Eén kleine "maar" ... het zijn allemaal Mantodea (wrnfam:10864), maar de toegevoegde Creobroter (verzamel)soorten zitten officieel in een andere familie, dus niet in de Mantidae, maar in de (nieuw aan te maken?) Hymenopodidae :
Fam: Hymenopodidae
Subfam: Hymenopodinae
Tribus: Hymenopodini
Genus: Creobroter Serville, 1839
Arp
waar plaats ik die familie onder http://observado.org/famtree.php?id=11453&expand=1
iemand heeft bij al die suborder VERW toegevoegd, dus hoe zit die boom in elkaar ?
- - - - - - Dictyoptera [Order][135]
- - - - - - - - - Isoptera (Termites) [Family][2]
- - - - - - - - - Mantodea (Praying Mantises) [Family][84]
- - - - - - - - - Blattodea [Family][1]
- - - - - - - - - Mantidae [Family][34]
- - - - - - - BlattodeaVERW [Suborder][12]
- - - - - - - - - Blatellidae [Family][7]
- - - - - - - - - Blattidae [Family][4]
- - - - - - - - - Blaberidae [Family][1]
- - - - - - - IsopteraVERW [Suborder][2]
- - - - - - - - - Rhinotermitidae [Family][2]
- - - - - - - MantodeaVERW [Suborder][0]
Zoals wel vaker (helaas) zijn er wat verschillende inzichten. Er zijn twee "problemen":
- Niveau van de indeling: Dictyoptera==orde of superorde (en daaruit volgend de volgende lagen)
- Positie van Isoptera (termieten)
Niveau Dictyoptera:Van oudsher wordt deze groep als orde gezien. Door diverse verschuivingen zou het inderdaad niet raar zijn er ondertussen een superorde van te maken, zodat Mantodea en Blattodea volwaardige ordes kunnen worden.
Feit:
Fauna Europaea en
Nlsrt voeren de groep nog als orde (note: Nlsrt noemt dit "Kakkerlakken", maar levert voor NL ook geen Mantodea en Isoptera). Ik stel voor dat we die maar gehoorzaam volgen, ook al lijkt de stand van de wetenschap inmiddels iets doorgeschoven. Als zij bijwerken kunnen wij ook weer volgen.
Positie van Isoptera (termieten)Recent (nou ja) genetisch onderzoek toont aan dat de termieten in feite afgeleide kakkerlakken zijn. Het is één van de redenen om van de Blattodea een orde te willen maken en dus de Dictyoptera een superorde.
Fauna Europaea heeft ze echter nog als onderorde van de Dictyoptera, terwijl
ITIS ze als volwaardige orde naast de Dictyoptera zet (sic!) - zij noemen de kakkerlakken overigens Blattaria, wat je ook regelmatig tegenkomt.
Het spul is nogal "in beweging" c.q. discutabel.
Ik stel voor dat we maar gewoon FE volgen - dat is wel een "ouderwetse" indeling, maar biedt vooralsnog wel het voordeel dat deze ook nog aansluit bij veel gangbare literatuur.
De opmerkingen VERW zullen misschien aangebracht zijn op basis van recente inzichten, maar zoals het er nu staat (stel dat je de VERW-indicaties blind uit zou voeren) kan het ook absoluut niet.
Ik stel dit voor:
- - - - - - Dictyoptera [Order]
- - - - - - - Blattodea (Cockroaches)[Suborder]
- - - - - - - - - Blatellidae [Family]
- - - - - - - - - Blattidae [Family]
- - - - - - - - - Blaberidae [Family]
- - - - - - - Isoptera (Termites)[Suborder]
- - - - - - - - - Rhinotermitidae [Family]
- - - - - - - Mantodea (Praying Mantises)[Suborder]
- - - - - - - - - Mantidae [Family]
- - - - - - - - - Hymenopodidae [Family]
Dat is op basis van wat er nu (kennelijk) aanwezig, c.q. voorgesteld was, maar er moeten dan natuurlijk meer families worden aangemaakt. Kan ik later voor je aanleveren - moet nu weg.
Let op: Veel beesten/soorten zullen nu nog in een "Familie" zitten die de naam van één van de (onder)ordes draagt en moeten tzt dus verhuizen naar de daadwerkelijke familie.