Onbekende wants

Gestart door floraminet, juli 20, 2008, 14:58:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

floraminet

In Bulgarije zag ik mooi bruinoranje wants op de planten.
Wie weet de naam te vinden?

groet van Hannie Joziasse

Lid van KNNV afd Walcheren
Vlinder-en libellenwerkgroep Zeeland

Arp

Hoi Hannie,

In elk geval een Carpocoris, ik vermoed dat het wel eens Carpocoris pudicus zou kunnen zijn, maar heb die beesten nog nooit zelf gezien en weet ook niet wat er in Bulgarije verder nog rondloopt.

Beter wachten op een wantsenweter ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Carpocoris purpureipennis

Arp

#3
CiteerCarpocoris purpureipennis
:censored:  :grin:

Berend, waar zie je dat nou aan? Ik heb geen echte wantsenliteratuur, maar als ik afga op dit verhaal met plaatjes kom ik vanwege het relatief brede achterlijf en vooral vanwege het duidelijk ingedrukte scutellum (zowel in de hoogte als de laterale knik/deuk vlak voor de punt) dus voor mijn gevoel eerder op pudicus...   :unsure:

- Klopt die sleutel wel en 'zie' ik het gewoon verkeerd, of is die sleutel 'iffy'?

- Waar moet ik wel, of nog meer op letten? Is dat zwart aan de schouders een kenmerk?

En zou je misschien bij dit draadje je lampie erop kunnen laten schijnen .. het moge duidelijk zijn dat ik daar ook niks zinnigs to kan voegen ;)

Alvast bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

#4
Hallo,

Ik kom deze, of soortgelijke, ook wel eens tegen op internet als Carpocoris mediterraneus.
Ofschoon deze een redelijk kenmerkende rugtekening heeft (zwarte vlekjes), kan deze blijkbaar hier niet op gedetermineerd worden, wel?

Grtzzzz

Gerard

Arp

#5
Ah, Fauna Europae werkt weer .... okay, volgens hun is in Bulgarije inderdaad pudicus niet aanwezig, maar ik blijf toch benieuwd hoe je pudicus en purpureipennis nou uit elkaar moet houden.

@Gerard: Tja, mediterraneus is er in twee varianten: C. mediterraneus altlanticus (met duidelijk spitse schouders) en C. mediterraneus mediterraneus ,met minder spitse schouders, maar wel spitser dan purpureipennis (zie onder andere hier). In Bulgarije blijkt volgens FE inderdaad ook C. mediterraneus mediterraneus voor te komen. Dei zwarte vlekjes zie ik bij foto's waar purpureipennis bijstaat overigens ook vaak.

Lastig hoor ... en ik dacht ooit nog wel dat het genus Carpocoris wellicht 'lekker overzichtelijk' (lees: leerbaar) zou zijn :whistle:  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo forumlezers, Arp,

Overzcihtelijk vind ik t genus wel, maar vind geen harde kenmerken erbij.
Ook ben ik benieuwd hoe Berend denkt over de Carpocoris sleutel van Mouquet.

Ook in Z.Europe worden fouten gemaakt met de Carpocoris groep, en dan dacht ik dat er meer fouten voorkomen naarmate het neestjes minder voorkomt? dus niet.
Het "probleem" atlanticus vs mediterraneus mediterraneus word duidelijk erkend, zie ook de forums aldaar. maar waar ligt weer de grens "scherpe" en minder scherpere schouders. Dit naar aanleiding van een stukje wat ik heb laten vertalen door een kennis uit het Italiaans.

Ik heb meer problemen met de verschillen tussen mediterraneus en purpureipennis
wat die kan ik niet meer volgen.

Grtzzzz

Gerard