Zuid-Oost Azie

Gestart door Limosa, juli 15, 2008, 19:38:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Vanaf oktober ben ik van plan om samen met mijn vriendin 4 tot 5 maanden rond te trekken in Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand en misschien nog een klein stukje Maleisie.

Naast alle cultuur en geologische bezienswaardigheden hopen we ook op het gebied van natuurschoon volop te genieten.

Zijn er nog mensen die leuke (vogel)gebieden weten in deze landen en vooral welke gids(en) goed en bruikbaar zijn en in onze backpack passen?

Alvast bedankt!
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

#1
Birds of South-east Asia van Craig Robson. Dan ben je meteen klaar...

edwin de weerd

Field guide to the birds of south-east Asia
Door Craig Robson.

ISBN 1 85368 313 2

Groet Edwin

Limosa

Als twee admin's op het zelfde moment hetzelfde boek aanprijzen, wie ben ik dan om dit advies in de wind te slaan ;)

Bedankt Johan en Edwin!

Groeten,

Joachim
Groeten,

Joachim

Limosa

CiteerField guide to the birds of south-east Asia
Door Craig Robson.

ISBN 1 85368 313 2

Groet Edwin
Hoi Edwin,

Na even gezocht te hebben op internet, kom ik tot twee fieldguides: namelijk de "oude" uit 2000 met het ISBN nummer dat je vermeldde en de "nieuwe" uit 2005 met ISBN nummer 1-84330-746-4. De oude is met vijfhonderd pagina's uitgebreider dan de nieuwe met 300 pagina's, maar de nieuwe is recenter en compacter....

Ik heb geen ervaring met beide gidsen en kan ook nog weinig verschil zien in revues.

Dus mijn vraag aan jou is waarom je voor de oude kiest. Is deze beter te gebruiken, gedetaileerder of vanwege een andere reden.....?

Zelf neig ik naar de nieuwe aangezien deze recenter is, compacter en meer up-to-date, maar daarbij baseer ik mij alleen op de begeleidende tekst dus er is een grote kans dat het qua inhoud weer anders ligt. Vandaar mijn vraag.

Groeten, Joachim
Groeten,

Joachim

JohanvantBosch

#5
De recentere is een concise edition, zoals je waarschijnlijk al uit het aantal pag. had afgeleid. De basis, de tekeningen, zijn hetzelfde. Behalve dan dat dat het enige is dat 'meer' is in die versie. Ze zijn namelijk over meer platen (pagina's) verdeeld.
De soortteksten zijn in de concise ingekort.
Ook staan in de concise geen verspreidingskaartjes, maar dmv letters aangegeven in welke (delen van) landen de soort voorkomt. Bij delen van landen moet je denken aan N, O, Z, W, centraal en eventueel NO oid. Maar Cambodja is bv niet opgeslitst. Wsl afhankelijk van grootte vh land en in mindere mate kennis van de verspreiding.

Volgens mij zijn dat de belangrijkste verschillen. Een mogelijk extra verschil is waar de soortteksten staan. In de concise tegenover de plaat. Mogelijk staan ze in de originele versie achterin, maar dat weet ik niet.

Ik neem aan dat er ook een prijsverschil is. Van de oude ken ik alleen de hardback versie, van de nieuwe de paperback (met plastic omhulsel).

edwin de weerd

Omdat ik die in de kast heb staan, er staat een korte beschrijving met belangrijkste kenmerken tegenover de platen, en achterin staat dan een uitgebreidere beschrijving de status enz, verspreidingkaarten staan er niet in dat moet je dus uit de soorttekst halen, ik ken de concise editie niet maar daar zal ongetwijfeld minder/erg weinig tekst in staan en een zachte kaft hebben  en dus wat gewicht betreft een heel stuk lichter zijn, en dus in het veld ook veel makkelijker te gebruiken, en dus ook sneller slijten.

Ga je backpacken zou ik de concise editie nemen.

Groet Edwin.

Limosa

Bedankt Johan en Edwin voor de informatie!

De twijfel slaat toe al neig ik nog steeds naar de concise versie. Ik zal eerst eens proberen beide exemplaren in de hand te vergelijken.

Groeten, Joachim
Groeten,

Joachim

dmsoes

Je bent er in de wintermaanden (althans naar Hollandse beleving). Dit betekent dat je een hoop wintergasten kan scoren. Hier zitten leuke genera tussen als Phylloscopus en Locustella. Voor dit soort moeilijke dingen is Robson een ramp. Dus: of heel goed voorbereiden of een flink aantal extra kilo's. Ik ben er nooit geheel uitgekomen en heb regelmatig beesten ongedetermineerd moeten achterlaten.

Groeten,

Menno
ps: Cambodja was m.i. qua vogels echt geweldig, maar vraagt wel voorbereiding omdat je gidsen nodig hebt!

laatvlieger

Even een zijpaadje. Jullie kunnen eventuele waarnemingen nu ook hier invoeren:
http://observatio.eu/index.php

Het is nog in de testfase, maar grotendeels werkt het al wel. Ik zou zeggen ga er eens leuk mee aan de gang en bekijk het eens!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman

Ik kwam bij De Slegte afgelopen week toevallig dit boek tegen:

Birds of Thailand (Princeton Field Guides), dezelfde auteur als bovengenoemde.
http://www.amazon.com/Birds-Thailand-Princ...s/dp/0691007012

Aangezien het niet duur was, heb ik het gekocht (zelfs al heb ik voorlopig geen plannen die kant op te gaan).

Misschien heb je er iets aan.

redmar_woudstra

CiteerIk kwam bij De Slegte afgelopen week toevallig dit boek tegen:

Birds of Thailand (Princeton Field Guides), dezelfde auteur als bovengenoemde.
http://www.amazon.com/Birds-Thailand-Princ...s/dp/0691007012

Aangezien het niet duur was, heb ik het gekocht (zelfs al heb ik voorlopig geen plannen die kant op te gaan).

Misschien heb je er iets aan.
He Jan,

Hoe zijn de tekeningen in het boek? (vast geen Svensson/Mullarney, maar is bij bijvoorbeeld leeuweriken, piepers en andere lastige soorten eventueel determinatie mogelijk op basis van de tekeningen?) Lag het boek bij de ramsj of bij de tweede hands? Anders ga ik em ook even halen denk ik! Enne, wat is weinig?  B)  
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Die Birds of Thailand bevat dezelfde platen als Birds of SE Asia, alleen zijn alle soorten die niet in Thailand zitten eruit gekieperd volgens mij. Acro's determineren wordt misschien problematisch, maar Coral-billed Ground-cuckoo moet lukken.

redmar_woudstra

CiteerDie Birds of Thailand bevat dezelfde platen als Birds of SE Asia, alleen zijn alle soorten die niet in Thailand zitten eruit gekieperd volgens mij. Acro's determineren wordt misschien problematisch, maar Coral-billed Ground-cuckoo moet lukken.
B) Gelukkig maar

Ik wil volgend jaar die kant wel op, dus dit zou n mooie voorbereiding zijn. Ik ga er dan nog lekker wat bijkopen natuurlijk, zodat ook die acro's gaan lukken  :rolleyes:  
groet,
Redmar