Wat heb ik gezien?

Gestart door timvanoerle, juli 22, 2008, 10:18:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Vanochtend ben ik naar het gebied Kelsdonk nabij Etten-leur gegaan om vogels te kijken. Toen ik een tijdje bij de plas had gestaan liep ik terug door een broekbos. En zag daar iets op het pad zitten; een groot knaagdier. In eerste instantie dacht ik meteen aan de muskusrat.

Wat opviel was dat het beest geen staart had, maar zo'n typisch beverding (weet niet hoe dat precies heet). Dit omdat muskusratten wel een lange staart hebben. Het beestje was zo'n 40 tot 50 cm groot. En was lichtbruin van kleur.
Tim van Oerle

Lasse de Vries

Nou, waarom geen Bever?

Lasse

timvanoerle

De afmetingen kloppen daar niet voor.. Lijkt me??
Tim van Oerle

Lasse de Vries

CiteerDe afmetingen kloppen daar niet voor.. Lijkt me??
Misschien een jong beest?

Lasse

timvanoerle

Hm dat zou kunnen. Nu ik nog eens goed in mijn zoogdierengids gezocht heb denk ik toch dat ik voor een muskusrat ga.

Op basis van:
1 de afmetingen van het dier
2 de plaats waar het dier zich bevond

Toch bedankt voor het meedenken Lasse!!
Tim van Oerle

Lasse de Vries

Tim, je hebt in Nederland ook ontsnapte Beverratten, kan dat misschien?

Lasse

timvanoerle

Lasse, nee dat kan hem niet zijn. Heb het beestje net in het boek bekeken en is veel te donker/groot voor wat ik gezien heb.
Tim van Oerle

mlahaye

Hallo Tim,

Ik zou bever niet te snel uitvlakken. De grootte klopt prima voor bever, beschrijving van de staart is typisch bever (mits je die natuurlijk echt goed gezien hebt!) en niet te verwarren met enig andere soort? Was er water in de buurt? En realiseer je dat Etten-Leur niet zo heel ver van de Biesbosch is. Jonge bevers kunnen ook nog eens flink zwerven, dus.....

Groet,
Maurice

timvanoerle

Het ging als volgt:

Ik liep dus terug en zag het diertje zitten op het pad. Het was vrij licht van kleur, maar ik zag duidelijk zo'n raar staartje zeg maar. Dat weet ik 100% zeker. Ik ging er van uit dat het dus een muskusrat was, omdat ik dacht dat die dat ook hadden en omdat een bever daar nou eenmaal niet voorkomt.

Maar eenmaal opgezocht blijkt een muskusrat dat dus niet te hebben en zou het wel een bever moeten zijn.

Er is daar zeker water in de buurt. Grote rietkragen en een plas. Ook loopt de mark aan dit gebied en deze loopt uit in het Hollands Diep.
Tim van Oerle