De 7e Grote Syrphidae Quiz!

Gestart door han.endt, juli 26, 2008, 19:12:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik heb vandaag eens mijn best gedaan om wat zweefvliegen voor een quiz bij elkaar te schieten. Nou maar hopen dat jullie de kwissen nog niet moe zijn. :P Foto's genomen bij Ermelo, de meeste op de Ermelosche heide.
Volgens mij zitten er wel een paar interessante tussen. Succes!


1.

han.endt


han.endt


han.endt

#3
4.

han.endt


han.endt


han.endt

#6
7a. Geslacht is voldoende, maar ik heb naar het genitaal gekeken en de kans dat het die soort betreft is ook erg groot, dus de soort mag je ook noemen.

han.endt

7b. zelfde van voren.

han.endt


han.endt


han.endt


Iolaire

Gaaf Han! Maar wel een lastige! Ik ben al ff bezig en heb er nu van de 10 zes waarvan ik zeg "dat zou best 's kunnen". Die overige 4 heb ik nog niet kunnen vinden. Maar ik blijf zoeken!

Later!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

han.endt

Ik wou het eigenlijk niet al te lastig maken, maar blijkbaar toch lastiger dan ik hoopte. Maar het lijkt me daarom juist wel leerzaam en ik zal straks op de determinatie ingaan. Ze lijken me echt wel te doen. Er zijn bij alle goede kenmerken te zien die tot de soort leiden.

thijsdegraaf

#13
Ik had het de vorige keer beloofd. Dus daar komt hij dan. Eristalis vind ik nog steeds lastig. Dus ik hoop maar, dat er iets van klopt.
In m'n tuin zie ik op dit moment weinig nieuws. Alleen zijn er heel veel Pyjamavliegen.

1 Grofgestippeld Platbekje - Pipiza noctiluca (heb ik veranderd  :)  )
2 Meliscaeva cinctella
3 Bosbijvlieg - Eristalis lineata
4 Grote Gouden Bladloper - Xylota sylvarum
5 Kleine bijvlieg (Eristalis arbustorum) of een Kustbijvlieg (Eristalis abusiva).
6 Gele Halvemaanzwever - Scaeva selenitica
7 Gewoon Krieltje - Paragus haemorrhous
8 Kleine Bijvlieg - Eristalis arbustorum
9  Gele Kommazwever - Eupeodes latifasciatus
10 Tuingitje - Cheilosia caerulescens


Groeten en bedankt voor de moeite.

Thijs

Iolaire

#14
Oké Han, hier is ie.

Ik zie dat Thijs ook al heeft gereageerd. Ben benieuwd. Ik verwacht van mijn "inzending" weinig. Als ik er 4 goed heb, ben ik al tevreden. Ik ben nog zo'n nitwit wat Gitjes betreft (en alles wat er globaal op lijkt).  :rolleyes:

Veel zoekwerk in de boeken leverde uiteindelijk dit lijstje op:

1. Dacht ff aan Microdon, maar volgens mij toch Cheilosia: C. variabilis? C. proxima?
2. Meliscaeva cinctella
3. Eristalis lineata
4. Xylota sylvarum (of X. xanthocnema? Hij mist ogenschijnlijk wel de zwarte ring op schenen, dus het zou kunnen)
5. Eristalis cryptarum (zal wel niet maar vanwege de "vosrode" beharing..., anders E. abusiva/E. arbustorum)
6. Eupeodes luniger
7. Gekke gok: Cheilosia vernalis??
8. Ik denk Eristalis abusiva (EDIT: of toch E. interrupta?)
9. Eupeodes corollae
10. Cheilosia variabilis?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

thijsdegraaf

#15
Tot mijn vreugde zie ik, dat we er een paar het zelfde hebben. Nummer 1 had ik veranderd voor ik jou ontdekte. Maar dat geeft niet, want we hebben nog steeds iets verschillends. Ik ga deze week wat literatuur bestellen. Tot nu toe ben ik  hoofdzakelijk afhankelijk van internet.
En Han maar zeggen, dat hij het niet te moeilijk wilde maken. :grin:

han.endt

#16
Ik tel bij Thijs vijf en bij Willem vier goede.

Bij de laatste is één kenmerk nauwelijks te zien op de foto, namelijk de lichte beharing op de ogen. Je moet er wel een tabel op loslaten.

corzonneveld

Nee hoor, ik ben nog niet quiz-moe; dit is pas de tweede - de andere vielen in mijn vakantie :huh:

1. Als ik niet spiek, moet ik eerlijk zijn: geen idee
2. Meliscaeva cinctella
3. Eristalis lineata
4. Xylota sylvarum
5. Eristalis nemorum
6. Eupeodes corollae
7. Paragus haemorrhous
8. Eristalis ?
9. Eupeodes corollae
10. Cheilosia pagana

Ik zet wederom een joker in. 6 en 9 beide corollae is vast niet de bedoeling, en Eristalis zit ik blijkbaar onvoldoende in!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Nou laat die joker maar zitten. Ik vind zeven ruim voldoende!

Over één die is lastig. Als je hem kent dan zie je het, maar opzoeken is lastig.

LakeSide

Ik zal morgen een poging doen, dus nog niet voorzeggen! :)

LakeSide

Op hoop van zegen:

1. Cheilosia gigantea (?)
2. Meliscaeva cinctella
3. Eristalis lineata (ik ben zo slecht in die Eristalis :))
4. Xylota sylvarum
5. Eristalis arbustorum
6. Eupeodes luniger
7. Eumerus sp
8. Eristalis interrupta
9. Eupeodes luniger (al zal het waarschijnlijk niet 2x dezelfde zijn)
10. Cheilosia proxima  

han.endt

Jaco, je hebt er drie te pakken. Toch behoorlijk pittig dus. Ik zal zo met een toelichting komen.

han.endt

#22
1. Tuingitje, Cheilosia caerulescens, vrouwtje.
Toch wel erg lastig van deze foto als je de soort niet kent. Ken je de soort éénmaal dan is hij toch wel kenmerkend. Een nogal brede zweefvlieg, vooral het achterlijf. Het achterlijf heeft een zwak blauwe glans en op de heldere vleugel bevindt zich een grote donkere vlek. Het geel op de poten is neigt naar oranje.

2. Stomp Elfje, Meliscaeva cinctella, vrouwtje.
Dat was voor iedereen duidelijk. Een smal zweefvliegje met een syrphus-patroon en vlekken op het tweede segment die naar binnen toe stomp eindigen.

3. Bosbijvlieg, Eristalis lineata, vrouwtje.
Deze was ook duidelijk. Een bijvlieg met botergele vlekken op het achterlijf en een duidelijke zigzagband op de vleugels. Bijkomend kenmerk is het geheel doffe tweede segment. Op het derde en vierde segment is een wel een glimmend middendeel te zien.

4. Grote Gouden Bladloper, Xylota sylvarum, mannetje.
Ook niet moeilijk vanwege de goudgele punt aan het achterlijf. De schenen zijn verdonkerd aan de topzijde, hoewel dit op de foto niet zo goed te zien is.

5. Puntbijvlieg, Eristalis interrupta, mannetje.
Niet zo veel aan te zien aan deze bijvlieg met wat bruingelige achterlijfsvlekken. Eén kenmerk is echter heel opvallend en leidt direct tot de soort: het pterostigma is fijn puntvormig.

6. Terrasjeskommazwever, Eupeodes corollae, vrouwtje.
De vorm van de gele vlekken wijzen op een Gele Halvemaanzwever of een kommazwever. Lastig dus van foto. Hier is echter duidelijk te zien dat de vlekken op de segmenten 3 en 4 over de zijnaad gaan en dan kan het alleen nog maar een Terrasjeskommazwever zijn.

7. Gewoon Krieltje, Paragus haemorrhous, mannetje.
Een ukkepuk dat is aan de bloeiwijze van het jakobskruiskruid wel te zien. Zo'n klein zweefvliegje met een geelwit gezicht met een zwarte middenstreep (en bij twijfel de vleugeladering) kan alleen maar een paragus zijn. Het beestje is helemaal zwart (op de poten na) inclusief het schildje en dan blijven er twee soort over P. haemorrhous en P. tibialis die zich alleen door de grootte van buiplaatje 4 laten onderscheiden. Bij P. tibialis is het buikplaatje smal door het grotere genitaal. Bij P. haemorrhous is buikplaatje 4 van normale grootte. Ik heb hier even naar gekeken en dit was een P. haemorrhous, wat ook helemaal in de lijn der verwachting is, omdat een waarneming P. tibialis wel heel bijzonder zou zijn. Er zijn geen recente waarnemingen van deze soort.

8. Kleine Bijvlieg, Eristalis arbustorum, vrouwtje.
Een bijvlieg met een geheel witbestoven gezicht kan alleen maar E. abusiva of E. arbustorum zijn. Vrouwtjes zijn alleen van elkaar te onderscheiden door de beharing van de sprietborstel. Bij dit exemplaar was deze lang, hoewel dit lastig op de foto is te zien als je het niet weet. Een lang behaarde sprietborstel betekent dat het een E. arbustorum is.

9. Terrasjeskommazwever, Eupeodes corollae, vrouwtje.
Bij dit exemplaar zijn de vlekken wat lastiger te bekijken, omdat de vleugel er gedeeltelijk overheen ligt. Aan het over de zijrand gaan van de vlek op segment vier is echter te zien dat het wederom een Eupeodes corollae betreft.

10. Kruiskruidgitje, Cheilosia bergenstammi, vrouwtje.
Dit is er één voor een tabel of je moet al wat langer met gitjes bezig zijn dan zitten de kenmerken op een gegeven moment wel in je hoofd.
Deze is goed te doen met de Zweefvliegentabel van Aat Barendregt.
De vleugeladering, de aanwezigheid van een middenknobbel en mondrand, het geheel donkere, borststuk, schildje en achterlijf, zonder glimmende of metaalkleurige delen zegt Cheilosia, dus ik begin op 41 op blz. 30.
41b  achterlijf zwart.
43b  poten gedeeltelijk geel.
50b  er zijn duidelijk twee borstels te zien die achter het schildje uitsteken.
55b  geen opvallende haren op het gezicht.
Dan komen we bij 56 het Kervelgitje, C. pagana. En daar is de eerste vraag of ons gitje een vrouwtje is met een zeer groot oranje derde antennelid. Nu is het antennelid wel groot en oranje, maar niet zeer groot. Daar kan je twijfelen, maar verderop staat bij het Kervelgitje: ogen onbehaard en bij ons gitje zijn de ogen juist wel behaard (die info gaf ik nog). Dus:
56b  geen Kervelgitje.
57b  ogen behaard.
60b  geen opvallend lange haren op de ogen, geen opvallend zwartbehaarde dijen.
61b  derde antennelid oranjerood.
64a  scheen drie met zwarte ring: Cheilosia bergenstammi!

Iolaire

Wow! Super Han, die uitgebreide uitleg. Zeer bruikbaar! De Eristalissorten moeten nu alweer een stukkie makkelijker gaan. Nu die Gitten nog, die blijven voor mij nog erg lastig. Ik zie ze ook weinig bij mij in de tuin (toch het gebied waar ik vooral fotografeer :) ), op Wollig en Kervel na.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

thijsdegraaf

#24
Bij 1 had ik eerst Tuingitje - Cheilosia caerulescens, maar toen ik die bij 10 ook had, heb ik hem veranderd. In de klas zeg ik altijd, dat je bij een toets bij twijfel  het beste het eerste antwoord kunt aanhouden.  ;)
Je hebt er veel werk van gemaakt Han. Ik zal alles  goed bekijken en proberen te onthouden  :rolleyes:
Ik merk wel, dat ik toch heel wat meer weet, dan een paar maanden geleden, maar het blijven moeilijke beestjes.

Groeten en bedankt,
  Thijs

LakeSide

Bedankt voor de uitleg Han. Zeer leerzaam. Bij 10 had ik bijna de goede gekozen, maar ik dacht dat deze zeldzaam was.

PS: heb deze zonder handboeken gedaan (was bij vriendin thuis), met diptera.info, maar daar staan zeker niet alle soorten in de gallery!

mennovandenbos

Leuke quiz, Han!!!!!

Volgend jaar einde zomer ga ik misschien ook wel een keer meedoen. Voor nu in ieder geval heel leerzaam.

Groet,

Menno