onbekend korstmos

Gestart door kvb, april 01, 2006, 20:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

aan alle korstmosexperts.

Ik hoop dat ik het gele heb kunnen determineren als groot dooiermos, Het grijze is voorlopig een raadsel. Is er iemand die mij helpen kan.
Vindplaats is een zeer oud betonnen bruggetje in het Jisperveld.

Kik

Corryabbink

Je zou eens bij de Lecanorasoorten kunnen kijken. Hoe groot waren de apotheciën?

Ook zit er nog een Caloplacasoort tussen.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

De apothecien waren niet groter dan 2mm.  Zijn die kleine schijfjes jouw Caloplaca- soort?. Ik heb deze ook apart op foto. Het zijn net apothecien zonder thallus. Ik heb op deze bruggetjes ook foto's gemaakt met wel 5 soorten binnen 10x10 cm. Ze fascineren me. En dan te bedenken dat ik alleen maar uit was op grutto's.

Kik

Corryabbink

#3
Die oranje/gele schijfjes zijn m.i. een Caloplacasoort. De korstmossen zijn prachtig om te zien maar voor het op naam brengen ben je al snel afhankelijk van meer gegevens zoals b.v. soredieus, isidiën enz. enz. en dan natuurlijk het testen met chemicaliën. Ken je de soorten eenmaal dan is het eenvoudiger want dan weet je waar je op moet letten. Wel zou ik materiaal bewaren dat kun je met een plamuurmes of i.d. eraf halen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Taka

De grijze doet me denken aan Witte Schotelkorst (Lecanora chlarotera), maar er zijn een heleboel op elkaar lijkende Lecanora soorten. Ik heb ook een stel foto's van dergelijke korstmossen. Hier is er een:


(groter)

(Sybe)

Corryabbink

Hallo Taka,

Met die naam zit je aardig goed. Is wel de meest waarschijnlijke zo te zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"