Bandzweefvliegraadsel

Gestart door corzonneveld, juli 18, 2008, 13:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Als je twee kleurplaten ziet met 34 soorten zweefvliegen die allemaal gele bandjes en/of vlekjes hebben, dan zou je zeggen: ik kan altijd wel iets vinden dat past. Maar met deze blijf ik problemen houden.

Locatie: Kell am See, ruwweg 100 km oostelijk van Luxemburg. Op open plek in zo'n sparrenakker (veel te dicht op elkaar gepropte sparren, dodelijk saai bos).

Het beest viel direct op doordat ie zo donker is. Weliswaar was het bewolkt, maar zelfs als je daar rekening mee houdt: erg donker. Verder: glimmend donker borststuk, dus geen Syrphus (echt glimmend, niet mat).

Overigens had deze vlieg wel de grootte van een flinke Syrphus.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#1
Ader R4+5 vertoont een dipje, maar ook weer niet erg overtuigend. Het pterostigma is opvallend donker.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Goed zicht op poten en iets van het gezicht.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en een buikschot. De zwarte banden lopen geheel door, over de volle breedte van de sternieten.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#4
Analyse:

donker glimmend borststuk + zwarte banden over buik + dippende R4+5 sluiten Syrphusuit.

Grootte maakt Parasyrphus onwaarschijnlijk. (maar nigritarsis??)

Eriozona erratica: een deel van de kenmerken klopt, maar: dij 3 grotendeels zwart, zwarte streep op gezicht lijkt te ontbreken, dip in R4+5 niet diep genoeg?

En dan ben ik er een beetje doorheen! Eriozona lijkt nog het best te kloppen, maar hoe zit het met de kleuring van dij 3?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Eriozona erratica. De soort van mijn avatar.

corzonneveld

#6
Dus toch!

Maar hoe zit het nou met de kleur van dij 3? Stubbs & Falk (ja, ik weet het, Engeland!) beelden die licht gekleurd af, bij mijn beestje duidelijk donker.

En die zwarte streep op het gezicht? Loopt die niet tot onderaan door?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl