Enkele vliegen op Jakobskruiskruid

Gestart door Arp, juli 27, 2008, 04:47:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Vliegenforum,

Kwam onlangs toevallig weer eens wat Jakobskruiskruid tegen en heb een aantal vliegjes erop 'gekiekt' voor Esther. Het meeste zal ze wel al hebben, maar je weet maar nooit ...

Elk plaatje is klikbaar om bij de betreffende waarnemingsgegevens en meer kiekjes te komen. Alle waarnemingen 2008-07-26, Hengelo, Overijssel.

Nr.1: Eristalis tenax weer eens?


Nr.2: Eristalis interrupta? Of toch wat anders?


Nr.3: Gewone Pendelzweefvlieg?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
Tweede serie:

Nr.4: Sorry voor de kwaliteit - Een boorvliegje?


Nr.5: Eén of andere Vleesvlieg? Of valt er een soort aan te plakken?


Nr.6: Een Tachnidae? Of toch wat anders?


Nr.7a: Een Pissebedvlieg denk ik, maar welke? Rhinophora lepida misschien?

Ander aanzicht:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Esther

Prachtige foto's Arp!!
Ik heb ze nog niet allemaal hoor.  Ik mis er nog zo vreselijk veel.

Esther

han.endt


Arp

#4
Citeer1, 2 en 3 zijn oké.
Lucky guess  :gap:  :whistle: (Bedankt Han!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

En nummer 4 is een Opomyzidae.
De Geomyza balachowskyi.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerEn nummer 4 is een Opomyzidae. De Geomyza balachowskyi.
Hey Joke - Bedankt!

Tot op de soort met die "hoest*foto*kuch*  :blink:  :duim:

Zat ik er mooi een eind naast  :rolleyes:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
Citeer...  Geomyza balachowskyi
Klopt het dan dat ik er op basis van het licht gekleurde achterlijf een meisje van mag maken, of is het weer eens niet zo simpel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Tja.....ik heb een excact gelijkende gevangen en dat was een vrouwtje (werd mij verteld op Diptera), maar hoe dan het mannetje eruit ziet..... :blink:

Je vindt bijna geen foto's van dit beestje.....dus maak er maar gewoon een vrouwtje van.
Wie weet vindt je in de toekomst nog een keertje een mannetje.
Wat je ook kunt doen is weer naar de plek gaan en kijken of je er meerdere kunt vinden, want volgens mij zijn ze erg "honkvast".. :D

Ik moet zelf ook nodig weer eens op de plek gaan kijken waar ik hem gevonden heb.
Ik weet wel dat men toen op Diptera er nog bij vermelde dat het een "common"spicies was, maar men vroeg mij toen wel naar de vindplaats....en dat doe je toch niet bij een algemeen voorkomend vliegje, dus ik vermoed dat hij bedoelde "uncommon"
Het is al weer tijden geleden, dus ik vraag het nu niet meer, maar ik kom er zelf niet goed achter of hij nou een niet algemeen vliegje is of niet.

Een hoop bla bla.... :P en weer de groeten!
Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Heb ze niet meer teruggevonden ...

Het "vrouwtje" dacht ik omdat op alle foto's die ik ervan kan vinden het mannetje een zwart achterlijf heeft en het meisje meer licht/oranje, maar het zijn nogal weinig foto's dus kan wellicht ook toeval zijn ...

In elk geval bedankt  :duim:

Geen ideeen meer voor de laatste drie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ik dacht dat je met Tachinidae wel goed zat, maar daar heb je zo veel soorten in, dat durf ik op een paar na, niet aan....

En met de laatste twee zit je met Rinophoridae lijkt mij, ook in de goede richting !!
En lepida is op dit moment erg actief.
Nou is van het geslacht Rhinophora, er maar één soort en dat is lepida.
De kenmerken zijn :
Mondrand duidelijk vooruitspringend
Smalle wangen met weinig beharing
Mannetje met grijze zijvlekken
Vrouwtje geheel zwart
In de andere geslachten heb ik mij nog niet verdiept, want dat wordt winterwerk hoogstwaarschijnlijk.... ;)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Wat betr vliegen op Jaconskruiskruid, het viel me laatst op dat larven die in de bloemhoofdjes boren een wit schuim uitscheiden, dat als een toefje midden op het bloemhoofdje zit. Bij uitdrogen blijft het stevig, maar bij regen verdwijnt het.

In dacht aan een boorvlieg, maar een kenner op diptera.info wees me op Pegomyia (Anthomyidae).

thread

Ik probeer nu of ze willen verpoppen in een jampot.

groet, Louis

javanerkelens

Wil je dit dan vermelden.....als het lukt, want daar ben ik wel benieuwd naar !!!!

Groet Joke
(hoop dat het lukt!)
Groet,
Joke (van Erkelens)

Esther

#13
CiteerWat betr vliegen op Jaconskruiskruid, het viel me laatst op dat larven die in de bloemhoofdjes boren een wit schuim uitscheiden, dat als een toefje midden op het bloemhoofdje zit. Bij uitdrogen blijft het stevig, maar bij regen verdwijnt het.

In dacht aan een boorvlieg, maar een kenner op diptera.info wees me op Pegomyia (Anthomyidae).

thread

Ik probeer nu of ze willen verpoppen in een jampot.

groet, Louis
Cool!! Dit heb ik nog nooit gezien, ik ben heel benieuwd!
Als je hem weet mag ik hem dan ook voor de galerij van insecten die gebruik maken van Kruiskruiden? De galerij begint nu aardig wat te worden dankzij alle hulp van de fotografen en poserende insecten.

javanerkelens

Ik heb inmiddels volgens mij het mannetje van de Geomyza balachowskyi kunnen fotograferen en zal een dezer dagen er een foto van plaatsen. :)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Natuurlijk, Esther, mag je de foto gebruiken vor je galerij. (Ik heb nog enkele andere.) De larven in mijn plant lijken nu het schuimstadium voorbij, maar het is vast niet moeilijk dit verschijnsel ook bij andere JKK planten te vinden.

Takje uitgebloeide bloemen afgeplukt en met wat tissue in een buisje water in een grote augurkenpot met vochtig zand voor de larven; die pot afgedekt met dun gaasachtig doek. Binnenshuis werkt dit niet goed: te weinig ventilatie waardoor schimel op de uitgebloeide bloemhoofdjes ontstond. Nu buiten gezet.  Nu 1 hoofdje open gepeuterd: de larve zat er nog steeds in en leefde nog. Spannend! Het zou eenvoudig moeten zijn, maar er is altijd een risico dat de larven uitdrogen, verschimmelen of verdrinken in een waterdruppel. Als het lukt plaats ik wel een foto  van de poppen.

Esther

Ik ben heel benieuwd! Ik probeerde ook een rupsje op te gaan kweken, maar ik vind ze nu niet meer. Ik ga het weekend wel weer hardnekkig zoeken. Wel goeie tip om het buiten te gaan doen. Mijn rupsje waarvan ik eerst dacht dat het een larfje was staat hier
En hoe meer foto's voor de galerij hoe leuker!

Groeten Esther

Arp

#17
Hoi saampies,

Leuk dat schuimspul  ^_^  Ik had het de afgelopen tijd ook al een paar keer op de foto gezet, maar nog niks mee gedaan.

De eerste keer dat ik het tegenkwam krioelde het op diezelfde plant van de kleine Wespjes dus ik dacht dat het daar eventueel wat mee te maken had, maar ook nog geen identificatie gekregen op de Wespjes (zie hier).

Vandaag ook maar eens eentje opengepeuterd en het larvje is idd vliegachtig en veeeel te groot voor die wespjes. En heel anders dan het larvje van Esther, dus blijft spannend wat dat dan is.

Hier het larvje (je ziet ook nog net éénvan de wespjes wandelen):
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

ooh dit is een veel mooiere foto! idd die larven heb ik ook. Wellicht dat de wespjes parasiteren op deze larven of op andere vliegenlarven in de bloemhoofdjes.

groet

Arp

Citeerooh dit is een veel mooiere foto!
Nah, niet echt scherp hoor ;) ... en die van jou geeft een mooi beeld van de hele plant, met bijna alle bloemhoofdjes aangetast ^_^  

CiteerWellicht dat de wespjes parasiteren op deze larven of op andere vliegenlarven in de bloemhoofdjes.
Da's inderdaad een prima optie - had ik nog niet eens aan gedacht :rolleyes:

Louis, nou ik je toch aan de lijn heb ... enig idee over de 'vermeende Pissebedvlieg' hierboven (nr.7, twee kiekjes)??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

#20
De larven die de schuimbellen maken, verpoppen idd in de grond. Een 2e aanwijzing dat het Pegomyia (Anthomyidae) betreft, en geen Tephritidae. Anthomyidae zijn die anonieme grijze vliegjes waar niemand ooit naar kijkt en die naar het schijnt heel moeilijk te determineren zijn.

En ja, Arp, die vermeende Rhiniphoridae lijkt mij ook Rh. lepida  :rolleyes: .

Esther

Ik had een gal gevonden, daar horen deze weer bij. Deze is Contarinia jacobaea, de foto's van de larf heb ik gekregen Van Jojanneke Bijkerk die mijn gal op naam heeft gebracht.

Jouwes wordt ook echt leuk Louis, vreet ie zich eerst ook door de stengel heen?

Groeten Esther


Louis.Boumans

#22
Hoi Esther,

leuk die gal (ik zal hem ook eens zoeken), en ik had je site al een tijdje niet bezocht: die wordt ook steeds mooier. Maar nu de gal door een MUG wordt veroorzaakt, moet-ie op je site eigenlijk verhuizen naar de vliegenafdeling. (Hoewel niet alle bezoekers van je site het verband tussen vliegen en muggen zullen weten.. dus missch beter een apart gallen-hoekje?)

De vliegenlarven die het schuim veroorzaken boren niet door de stengel. Ze eten alleen de zaden op. En er zijn dus ook verschillende soorten Tephritidae die zo leven, maar die schuimen dus niet. Dat zijn fotogenieke diertjes die nog ontbreken nog op je website! Zie hier.



groet, Louis

Esther

Bedankt Louis, ik zal een gallenhoekje maken, voor mij is het ook nog hardstikke moeilijk omdat ik nog zo vreselijk veel moet leren ( zeker van insecten weet ik vrijwel nog niets, maar ja wel weer van paarden B) ), ik heb dus heel veel aan de tips en adviezen.
Ik zal ook proberen die foto's te krijgen van die uni Maas. ( moet alleen zien wie ik daar moet benaderen om ze te vragen)


Vanavond is er een item op Vroege Vogels tv over JKK om 19;55 op Ned 2, heb het samen gedaan met Baudewijn Odé, spannend dus, ik ben ook erg benieuwd hoe het is geworden. Ik hoop dat het een beetje bijdraagt aan nuancering.

Groet Esther
 

Arp

#24
CiteerIk zal ook proberen die foto's te krijgen van die uni Maas.
Jim Lindsey ( jlindsey APESTAARTJE gen PUNT unimaas PUNT nl ) is erg makkelijk over zijn foto's; ze staan ook op wikimedia commons - gewoon een e-mail sturen dus ;)

Wel voor alle zekerheid de identificatie dubbel-checken - hij kan immers ook niet alle groepen even goed kennen en zelfs insectenkneus ik heb er regelmatig missers uitgevist. Verder is het een fantastische site met een hele nuttige opzet met ook de afbeeldingen van het biotoop bij de soorten enzo.

P.S. @Louis: Bedankt voor de bevestiging R. lepida!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Nog een laatste nieuwtje hierover: ik wilde de larve van Pegomyia aan een vriendin tonen, opende een bloemhoofdje van dezelfde individuele JKK plant, en vond nu de pop van Sphenella marginata! Inderdaad, boonvormig!

Esther

Louis, kun je me helpen met dit?
Ik heb je foto's wel al bij de galerijen. maar deze wordt wel heel erg leuk.
Ik ben echt een leek met de beessies. Het zou echt leuk zijn dit met foto's te volgen.
Ik ben vandaag in een soort ontploffingstoestand door Engelse media die een heus offensief hebben tegen de killerplant, hooligan etc. Al weken verschijnen daar dagelijks berichten in de media deze was van
vanmorgen 24-08-2008 Horse owners warned of ragwort epidemic throughout Britain
Alweer zo opgeblazen, en inspelen op angst die niet is onderbouwd door bewijs.
Ik heb het uitgezocht en de 6500 dode paarden per jaar zitten zo.
Fabels m.b.t sterftegevallen door Jakobskruiskruid
Ik heb zelf paarden, heb deze verhalen ook geloofd.

Groet Esther