Hoofdmenu

Geelpotige zilvermeeuw?

Gestart door Maarten W. Kaales, juli 24, 2008, 12:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W. Kaales

Beste mensen,

Vandaag op waarneming.nl dat er in de regio Apeldoorn een Geelpootmeeuw was gezien. Bij nader bestudering van de foto was mijn indruk dat het hier mogelijk om een geelpotige Zilvermeeuw gaat. De waarnemer heeft de waarneming al aangepast, mischien wat voorbarig. Aangezien ik niet helemaal zeker ben of dit inderdaad een geelpotige ZM betreft zie ik jullie commentaar graag tegemoet.

geelpotige Zilvermeeuw?

Mvg,
Maarten Kaales
Maarten W. Kaales

Steven Wytema

donkergele poten, grote rode vlek op de snavel en lange(re) handpenprojectie lijkt me iig meer pleiten voor Geelpoot.. ik mis alleen de rode oogring.

Overigens had ik in de uiterwaarden van Wageningen ook eens 2 Geelpoten die me in eerste instantie aan Zilvers deden denken (vliegend, lichtgrijze bovenvleugels), maar donkere ondervleugel hadden a la mantelmeeuwen,  en toen ze landden dergelijke donkergele poten.

Mijns inziens toch een Geelpoot; Zilvermeeuwen zijn overigens ook schaarser langs de rivieren is mijn ervaring.
Steven Wytema

frankw

CiteerMijns inziens toch een Geelpoot; Zilvermeeuwen zijn overigens ook schaarser langs de rivieren is mijn ervaring.
Ja, en ondanks dat zie ik altijd meer zilvers dan geelpoten.. (rond Arnhem) Maar misschien kijk ik dan ook niet goed.
Die paar keer dat ik gericht opzoek ging en/of ik er één dacht te zien bleek het weer een zilver te zijn..

adriaens

Dit is een Geelpootmeeuw hoor: grote, fel rode gonysvlek, relatief donker blauwgrijze bovendelen, felgele poten, zodanige sleet op de handpennen dat de witte handpentoppen bijna afgesleten zijn en grote hoeveelheid zwart op de buitenste handpennen (solide zwarte driehoek).

ruud_altenburg

Maarten, had je mijn antwoord per email niet gekregen?

Ik kan nog aanvullen dat het voorkomen van geelpotige Zilvers in Nederland zich lijkt te beperken van late herfst tot begin voorjaar. Ik heb er althans zelf nog nooit een gezien midden in de zomer.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam