2 mooie vliegjes

Gestart door GerardL, juli 17, 2008, 23:08:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Wie kan mij helpen met deze 2 op naam te brengen?
Eerste kwam op laken zitten tijdens een nachtvlindersessie. Brunssum Z.-Limburg.
Tweede lijkt op een zweefvlieg uit de Sphaerophoria groep, klopt dit?

Wie kent de namen van deze beessies?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

GerardL

javanerkelens

De eerste foto lijkt mij een Stratiomyidae..
Misschien een Oxycera sp.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

of is de eerste foto misschien een Halmvliegje? Chlorops spec. ?

thijsdegraaf

De tweede een langlijfje vrouwtje.
Ik denk Groot Langlijfje (Sphaerophoria scripta), omdat het lijfje iets langer is dan de vleugels.

Groet, Thijs

han.endt

Ik zou het op een Sphaerophoria sp. houden.

javanerkelens

Citeerof is de eerste foto misschien een Halmvliegje? Chlorops spec. ?

Heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij heeft het vliegje lange(wat dik aangezette) lijnen langs de zijkant lopen en dat is volgens mij passend voor Stratiomyidae.
En de dikke gele gele achterranden weer voor de Oxycera.......maaaaaaaaaaar ik kan mij uiteraard vergissen... ;)

Trouwens....woon je nu in een prachtige villa wijk met uiteraard een riante tuin...?? :P

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

GerardL

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage !
Sorry voor de late reply.(weekendje weg)

Grtrzzzz

Gerard

David Tempelman

mbt de mogelijke wapenvlieg: ik zie volgens mij twee stevige gele doorns aan de achterrand van het schildje. dat is dacht ik heel erg wapenvlieg. en dan is Oxycera wel OK, hoewel ik eerst ook aan halmvlieg dacht..Joke volgens mij zit je dus goed, alleen welke srt?
met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Hey Han,
Ook een wat late reactie. (Had het druk  :)  )

Ik had Groot Langlijfje (Sphaerophoria scripta). Ook omdat ik hem had vergeleken met het langlijfje op "sla me niet dood"
http://slamenietdood.web-log.nl/sla_me_nie...langlijfje.html
Volgens mij is het lengteverschil tussen lichaam en vleugels ongeveer het zelfde.

Kun je me uitleggen, waar de fout zit?

Groeten, Thijs

han.endt

Ik heb nog nooit ergens kunnen vinden dat het kenmerk van het lange achterlijf van de mannetjes ook bij vrouwtjes opgaat. Er staat altijd met nadruk 'bij het mannetje' bij. Ik heb wel altijd idee dat de vrouwtjes van de batava-groep kleiner zijn, maar ik heb tot nu toe van die groep alleen vrouwtjes van S. batava op naam kunnen brengen, omdat ze een tandem met de mannetjes vormden. De grootte varieert dan nogal.

thijsdegraaf

Bedankt Han. Ik ben nieuwsgierig hoe Jan Zwaaneveld aan de informatie komt.
Misschien komt er nog wel een reactie van hem. Anders kan ik hem een mailtje sturen.
Ik heb het namelijk ook bij mijn langlijfje op mijn site gezet. Ik zal het meteen weghalen.
Groet, Thijs

Jan Zwaaneveld

CiteerIk heb nog nooit ergens kunnen vinden dat het kenmerk van het lange achterlijf van de mannetjes ook bij vrouwtjes opgaat. Er staat altijd met nadruk 'bij het mannetje' bij.
Dat staat er dus niet bij in de soortbeschrijving op waarneming.nl  :P
Ik vermoed dat ik er daarom van ben uitgegaan dat dit kenmerk voor beide sexen gold.
Ik zal het op mijn site aanpassen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

thijsdegraaf

Bedankt Jan. (ook voor je mailtje) Het staat er inderdaad niet goed.  :)

Groet, Thijs

Robert Heemskerk

Citeer
Trouwens....woon je nu in een prachtige villa wijk met uiteraard een riante tuin...?? :P

Groet Joke
Nou, dat valt wel mee hoor..
Wel heb ik nu een veel groter huis! en een binnentuin vergelijkbaar met mijn vorige huis.
Nu moest ik de verhuizing alleen een maand uitstellen omdat ik plotseling moest worden opgenomen in het ziekenhuis.. //Dat was allemaal nogal ingrijpend maar ik heb gelukkig nu weer betere vooruitzichten!
En een tijd geen waarneming.nl meer gezien..  :(  

thijsdegraaf

Oei Robert je laat me schrikken. Je denkt (hoopt), dat iedereen in je omgeving gezond blijft. Maar dat dat is niet altijd zo.
Gelukkig, dat de vooruitzichten in ieder geval beter zijn.
Groeten, Thijs