Paddentrek begonnen!

Gestart door jessesven, maart 24, 2006, 20:42:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessesven

Zoals te verwachten is de paddentrek begonnen en meteen massaal. Vanavond direct met mijn kinderen flink aantal (levend) van de weg afgehaald!

Hoop dat anderen dit ook gaan doen!

wj_emsens

Dit doe ik ook elke zondag. Hopelijk heb ik nu meer geluk, de vorige 5 keer heb ik niets over kunnen zetten.

Groeten
Willem-Jan Emsens

Jeroen Nagtegaal

had vandaag in swalmen eerste parend paartje
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

In de omgeving van Roermond is de massale padddentrek dit jaar begonnen op 9 maart.

Als de padden tijdens hun voorjaarstrek een een verharde weg moeten overstekenvinden veel padden de dood door ontmoetingen met auto's. Ik zet hier bewust niet neer dat ze overreden worden door auto's. De meeste padden zijn namelijk al dood voordat ze daadwerkelijk onder het wiel van een auto zijn gekomen. Hoe komt dat zo? En waarom zijn er meer mannetjes het slachtoffer? En kan een luie man bijdragen en het behoud van de soort? Hieronder ku je mijn gedachtenspinselen over dit onderwerp lezen.

Padden hebben een enorm sterke voorkeur voor de poel waar ze geboren zijn. Alle padden zullen dus proberen weer in deze poel terecht te komen om zelf aan de voortplanting deel te nemen. Dat is niet zonder risico voor de soort. Het zou immers kunnen leiden tot veel geïsoleerde populaties. De genetische variatie van de populatie uit zo'n poel zou erg klein worden. Het gevaar van inteelt ligt eveneens op de loer.
Wijfjes zullen over het algemeen zo snel mogelijk naar de poel gaan. De mannetjes zijn echter wat luier van aard. Als ze op een plaats komen waar ze hun omgeving kunnen overzien zullen ze daar blijven wachten om te kijken of er een vrouwtje aankomt. Is dat het geval, dan zullen ze al op het vrouwtje kruipen voordat ze aan de poel zijn. De luie man laat zich door het vrouwtje naar de poel dragen! Iedereen die wel eens gaat kijken tijdens de paddentrek zal dit hebben waargenomen.  Heeft hij het vrouwtje een maal vast, dan zal hij haar niet meer los laten voordat de daadwerkelijke paring heeft plaatsgevonden. Het mannetje hoeft echter niet uit dezelfde poel te komen als het vrouwtje. De vrouwtjes zullen dus regelmatig lifters meenemen die in een andere poel geboren zijn. Op deze manier zal er uitwisseling van genetisch materiaal plaatsvinden tussen de populaties van verschillende poelen. De luiheid van de mannetjes zorgt dus voor genetische variatie en draagt zo bij aan het voortbestaan van de soort.

Het wachten op een overzichtelijke plek vormt echter ook een risico. Een geasfalteerde weg vormt vaak zo'n plek. Omdat het mannetje relatief lang op zo'n plek verblijft heft hij ook een extra risico verkeersslachtoffer te worden. En daarvoor hoeft hij niet eens overreden te worden. Een autoband van een auto met enige snelheid veroorzaakt allereerst in de buurt van de autoband een hogere luchtdruk. Als de band voorbij is ontstaat r tijdelijk een lage luchtdruk. Deze lage luchtdruk heeft het exploderen van de longen van de pad tot gevolg. Je kunt dit zien als je tijdens de trek gaat kijken. Je zult veel exemplaren zien die helemaal gaaf uitzien. Er stroomt alleen bloed uit hun bek. In sommige gevallen zie je zelfs het longweefsel uit hun bek komen. Dit zie je vaker bij mannetjes dan bij vrouwtjes. Ga je pas de volgende dag kijken dan zijn de meeste dode padden platgereden. Bij veel padden is dit pas gebeurd na het overlijden.

Groetjes,
Wim
 
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Floppy

#4
Ik heb de indruk dat bij ons de trek al over is.  :D
Deze foto's maakte ik vanmiddag in een van de kreken het Nollebos in Vlissingen (zie ook de eisnoeren).







met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

huysse

Hoezo trek over?
Volgens mij hebben ze er nog wel trek in!

Groet,
Marijke

Floppy

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

tekenaar

In ieder geval blijft een deel van de mannetjes nog wekenlang in het water en bovendien gaan ze weer terug (naar hun zomerhabitats).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/