Wilde bij

Gestart door wilmijer, juli 16, 2008, 19:50:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilmijer

Wie kanmij helpen aan de juiste naam van dit insect?

wilde

#1
Welkom op het forum.
Hoe groot was de bij geschat in millimeters?
De foto is wat groot geupload en bekijkt daarom wat ongemakkelijk in het geheel. Een grootte van 800x600 liggend formaat is hier het beste.
Gezien de schuine stand van de kop denk ik aan een Lasioglossum. Misschien L. calceatus, maar die heeft op de tergieten aan de boven-voorzijde lichte banden (chitine of vilt?) en die zie ik hier niet.
Zou Hilco en/of Ivo er eens iets verstandigs van willen zeggen?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

blaauw7

Geen Lasioglossum soort omdat die geen haarbandjes op de achterlijf segmenten hebben. En deze heeft dat wel!  Ik denk meer aan een Andrena sp. (Minutula groep?)
Groeten,
Dick Belgers

wilde

#3
Dick, hoe je daarbij komt weet ik niet, maar het is niet juist. Ook Lasioglossums hebben redelijk brede haarbandjes op de tergieten, maar ik geef toe, wel wat lossere formaties.
Zijn we het wel eens dat het een mannetje is?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

#4
Bij deze soort valt meteen de dikke kop (vooral achter de ogen) en het voor de clypeus omhoog gebogen labrumdeel op. Dat betekent dat dit een mannetje uit de Andrena denticulata-groep is en omdat de wangen in een punt uitlopen (het uitsteekseltje naast de kaken) gaat het hier om denticulata zelf.

(NB Lasio's hebben soms wel haarbandjes op de achterrand van de tergieten, maar die zijn vrijwel altijd onderbroken en vrijwel altijd gaan ze gepaard met vilthaarvlekken op de basis van de tergieten en dit laatste is een perfect kenmerk voor lasio's)
Groet Ivo

blaauw7

CiteerNB Lasio's hebben soms wel haarbandjes op de achterrand van de tergieten, maar die zijn vrijwel altijd onderbroken en vrijwel altijd gaan ze gepaard met vilthaarvlekken op de basis van de tergieten en dit laatste is een perfect kenmerk voor lasio's)

Dit is door Ivo perfect verwoord met wat ik bedoelde met dat lasioglossums geen haarbandjes hebben. Het Genus Halictus  heeft daar en tegen wel duidelijke korte haarbandjes op het einde van de tergieten. Misschien dat Albert dat bedoelde met zijn bewering dat ook Lasioglossums redelijk brede haarbandjes op de tergieten hebben?
Groeten,
Dick Belgers

Ted van der Knaap

..zo kijkt het wat makkelijker..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ivo Raemakers

Na een edit van het eerdere bericht (genusnaam vergeten) nog een aanpassing:
wat ik hiervoor de Andrena denticulata-groep noemde, heet officieel de fuscipes-groep.
Groet Ivo