Hoofdmenu

pantserjuffer

Gestart door rieja, juli 17, 2008, 15:48:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

hallo forum,
een vers exemplaar. De larve(foto 1) die ik zag zitten was geloof ik net verlaten.
Is het de tangpanterjufferlarve? Zijn het ook tangpantserjuffers?( foto 2 en 3 zijn niet dezelfde juffers). Omdat ze nog vers zijn kan ik het echt moeilijk zien? Wie ziet het of is het gewoon niet te determineren?

Groet,
Rieja

rieja

juffer 1

rieja

en juffer 2

Goyatlah

Waarom geen Houtpantser?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerWaarom geen Houtpantser?
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
groet!
Gert Veurink



Sticht

Citeer
CiteerWaarom geen Houtpantser?
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
Gert, volgens mij zie ik op de tweede foto ( met titel 'juffer 1' ) een schiereilandje.

Gert Veurink

#6
Citeer
Citeer
CiteerWaarom geen Houtpantser?
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
Gert, volgens mij zie ik op de tweede foto ( met titel 'juffer 1' ) een schiereilandje.
ja daarom juist bedoelde ik.

Het is volgens mij  een houtpantser, dus de vraag "waarom niet" is niet te beantwoorden... ok ik doe misschien een beetje ingewikkeld
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk [/quote]
Nou, dat valt nog te bezien. Op foto 1 zie je duidelijk een donker heupschildje en donkere zijlobben van het halsschildje. Dat zou dus Tang of Hout kunnen zijn. Ptero is bij een jong dier nog niet veel van te zeggen. Maar ik zie ook een schiereilandje en vooral lichte aanhangsels, wat dan toch naar Houtpantserjuffer wijst. Op foto 2 zie ik ook lichte aanhangsels, zou dus ook heel goed Houtpantserjuffer kunnen zijn.

Sticht

Citeerok ik doe misschien een beetje ingewikkeld
Inderdaad, maar ik snap je nu. :-)

Gert Veurink

Citeer
Citaat van: Gert Veurink,Jul 17 2008, 19:29 PM
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
Nou, dat valt nog te bezien. Op foto 1 zie je duidelijk een donker heupschildje en donkere zijlobben van het halsschildje. Dat zou dus Tang of Hout kunnen zijn. Ptero is bij een jong dier nog niet veel van te zeggen. Maar ik zie ook een schiereilandje en vooral lichte aanhangsels, wat dan toch naar Houtpantserjuffer wijst. Op foto 2 zie ik ook lichte aanhangsels, zou dus ook heel goed Houtpantserjuffer kunnen zijn. [/quote]
ja dat bedoel ik dus...
oke zal proberen weer normaal te praten... sorry  :wacko:  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerWaarom geen Houtpantser?
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
Gert, volgens mij zie ik op de tweede foto ( met titel 'juffer 1' ) een schiereilandje.
ja daarom juist bedoelde ik.

Het is volgens mij  een houtpantser, dus de vraag "waarom niet" is niet te beantwoorden... ok ik doe misschien een beetje ingewikkeld
Als we toch linguistisch gaan doen: vraag is helemaal niet te moeilijk, want niet aan jou gesteld... (Snap je?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
CiteerWaarom geen Houtpantser?
die vraag is te moeilijk Dolf, niet te beantwoorden namelijk
Gert, volgens mij zie ik op de tweede foto ( met titel 'juffer 1' ) een schiereilandje.
ja daarom juist bedoelde ik.

Het is volgens mij  een houtpantser, dus de vraag "waarom niet" is niet te beantwoorden... ok ik doe misschien een beetje ingewikkeld
Als we toch linguistisch gaan doen: vraag is helemaal niet te moeilijk, want niet aan jou gesteld... (Snap je?)
:lol:
ja snap ik... laat ik dan zeggen dat-ie niet goed te beantwoorden is, snap je?
groet!
Gert Veurink



Weia

Voor het geval het door bovenstaande discussie duister mocht zijn geworden: het is overduidelijk een mannetje houtpantserjuffer.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citeerzei ik toch ;)
Wat heb je vandaag gerookt?  :grin:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citeer
Citeerzei ik toch ;)
Wat heb je vandaag gerookt?  :grin:
Jongens toch.....vervelen jullie je soms???

Bertusvr

#16
Citeerannehueber Geplaatst op Jul 17 2008, 20:20 PM
  QUOTE (Goyatlah @ Jul 17 2008, 21:16 PM)
QUOTE (Gert Veurink @ Jul 17 2008, 20:11 PM)
zei ik toch  


Wat heb je vandaag gerookt?  


Jongens toch.....vervelen jullie je soms??? 

Waarom Anne? is toch een goeie vraag van Dolf

ps hoe kan je trouwens een goede "Quote" maken, die van mij ziet er niet uit.

Anne Hueber †

#17

Er valt niets te maken, je klikt op quote en klaar is.....Bertus.
Maar ja, je hebt er talent voor, of je hebt 't niet :grin:

Bertusvr

Citeer
Citaat van: Bertusvr,Jul 17 2008, 22:55 PM



ps hoe kan je trouwens een goede "Quote" maken, die van mij ziet er niet uit.
Er valt niets te maken, je klikt op quote en klaar is.....Bertus.
Maar ja, je hebt er talent voor, of je hebt 't niet :grin: [/quote]
Ooooooh. Nu zie ik het. Ik zat altijd te rommelen tijdens het schrijven van de reply.
Bedankt Anne. Meteen een testje...

rieja

CiteerWaarom geen Houtpantser?

Hallo allemaal,
zo hey....bijna weekend????? Of misschien vakantie?????
Maarre...de houtpantserjuffer heeft een doorn op de zijkant van het borststuk, heb ik gelezen, welke ik nergens kan vinden, op geen enkele foto. Of heeft dit een "verse" juffer niet?

Groet,
Rieja.

Gert Veurink

#20
jawel hoor juffer 1
het groene komt puntig in het witte zeg maar, noem het een doorn, noem het een schiereiland, het is goed te zien in elk geval!

groet!
Gert Veurink



rieja

Hallo Gert,
dus dát wordt een doorn genoemd! Weér wat geleerd. Zo zie je, soms moet je gewoon vragen. En ik maar zoeken naar een doorn.
Hartstikke bedankt,
Groet,
Rieja.

JohanvantBosch

CiteerHallo Gert,
dus dát wordt een doorn genoemd! Weér wat geleerd. Zo zie je, soms moet je gewoon vragen. En ik maar zoeken naar een doorn.
Hartstikke bedankt,
Groet,
Rieja.
de term 'doorn' ken ik niet zo... veel mensen noemen het een schiereilandje (van het donker in het lichte stuk)