Ichneumon suspiciosus?

Gestart door Jan Willem, juli 21, 2008, 10:17:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Willem

Heb ik dit sluipwespje goed gedetermineerd? Zat op Gewone berenklauw (Krimpenerwaard); gedroeg zich rustig, meegaand. Bij voorbaat dank voor hulp!
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

han.endt

#1
Sluipwespen determineren blijft een probleem. Veel te veel soorten, vele lijken sterk op elkaar en er is bijna geen literatuur voorhanden.
Dit is geen Ichneumon suspiciosus, die heeft o.a. geel-zwarte poten en meer zwart op de punt van het achterlijf. Verder lijkt het me ook geen Ichneumon. Waarschijnlijk één uit de onderfamilie Cryptinae.

Jan Willem

Dank, Han! Is de afbeelding in Chinery/Tirion (p 231) incorrect? Roodzwarte poten voor I.  suspiciosus.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong

Iolaire

Hoi Jan Willem,

De Nieuwe Insectengids van Chinery is een mooi basisnaslagwerk met vaak alleen afbeeldingen van enkele (veel voorkomende of juist opvallende) soorten binnen een familie. Mijn ervaring is (inmiddels) dat deze gids niet altijd even geschikt is voor determinatie, nog los van de vele verouderde namen die er in staan.

De afbeelding van I. suspiciosus is redelijk correct. Kenmerkend voor deze wesp is oa de gele vlek (stip) op de rug en op het uiteinde van het achterlijf. Als je 'm goed vergelijkt met de wesp op jouw foto zie je ook dat oa de kleurverdeling op het achterlijf niet overeenkomt. Geen I. suspiciosus dus, maar één van de andere ruim 1500 Ichneumonidae.... :rolleyes:

Ik zet ze, als ik ze tegenkom, nog steeds op de foto, maar weet dat het overgrote deel van de Ichneumonidae niet of nauwelijks van foto te determineren is, helaas!

Succes!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jan Willem

Dank voor je commentaar, Willem!
Met vriendelijke groet,
Jan Willem de Jong