4 look-a-like's

Gestart door GerardL, juli 26, 2008, 17:06:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Gisteravond op het laken had ik ze dan alle 4 zitten, die waar Arp zich in een vorig topic in heeft "vast gebeten". Hier moest ik ook even mijn tanden in zetten, maar uiteindelijk viel het mee. Heb wel eerdere benoemingen moeten veranderen.

Eerste foto
Acanthosoma haemorrhoidale 13mm!
Duidelijke schouderpunten! (rood)


Grtzzzz

Gerard

 

GerardL

2de foto
Berkenschildwants - Elasmostethus interstinctus 9mm!
Minder duidelijke schouderpunten (zwart)

GerardL

#2
Derde foto
Jeneverbesschildwants - Cyphostethus tristriatus 9mm!
Geen schouderpunten! 2 boemerangs in spiegelbeeld tegenover elkaar.
Dit is oudere foto, foto van gisteren mislukt.

GerardL

#3
4de foto
Berkenwants - Elasmucha grisea 8mm!
Duidelijke zwarte blokken (vlekken of punten) connexivum

Arp

#4
Tof  :duim:

Maken we hier het grote "vergelijk je Acanthosomatidae"-draadje van en plakken we deze er ook nog even bij :lol: :

Deze (origineel hier):
Elasmostethus cf. interstinctus versus Acanthosoma haemorrhoidale
N.B. Ik had ter plekke de indruk dat de Elasmostethus wat aan de kleine kant was(!).


En deze (origineel hier)
Van boven naar beneden op schaal(!): Acanthosoma haemorrhoidale, Elasmostethus interstinctus, Cyphostethus tristriatus, Elasmucha grisea.
N.B.: De Acanthosoma is erg donker (herfst/winterkleed) en zelfs voor een Acanthosoma wel een flinke (17mm).


Edit: Een nieuwere versie van deze collage...


In de bijlage weer een nieuwe versie (2018) van die collage :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. @Gerard: Jouw Acanthosoma lijkt een eitje van een sluipvlieg op z'n rug te hebben (nou ja, volgens mij dan ... ?? - zie ook hier).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
En voor iedereen die bij een naam als "Berkenwants" of "Berkenweetikveelwatvoortoevoegingwants" in opperste verwarring raakt: Kleidocerys resedae is dus géén Acanthosomatidae :gap:

Kleidocerys resedae versus Acanthosoma haemorrhoidale:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
Met dank aan Goyatlah (Dolf) in dit draadje nu eindelijk de eerste Elasmucha fieberi op wrn  :lol: (zie ook: Het Fieberi Mysterie.)

Ik plak de foto's van Dolf van deze zustersoort van Elasmucha grisea er hier even bij ter referentie:

Foto's © Goyatlah (Dolf):


CiteerTizzum! Veel grover bestippeld (ook aan de onderzijde!), veel donkerder van kleur en een groter "stekeltje) aan de voorhoeken van het halsschild.

Edit 2012: Even een paar linkjes en plaatjes erbij ...
Verspreiding volgens Berend (zie kaartje hieronder):
Citaat van: Berend Aukema op oktober 03, 2009, 13:22:58 PM
Een "oostelijke" soort, met een enkel exemplaar uit de duinen bij Bergen en op Vlieland en Terschelling.

© Berend Aukema
Verspr. E. fieberi NL

© Arnold Wijker
Elasmucha fieberi
NH: Duinreservaat, Bergen

© Jan Slaats
Elasmucha fieberi
LI: Leudal

© Jan Slaats
Elasmucha fieberi
LI: Leudal

© Henk Soepenberg
Elasmucha fieberi
OV: Ommen

© Henk Soepenberg
Elasmucha fieberi
OV: Ommen

© Henk Soepenberg
Elasmucha fieberi
OV: Hellendoorn

© Henk Soepenberg
Elasmucha fieberi
OV: Hellendoorn



Enkele links
galerie-insecte.org
insektenfotos.de: Discussiefoto's 1, foto's 2,foto's 3.

Toegevoegd 2013: Op deze pagina van miridae.dk staan foto's van nimfen Elasmucha fieberi (foto1/foto2). Ik zie zo snel geen duidelijke verschillen met grisea.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Nu nog Elasmostethus minor (op rode kamperfoelie in Zuid-Limburg) en Elasmucha ferrugata (op rode bosbes op De Hoge Veluwe) ....

GerardL

Hallo Berend,

Dat van die rode kamperfoelie had ik al eens eerder gelezen.
Ben al 2 jaar op m'n knieen door die paar plaatsen waar hier nog rode kamperfoelie staat, doorheen aan het kruipen. (ook zoek ik naar rupsen)
Het enigste wat ik vind, zijn teken, en dan wel weer op de meest rare plaatsen.
En vaak vind ik ze pas als in in de douche sta!
Ben maar overgegeaan om distel-toppen na te kijken, zitten ook leuke soorten op.

Hierbij nog een vraag over die E. minor, moet dat perse rode kamperfoelie zijn?
Gewone kamperfoelie (gele) staat hier op plaatsen in overvloed, maar die rode is toch een stuk zeldzamer. Ik ken zelf maar 2 plaatsen.
En vind zelf geen info over waardplanten van deze soorten.

Grtzzzz

Gerard

Berend Aukema

Heb je het al op Pietersberg geprobeerd? Ze zijn vooral te vinden op de bessen, maar alleen van rode kamperfoelie!

Arp

#11
Citaat van: Berend Aukema op juli 28, 2008, 17:57:17 PMNu nog Elasmostethus minor
Niet uit Nederland, maar wellicht ter vergelijking toch aardig, een Elasmostethus minor met foto van onderkant uit Frankrijk :)

Ter vergelijking een onderkantje E. interstinctus (uit dit topic):

Citaat van: Berend Aukema op oktober 10, 2007, 08:36:52 AM
Dit vrouwtje is op basis van de tweede foto met zekerheid E. interstinctus (bij E. minor zijn de connexivumpunten korter). Ook het mannetje kan op basis van een foto van het genitaalsegment van achteren/schuin opzij van achteren op naam gebracht worden!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Volgens mij heb ik hier een Elasmucha ferrugata, klopt dat? Die vond ik vandaag op de Veluwe op een plek waar wel veel (blauwe) bosbes staat, maar geen rode volgens mij.

Arp

#13
Hoi John, kan niet missen lijkt me  :o

Gaaf hoor  :duim:

P.S. Kom net deze vergelijking van schouderhaakjes nog tegen (van deze pagina) - aardig voor bij de verzameling ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Mooie opnamen, vast van verzamelde dieren. Op de pagina van de link staat een gezelschap entomologen over een verzameling dieren gebogen. Dat brengt mij op de vraag hoe je wantsen het beste kunt bewaren. Ik ging er van uit dat op alcohol (70%) handig zou zijn, klopt dat? Is er ook een bepaald soort potje dat tot in lengte van dagen de alcohol binnen houdt? Misschien heeft iemand dat al eens uitgezocht en waar ze te krijgen zijn? Dat zou voor versturen ook wel handig zijn.

thijsdegraaf

Hoi John,
Persoonlijk ben ik al tevreden met een leuke foto (ik zit nu al te neuzen naar een echte camera ;D, waar alles nog duidelijker opstaat. Dat wordt nog even sparen en mijn vrouw vriendelijk aankijken  :-\)
Verder mogen ze van mij rondscharrelen als ze niet te veel planten opeten. Maar wat dat betreft is de tuin redelijk in evenwicht.
Maar je moet even bij Vermandel kijken. Daar bestel ik ook wel eens boeken.
http://www.vermandel.com/

Thijs

Arp

Hoi John/Thijs,

Jacomijn heeft onlangs in het spinnenforum een fantastische serie tips over het conserveren van spinnen neergezet - inderdaad in alcohol - maar ik geloof dat wantsen juist heel vaak netjes geprepareerd worden en opgeprikt in insectenkasten (net als kevers enzo). Het fijne weet ik er natuurlijk niet van, maar het is vast wel te googelen. Op entomologie.de zijn er ook wel eens draadjes over geweest meen ik, of zoek anders ook eens op insecte.org.

Zelf ben ik, net als Thijs, al heel blij als ik een paar goede foto's van een soort heb, maar als je echt heel serieus met een groep bezig wilt zit er denk ik inderdaad niks anders op dan er ook af en toe eens een paar op te offeren om ze echt goed te kunnen bekijken  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Tja, meestal volsta ik met een foto. Soms, als ik denk dat een foto niet genoeg is neem ik wel eens een dier mee en als ik ze dan toch wil bewaren kan ik het maar beter goed doen. Losse, afdichtende potjes leek me het handigst, maar uit het geweldige draadje van Jacomijn begrijp ik dat zij aan buisjes met een wattenprop de voorkeur geeft, maar ik zie dat bij mij al snel een rommeltje worden.

Arp

#18
Ik plemp deze link er nog even bij:

Dusoulier, François; Mouquet, Claire (2007) Clé de détermination des Acanthosomatidae Signoret, 1864 du Massif armoricain (Hemiptera, Heteroptera) - Invertébrés Armoricains, les Cahiers du GRETIA, Tom.1, pp.7-13.(PDF ~2MiB)

En, alweer wat later, plak ik dan deze nieuwe versie van de vergelijking "op schaal" van hierboven ergens er ook maar bij :)  (zie bijlage onderaan)

En, nog veel later, nog een bonusje ;)
Citaat van: Pudding4brains op mei 08, 2010, 02:31:12 AM
Kenmerken Elasmostethus interstinctus vrouw/man (t.o.v. van E. minor) op basis van heeeele slechte "toevallige" onderkantkiekjes (nog nooit serieus een poging gedaan), maar goed - toch net soortvan herkenbaar ...

Vrouw: Punten connexivium steken verder naar achter dan midden achterlijf; Bij minor grofweg gelijk.
Man: Tandjes (groen) aan weerszijden van de toefjes haren (blauw); Bij minor glad.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Vandaag voor het eerst eens de moeite gedaan om een Elasmostethus op de kop te leggen. Het kenmerk is best makkelijk te zien (met loep of op een beetje redelijke foto). Ik zal ze vanaf vandaag allemaal checken  :duim:.

Mannetje Elasmostethus interstinctus :

Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

Hoi Marco,

Prima plaat  :duim:

Je had al wel opgepikt dat Frank Marquard ooit had uitgedokterd dat het voor de vrouwtjes allemaal een stuk minder eenduidig is?

http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=33954
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Marco de Haas

Citaat van: arpwifi op oktober 20, 2016, 01:00:18 AM
Je had al wel opgepikt dat Frank Marquard ooit had uitgedokterd dat het voor de vrouwtjes allemaal een stuk minder eenduidig is?

http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=33954

Nog niet gelezen, al wel ergens gehoord. Mijn Duits is niet zo goed, maar ik ga het eens doorlezen, bedankt!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

arpwifi

In dit berichtje heeft James een paar prachtige side-by-sides aangeleverd voor Elasmucha fieberi/grisea die ik voor het gemak hier ook maar even toevoeg:


Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]