Hoofdmenu

Onbekende Valk

Gestart door BWoets, maart 04, 2006, 19:49:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Beste mensen,

Vandaag kwam ik aan bij de Quarantaine op Wieringen.
Hier kwam ik Wiepko Lubbers tegen, die mij een foto liet zien met de vraag wat voor vogel erop stond.
Na het zien van de foto dacht ik meteen aan de hybride valk met kleurring welke al geruime tijd in de kop van NH rondzwerft.
Het betrof slechts 1 vluchtfoto van de vogel.

Niet kort daarna vonden we de vogel terug op een pol op het wad met prooi (steenloper)!
Zonder nog naar de vogel te hebben gekeken direct inzoomen op de poten en jawel.. ONGERINGD!

Niet kort daarna vloog de vogel op (de steenloper was buit gemaakt) om hoog in zuidelijke richting weg te vliegen.
Over de determinatie is nog onzekerheid.

Betrefdt het een hybride vogel of is het toch iets anders?
Toendraslechtvalk is ook al genoemd.

Ik ben benieuwd wat de meningen van jullie zijn over deze valk.
Hebben we hier te maken met een 2e hybride (er vanuit gaande dat de ring niet verloren is) of gaat het om een zuivere (onder)soort?

Foto's gemaakt door Wiepko Lubbers zijn te vinden op:
www.wierhaven.nl/Valk.htm


Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groeten,

Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

Mijn eerste indruk was toch Slechtvalk. Toen maar even het vogelboek erbij gehaald. En de Valken vergeleken. Daarbij de valken een voor een afgestreept.

Barbarijse, Smelleken vallen af door grootte (te klein)
Giervalk valt af door de aanwezige brede baardstreep, en door gele washuid die de vogel heeft.
Saker en Lannervalk vallen af omdat die een dunne baardstreep hebben.

Zo bleef er voor mij een soort over: Slechtvalk.

En of het dan een Toendra of niet is, dat laat ik even aan de echte deskundigen over. Maar dit is mijn mening over de valk.

Groetjes Thijs
Thijs Fijen

BWoets

Het lijkt erop dat het om een Toendraslechtvalk gaat.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Piter Anjema

Ik geef het een 50/50 % kans op een

Lannervalk of Toendra slechtvalk

De lannervalk schijnt veel variaties te hebben, en de vogel op de foto lijkt erg groot.

Ook een kruising tussen valken sluit ik niet uit

harderbroek

CiteerHet lijkt erop dat het om een Toendraslechtvalk gaat.
En Bob wat zijn de resultaten??

m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Edwin Russer

#5
Rob en natuurlijk Bob, als je Pim Wolf zou moeten geloven, toch niet de slechtste vogelaar in ons landje B), dan zou het toch zeer waarschijnlijk om een 2e kj Slechtvalk moeten gaan.

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2515

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?...&L=ebnnl&P=2698

Of is het toch wachten op het grote oordeel van de buitenlander(s), b.v een Dick Forsman die ongetwijfeld wel een oordeel over deze vogel kan geven,

http://www.dickforsman.com/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

BWoets

Die reactie van Dick Forsman is er al en luidt als volgt:

CiteerThis bird is in my opinion a typical young "calidus-type" Peregrine, not a hybrid.

Best wishes

Dick
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

harderbroek

CiteerDie reactie van Dick Forsman is er al en luidt als volgt:

CiteerThis bird is in my opinion a typical young "calidus-type" Peregrine, not a hybrid.

Best wishes

Dick
Bedankt Bob.

gr
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Robertrem1

#8
Beste Bob,

In mijn opinie gaat het hier 100% zeker om een juvenile Toendra Slechtvalk
gezien het postuur de typische bleke kop, en smalle snorstrepen. Ook kan je duidelijk aan het postuur en diepe vleugelslag zien dat het hier beslist niet gaat om een Lanner. Ook is de vogel duidelijk veel te groot voor een lanner.
Verder is er duidelijk sprake van een Slechtvalk vliegbeeld, maar is de vogel duidelijk veel groter dan de West-Europese Slechtvalk.

Mvg,

Robert Remijnse

Bram Rijksen

CiteerBeste Bob,

In mijn opinie gaat het hier 100% zeker om een juvenile Toendra Slechtvalk
gezien het postuur de typische bleke kop, en smalle snorstrepen. Ook kan je duidelijk aan het postuur en diepe vleugelslag zien dat het hier beslist niet gaat om een Lanner. Ook is de vogel duidelijk veel te groot voor een lanner.
Verder is er duidelijk sprake van een Slechtvalk vliegbeeld, maar is de vogel duidelijk veel groter dan de West-Europese Slechtvalk.

Mvg,

Robert Remijnse
Dag Robert,

Hoe kan je nu de grootte beoordelen? Bovendien zou je dan toch eerst iets over het geslacht moeten kunnen zeggen. Alle kenmerken wijzen wel richting calidus, maar sluiten volgens mij een huis-tuin-keuken Slechtvalk echt niet uit.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen