Argentinië of Chili

Gestart door Rick van der Weijde, juli 21, 2008, 18:56:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Beste medevogelreizigers,

Stel ik heb het hersenspinsel om eens richting Argentinië (of Chili) af te reizen, welke vogelboeken zou ik dan zeker eens moeten raadplegen voor het voorbereiden van de reis of voor het vinden van de musts van het land. Ofwel een soort van "Where to watch birds in...". Ik vind onder die titel echter alleen een boek met een 'werkgebied' van heel Zuid-Amerika. Het lijkt, mij zonder het eens te hebben ingezien, dat diepgaande info dat ontbreekt of dat per land dan slechts een handjevol hotspots is opgenomen. Is er ook een dergelijke uitgave van bijvoorbeeld alleen Argentinië, of wellicht het zuidelijk deel van Zuid-Amerika?

Verder. Welke vogelgids zou ik dan zeker in de kast moeten hebben staan?

Tenslotte. Stel jullie kregen de keuze tussen Argentinië en Chili. Welke zou het dan worden (en waarom natuurlijk...)?

Alvast bedankt voor alle info en eventuele discussie...  ;)

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

JohanvantBosch

Kijk eens op travellingbirder.com zou ik maar weer eens willen zeggen. Daar staan behoorlijk veel verslagen.

De keuze vind ik moeilijk, heb daar ook wel eens over na gedacht. Heb birds of Chile in huis en neigde daar een beetje naar omdat ik bv ook heel graag wat van die grote tapaculo's wil zien (huet-huets, turca, white-throated en chucao tapaculo), maar zijn grote landen met veel mogelijkheden... weet het niet.


jvdlaan

Rick,

Ik ben in 1998 in Chili geweest en in 1999 in Argentinië. Veel zal er niet veranderd zijn behalve dat Argentinië nu stukken goedkoper is (destijds was de pesos 1 op 1 gekoppeld aan de dollar en de dollar was toen nog de dollar...).

Beide landen zijn overweldigend mooi. Als je nog niet in Zuid Amerika bent geweest is wellicht als start Chili aan te raden. In Chili kun je een van de mooiste vogels van de planeet relatief makkelijk vinden, de Diadeemplevier. En er is een fantastische veldgids: Birds of Chile van Alvaro Jaramillo (ISBN 0691-11740-03). En inderdaad, die Tapaculos zijn fascinerend, zie plaat 71 in dat boek.

Voor Argentinie is geen echte veldgids. Er is wel een lullig klein gidsje - Birds of Southern South America and Antarctica van de la Pena en Rumboll (ISBN 0-00-220077-5), maar die heb ik een keer woedend uit het raam van de auto gegooid toen ik een vogel op een paaltje zag, paar minuten bekeken en hij stond niet in de gids (wel weer gestopt om het boek op te rapen).

Ik heb destijds van beide reizen een reisverslag gemaakt: http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/tripreports.htm

O ja, ga niet in juni. Dan is het winter, niet koud, maar laat licht en vroeg donker en veel vogels zijn gewoon onvindbaar.

Succes met je keuze (een luxeprobleem zou ik zeggen).

Jan

Rick van der Weijde

Ha Jan,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Leuke reisverslagen ook! Ik heb om te beginnen in ieder geval The Birds of Chile maar alvast besteld, kan ik mij een beetje verder oriënteren. Overigens valt me uit jou reisverslagen op dat wat betreft aantallen soorten Chili behoorlijk in de schaduw staat van Argentinië (al leken de soorten van Chili mij op het eerste gezicht wel iets meer aan te spreken...).

Johan. Ook jij bedankt natuurlijk! De reisverslagen op die site die check ik inderdaad regelmatig. Desalniettemin is het opzich ook wel plezierig om een totaal overzicht te hebben van de mogelijkheden (terwijl ieder reisverslag toch vaak slechts een selectie weergeeft...). Zo heb ik dat met Zuid-Afrika bijvoorbeeld ook gedaan. Vandaar mijn vraag. Maar ik zal beide zeker nog eens doornemen...  :D

Groet,
Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography