Even voorstellen, pt 3

Gestart door Goyatlah, juli 14, 2008, 23:37:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Speciaal voor Weia. Dit beestje is een rechtstreekse verwant van de Gewone Oeverlibel, maar ziet er in het veld eerder uit als een glazenmaker of een rombout dan als een oeverlibel. Toch is er een redelijke overeenkomst in het habitat van beide soorten, met dien verstande dat cancellatum overal (en in grotere hoeveelheden) te vinden is waar trinacria zit. Ook het (territoriale) gedrag vertoont overeenkomsten, hoewel cancellatum een stuk agressiever is en de trinacria's weg jaagt.


Mannetje


Mooie donkerblauwe ogen...


Deze lijkt me een vrouwtje...


En deze wat ouder...


Bij dit mannetje valt de bobbel onder S2 wel erg op (maar ook de vrouwtjes hebben die).

Btw in de naam van het beest zit een fout: het zou mi O.trinacrium moeten zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerBtw in de naam van het beest zit een fout: het zou mi O.trinacrium moeten zijn.
Dat hangt er toch vanaf waar trinacria voor staat, wat het betekent en wat voor soort woord het is? volgens mij kun je niet altijd zomaar de uitgang aanpassen naar het geslacht....
(overigens heet O. sabina ook sabina....)

Menko Vlaardingerbroek

Trinakria of Trinakia (ouder Thrinakie) is een oude Griekse naam voor Sicilie. De Romeinen spelden het met een c.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

JohanvantBosch

CiteerTrinakria of Trinakia (ouder Thrinakie) is een oude Griekse naam voor Sicilie. De Romeinen spelden het met een c.
Leuk, dank voor de info... als de naam daarvan is afgeleid, verklaart volgens mij meteen waarom het niet veranderd is in een andere uitgang....