Mislukte jacht

Gestart door Els, februari 27, 2006, 15:54:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Wij wonen in de Randstad dus onze achtertuin is niet zo heel groot: zo'n 10x10 meter.
Rechts staan er 2 lijsterbessen van 12 jaar en 1 krentenboom en links 2 taxussen en 1 krentenboom. Doordat de bomen al wat groter zijn, komen er veel vogels in onze tuin. Veel van mijn waarnemingen komen dan ook uit onze eigen tuin. Toen we nog een vijver hadden (we hebben hem weg moeten halen toen we kinderen kregen) kwamen er 's zomers nog wel eens puttertjes badderen, terwijl ik op nog geen 2 meter afstand lekker zat te lezen in de zon.
Deze winter hadden we 2 bijzondere waarnemingen 1 houtsnip en 1  tjif tjaf.

Onder een van de lijsterbessen staat de voedertafel, verder hangt er nog een voederautomaat en 2 vetbollen. De hele dag door valt er wel wat te beleven in de tuin. Koolmezen, pimpelmezen, groenlingen, merels, spreeuwen, tortelduiven, roodborst, kauwtjes en postduiven behoren tot de vaste bezoekers van de voedertafel. Vooral kaaskorstjes vinden gretig aftrek, die gaan dan ook als eerste op.
Zo had ik vanmiddag een kapje brood aan stukjes op de voederplank gelegd. Terwijl de kinderen en ik onze middagboterham op aten, zaten er weer heel wat vogels te smikkelen. Opeens alarmkreten en grote paniek onder de vogels: een jonge sperwer verschijnt in onze tuin. Hij komt tussen de 2 bomen door aanvliegen. De vogels vliegen zo snel als ze kunnen van de voedertafel naar één van de taxussen gevolgd door de sperwer. Net op tijd duikt een spreeuw tussen de takken, een andere spreeuw was minder snel en de sperwer wendt zich dan ook razendsnel om om deze te pakken te krijgen: en het lukt hem.
Hij landt met prooi in de slop naast de woning, je hoort de spreeuw schreeuwen in doodsnood. Als de sperwer van iets schrikt en opvliegt, verliest hij zijn prooi. De spreeuw probeert zo snel mogelijk weer in de taxus te komen, met de sperwer achter zich aan. Wat een snelheid en wendbaarheid op zo'n kort stukje. De spreeuw ontkomt en de sperwer landt op het garagedak. Na nog even rondgekeken te hebben vliegt hij tussen de huizen weg. Ook de tuinvogels zoeken een veiliger heenkomen. Het is een half uur lang ongewoon stil in onze tuin. De eerste vogels die weer verschijnen zijn de pimpelmezen, deze doen of er niets gebeurd is, de eerste spreeuw komt pas later en blijft zeer alert in het rond kijken. Op onze poes reageren ze niet eens meer, zij jaagt toch niet op vogels, maar een sperwer is toch wel andere koek. Pas na een uur komen de andere spreeuwen weer aanvliegen. Ze zitten nog wat verslagen en in elkaar gedoken op de takken.

Op birdpix vroeg pas iemand in het forum: wat is jou meest bizarre confrontatie. Nou voor mij is het deze. De adreneline steeg zeer snel in mijn bloed. Wat een snelheid van zo'n roofvogel en wat een wendbaarheid op zo'n korte afstand van hoog uit 8 meter. Helaas voor de sperwer was deze jacht niet succesvol, maar voor de spreeuw was het een levensles.


Els Ouwehand, Katwijk

Els

We zitten waarschijnlijk in het territorium van een sperwer, want vanmiddag was het weer raak. Ik zat heerlijk even van de zon te genieten. Alleen een koolmees paartje scharrelde door de tuin. Ik hoorde wat in de taxus en dacht: daar is een spreeuw, toen er weer een sperwer aankwam gevlogen. Ze cirkelde om de boom heen en dook er tussen. Ze kwam er weer uit met tussen haar klauwen een spreeuw. Ze landde op de grond zo'n 2,5 meter bij mij vandaan. Ze bleef zitten kijken en pakte de spreeuw wat steviger beet. Je zag de spreeuw zwoegen naar adem. Het sperwervrouwtje trok alvast wat veren uit de spreeuw. Nog een keer verzette ze haar poten om de spreeuw goed vast te kunnen houden. Ik bleef al die tijd heel stil zitten kijken. Omdat het koolmees-paartje er nog steeds was en alarmkreten slaakten, is ze weg gevlogen.
Ik heb haar goed kunnen bekijken. Prachtige tekening en lekker felle ogen.
De veren van de spreeuw heb ik opgeraapt voor mijn verzameling.

Els
Els Ouwehand, Katwijk