Scleroderma cepa?

Gestart door bruggeman, juli 17, 2008, 08:43:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vorige week vond ik een groepje van deze aardappelbovist dat me opviel door de tamelijk gladde, donkere, bruinrode vruchtlichamen. Bij doorsnijden kleurde het vlees heel licht wijnrood. Ik had er vanwege het dunne peridium, de sporen met netwerk en de steel, provisorisch S. bovista van gemaakt, maar er bleef twijfel.  Van S. cepa had ik nog nooit geghoord.
Nu, vraag ik me af is dit misschien net als die van Isamel ook S. cepa?
groet,
Ida

bruggeman

#1
doorsnee, kleurde licht wijnrood, maar dat is nauwelijks te zien op de foto
groet,
Ida

bruggeman

in de andere richting is de steel heel breed
groet,
Ida

bruggeman

#3
Maar in dat geval: is dit hem dan ook? Die vond ik nog een paar dagen eerder (ik heb meer foto's, maar laat allen die met duidelijke roodverkeuring zien).

Dit is exemplaar twee en hierbij horen de afgebeelde sporen en het is dus geen S. cepa want die heeft spinoze sporen en deze zojn reticulaat
groet,
Ida

Marian en Bert

#4
Hoi Ida,

Op een summiere tekening in die Grosspilze Baden-Würtenbergs deel 2 is te zien dat Scleroderma cepa stekelige sporen heeft. In Breitenbach staat de soort niet vermeld. In Breitenbach komt alleen S. bovista voor met een regelmatig netwerk (sporenmaat  10 - 12,5 mu zonder orn.) en S. citrinum met een minder regelmatig netwerk (sporenmaat 9 - 11 mu zonder orn.). Ik weet echter niet of er e.v. nog meer soorten met een netwerk voorkomen.

Groeten van Marian

bruggeman

#5
Hallo Marian. Ik heb dezelfde als en minder literatuur dan jij dus dat helpt niet, maar die roodkleuring vind ik nergens vermeld. Zegt die jou wat? Maandag ga ik misschien naar de bieb van de NMV (misschien want het kan mogelijk niet vanwege de vacantie), maar is er iets wat ik daar zou kunnen vinden denk je?
Afgezien van die roodverkleuring kan ik me trouwens wel vinden in S. bovista
groet,
Ida

knabenkraut

Ik denk dat in dit geval ook gelet moet worden op de dunschilligheid en de print van het netwerk opo de schil.
groetjes,
Dini

bruggeman

#7
Dag Dini, maar waarop precies te letten en waartoe leidt dat dan?
groet,
Ida

Ismael

Groeten Ismaël Wind

bruggeman

#9
Dank iedereen, heel leerzaam en heel interessant.
Ik ben teruggegaan en heb nog twat bolletjes bekeken en er twee geoogst. Ze bloeden prachtig met name de gekleurde buitenste laag, maar ook de witte laag eronder doet mee.
Toen de sporen nog. Mijn excuses, ik heb iedereen voor de mal gehouden en gelukkig kan ik dat bewijzen, dankzij mijn digitale camera! De sporenfoto dateert van voor de collectie van exemplaar 1 en moet daarom van exemplaar twee (laatste foto) zijn geweest. Exemplaar 2 is  (rood of niet) dus geen S. cepa, maar de sporen van exemplaar hebben wel stekels! S. cepa dus en daar ben ik blij om want het leek echt wel een tweeling van degene die model stond voor de foto's in de soortenlijst.

groet,
Ida