zoogdierengids over gedrag lees gok ik op watervleermuis. Lijkt dat terecht?
groet,
Ida

Herman Bouman

Beste,
Overdag om drie uur, lijkt me geen watervleermuis. Deze vliegen meestal later als het echt donker is uit.
Dit zou een gewone dwergvleermuis kunnen zijn. Maar goed een vleermuis puur op silhouet en vliegbeeld herkennen blijft natte vinger werk.

Batdetector doet wonderen...........

Groet Herman

Jeroen Nagtegaal

Waarom geen boeren of gierzwaluw?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman Bouman

CiteerWaarom geen boeren of gierzwaluw?
Beste,
Dat is een goeie. Tja ik ging er even vanuit dat de waarnemer(ster) het vlieggedrag van een vleermuis had waargenomen. Tja misschien toch geen vleermuis maar een vogel. Ben benieuwd?

Herman

bruggeman

#4
CiteerWaarom geen boeren of gierzwaluw?
Omdat het heel duidelijk een vleermuis was (en dat zou ik niet zeggen als ik het niet zeker wist want ik ben een echte twijfelaar). Ik heb langeleden als onderdeel van mijn studie onder leiding van de Utrechtse vleermuisonderzoekers Sluiter en Van Heerdt (beiden helaas overleden) meerdere vleermuis excursies meegemaakt en  veel over vleermuizen geleerd. Een vleermuis herken ik  echt, zeker als hij zoals deze me vele malen de kans geeft om hem telkens net iets beter te zien door steeds opnieuw langs te komen (helaas geen foto: te snel of als je dat liever hebt ik niet snel genoeg). Bovendien boerenzwaluwen en gierzwaluwen herken ik ook. Gierzwaluwen vlogen tot voor kort  elke dag boven onze tuin (en voor hen heb je geen detector nodig). Boerenzwaluwen komen hier in de buurt in kleine getale wel voor, maar dit was er geen, het was zelfs helemaal geen vogel.
Nee de vraag is echt welke vleermuis?
groet,
Ida

Jeroen Nagtegaal

Een vleermuis nu overdag is echt bizar! in het voorseizoen kunnen ze zich wel eens vergissen, maar nu echt niet! en het gedrag ast mooi op zowel een zwaluw, als op een gierzwaluw. En veel minder op een vleermuis.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bruggeman

Ik geloof je, maar ik geloof ook aan mijn eigen waarnemingsvermogen (in elk geval dit geval). Jammer dat je er niet bij was, vooral nu het zo bizar blijkt te zijn, want dan had ik het echt met je kunnen delen.
Als het zo bizar is zal het wel incidenteel geweest zijn, maar voor alle zekerheid ga ik de komende tijd af en toe op die plek en tijd aanwezig zijn,
groet,
Ida

Jeroen Nagtegaal

Ik ben zelf al redelijk wat jaren actief (geweest) met vleren, het ene jaar meer dan het andere, en wil ook niet zeggen dat ik alles weet. Maar ik heb zelf nog nooit zelf gezien dat er in de zomer een vleer overdag vloog, en er ook nog nooit van gehoord. Verder heb ik het gedrag nog nooit gezien bij zowel dwergvleermuis als bij watervleermuis.

Maar het lijkt me dat je toch wel hebt kunnen zien of de oren absurd groot waren, of de buik donker was en kun je niet een grootte schatting doen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bruggeman

#8
Oef daar vraag je me wat!. Over de oren durf ik niets te zeggen al denk ik dat het me opgevallen zou zijn als ze echt absurd groot waren. Hij was tweekleurig, maar daar zul je niet veel aan hebben . Schatten doe je door vergelijken, ik vond hem niet extreem klein. Hoe dan ook ik durf niets met zekerheid te zeggen. Maar als het onverhoopt een gewoontediertje blijkt (zou dat niet leuk zijn) dan krijg je een uitnodiging van me,
groet,
Ida

Jeroen Nagtegaal

2 kleurig? welke kleuren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bruggeman

#10
Jeroen, echt het ging zo snel allemaal, ik had geen kijker, ik keek niet gericht naar kenmerken en toen ik dat eindelijk een beetje begon te doen kwam hij niet niet meer terug en bleef zelfs de vraag was hij nu boven of onder lichter onbeantwoord. Ik heb direct na thuiskomst de zoogdierengids gepakt en geprobeerd of ik op grond van wat ik met herinnerde hem op naam kon brengen en dat lukte niet omdat ik me de kenmerken niet goed genoeg herinnerde en toen las ik bij watervleermuis "vliegt soms overdag" en dat samen met het vangen van beestjes van net op of onder (ook dat kon ik niet precies zien) wateropppervlak bracht me er toe te denken dat kon hen wel eens zijn. Hij vloog trouwens solitair.
groet,
Ida

Jeroen Nagtegaal

Dan kunnen we er nooit wat van maken, maar ik vind nog steeds dat vogel 100x (of meer) aannemelijker is dan vleer. Op basis van wat ik hier hoor, ik ken je ervaring niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bruggeman

Dat vrees ik ook. Nee, mijn ervaring is niet erg speciefiek. Met Sluiter en van Heerdt deden we van alles (kraambomen bezoeken, met detectoren rondlopen, tellingen). Mijn recente ervaring met vliegende vleermuizen is vooral de vleermuis die hier al jaren  's avonds vaak om ons huis heen vliegt. Die ziet ziet er globaal net zo (dat wil zeggen niet vogelachtig) uit als hij vliegt en vliegt in dezelfde soort cirkels ook met een stel bomen in de route. Die heb ik trouwens nooit op naam kunnen brengen. Nou ja ik kan jou niet overtuigen (en dat is goed waarnemingen moet je kritisch bekijken en bij twijfeL verwerpen, hoe jammer dat ook is). Als hem weer zie dan laat ik het je  horen
groet,
Ida

bruggeman

Ik ben heb er vanmiddag een ruim een uur zitten kijken, Geen vleermuis ook geen zwaluwen of gierzwaluwen trouwens alleen maar een familie waterhoentjes. Ik hou de plek in de gaten, maar verwacht er niet zoveel meer van. Jammer dat dit nu wel altijd een raadsel zal blijven
groet,
Ida

Jeroen Nagtegaal

Zo is de natuur gelukkig op veel fronten, anders werd het ook saai.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com