Luxemburg

Gestart door Gurbe, juli 16, 2008, 09:47:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gurbe

Heren, dames. Volgende week ga ik voor 3 weekjes naar Luxemburg. Is daar qua vogels nog iets bijzonders te vinden? Waterspreeuw misschien? We zitten aan de rivier de Sure. Lijkt mij dat daar ook wel ijsvogeltjes zitten toch? Ervaringen?
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Kasper S

Ben er een paar jaar geleden geweest. Zaten toen in een huisje op een ''park''. Het mooie was dat er een snel stromend riviertje voor het restaurant was, en tot mijn grote geluk zaten daar 2 (!) waterspreeuwen die zeer dichtbij kwamen. Verder zaten er veel Vuurgoudhanen en Goudvinken. Ook vloog er elke avond rond dezelfde tijd een paartje Havikken over het huis richting de valei er tegen over. Wij zaten in de buurt van Ettelbruck. Mooi is het er zeker !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Gurbe

Hee dankjewel voor je antwoord. Zelf zitten we in Dillingen, een stukje onder Vianden. Duurt nog een week voordat we vertrekken, maar heb er gigantisch veel zin aan.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Kasper S

Mooi zijn ook de vele heuvelachtige bossen waar het stikt van de vogels. Veel plezier ! ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

logico

Ik zat in rosport. Vlakbij Echternach. Dit is al jaren geleden maar waterspreeuw, ijsevogels en inderdaad de heuvelachtige bossen zitten vol met soorten.
Komt vast helemaal goed!
Met vriendelijke groet,
Patrick

Gurbe

Zal binnenkort nog even een volledig lijstje maken, maar man, wat hebben we veel gezien, ongelooflijk!!!
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Gurbe

Zo, m´n lijstje.....

Ijsvogels (elke dag wel een paar)
Waterspreeuw (ook elke dag wel een paar van gezien)
Dodaars (toch ook wel een keer of 8 gezien)
Goudvinken
Zwarte Specht
Groene Specht (op een gegeven moment 2 zwarte spechten in een boom, en in de boom ernaast een groene...)
Klapekster
Auerhoen (overvliegend)

Verder nog een paar soorten gezien die ik niet thuis kon brengen, waaronder iets wat mij enorm aan een zwarte ooievaar deed denken, maar veel te hoog vloog om te herkennen. En nog een eendensoort waarvan ik een onduidelijke foto van heb kunnen maken, deze zet ik binnenkort hier wel ergens neer. Was in ieder geval een zeer geslaagde vakantie.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

redmar_woudstra

CiteerZo, m´n lijstje.....

Ijsvogels (elke dag wel een paar)
Waterspreeuw (ook elke dag wel een paar van gezien)
Dodaars (toch ook wel een keer of 8 gezien)
Goudvinken
Zwarte Specht
Groene Specht (op een gegeven moment 2 zwarte spechten in een boom, en in de boom ernaast een groene...)
Klapekster
Auerhoen (overvliegend)

Verder nog een paar soorten gezien die ik niet thuis kon brengen, waaronder iets wat mij enorm aan een zwarte ooievaar deed denken, maar veel te hoog vloog om te herkennen. En nog een eendensoort waarvan ik een onduidelijke foto van heb kunnen maken, deze zet ik binnenkort hier wel ergens neer. Was in ieder geval een zeer geslaagde vakantie.
Auerhoen lijkt me een hele goede soort voor Luxemburg. Sterker, die komt daar eigenlijk niet voor. Nu Auerhoen een ontzettende standvogel is, lijkt het me niet overbodig om wat kenmerken te geven. Heb je andere soorten overwogen?
groet,
Redmar

Gurbe

Nee, ik zou eigenlijk niet weten welke soort het anders kan zijn geweest. Hij vloog met veel kabaal over en ik heb em slechts zo ongeveer een seconde door de kijker kunnen bekijken. Foto heb ik helaas ook niet kunnen maken.  :(  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

redmar_woudstra

CiteerNee, ik zou eigenlijk niet weten welke soort het anders kan zijn geweest. Hij vloog met veel kabaal over en ik heb em slechts zo ongeveer een seconde door de kijker kunnen bekijken. Foto heb ik helaas ook niet kunnen maken.  :(
Als ik dan heel eerlijk ben, zou ik er niet meteen n Auerhoen van durfen maken.  
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Heb je ook Korhoen overwogen?
Die broedt naar mijn idee wel in Luxemburg.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Auerhoen staat niet eens op de Luxemburgse lijst, zelfs niet bij de vogels die vóór 1950 wel in het wild voorkwamen. Dus zelfs van een historisch voorkomen is niks bekend. Korhoen was uitgestorven in de jaren 60 van de 20e eeuw maar er worden (werden?) reintroductiepogingen gedaan. Is in elk geval dan zeer zeldzaam en een indiensoort voor de Luxemburgse zeldzaamhedencommissie.
(Zie o.a. http://www.luxnatur.lu/lnv0051.htm voor de Luxemburgse checklist 2007).
Lijkt me dat het iets anders is geweest Gurbe, je beschrijving laat ook nogal ruimte voor een heel regiment andere vogels........
(En die Zwarte Ooievaar kan best hoor, is daar niet zo verschrikkelijk zeldzaam.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gurbe

Wat betreft die Auerhoen; ik neem meteen aan dat ik fout zit, mijn vogelkennis is beduidend minder dan de meeste mensen hier. Zou ook niet durven zeggen wat het dan wel is geweest, misschien idd wel korhoen, maar ik heb het dier te kort kunnen zien helaas. Wat betreft die zwarte ooievaar, ik had slechts een veldgidsje bij me waar een heel ander verspreidingsgebied in stond aangegeven. Binnenkort toch maar eens de ANWB gids aanschaffen ;)  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

frankw

CiteerWat betreft die zwarte ooievaar, ik had slechts een veldgidsje bij me waar een heel ander verspreidingsgebied in stond aangegeven. Binnenkort toch maar eens de ANWB gids aanschaffen ;)
Een verspreidingskaartje helpt je toch niet echt om tot een determinatie te komen dus daar zou ik niet al teveel waarde aan hechten..

En de anwb-gids moet iedereen hebben zeg ik. ;)