Breeksteeltje, toch?

Gestart door xenion, juli 14, 2008, 23:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Dit Breeksteeltje (Conocybe) (toch?, heb totaal geen ervaring met die dingen) vond ik vanavond in een verruigd weiland, temidden van vele Grasleemhoeden (Agrocybe pediades).
Nu zoek ik nog iemand die een gok wil wagen voor de soort, ik kan nog niks vinden wat er in de buurt komt qua uiterlijk... Maar misschien zit ik er ook wel naast met Breeksteeltje...
Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

xenion

Groeten,
Martin

knabenkraut

Mijn eerste gedachte was een Vlekplaat. Toch twijfel ik daar aan.
groetjes,
Dini

xenion

#5
Vind ik ook goed, daar heb ik ook niet al te veel ervaring mee :P Hier had ik ook aan gedacht, maar opzij gelegd omdat ze vrij klein zijn en er geen sprake was van uitwerpselen, maar dat laatste hoeft dus niet perse bij alle soorten het geval te zijn zie ik nu.
P. fimicola past er in ieder geval goed bij, ik zal morgen even verder kijken bij die soort. Misschien heb ik morgen ook een sporee als ik geluk heb, maakt ook al een hoop duidelijk.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Vlekplaat was ook mijn eerste gedachte en is dat nog steeds.
Macroscopisch doen ze me veel denken aan Gazonvlekplaat.

Ismael

ook nog even een duit in het zakje doen. Denk ook aan een vlekplaat, de lamelsnede doet mij daar vooral aan denken zo mooi wit tegen de donkere lamellen
Groeten Ismaƫl Wind

xenion

Vlekplaat is nu wel zeker, mooie zwarte sporee. En die witte versiersels aan de lamelrand heb je helemaal gelijk in Ismael. Ik zal de Gazonvlekplaat straks ook nog even bekijken.
Groeten,
Martin

xenion

Goede tip Arno, nu weet ik het niet meer :( :P
Het biotoop is meer voor P. fimicola, een verruigd grasland waar verder niet gemaaid wordt. Maar dit is natuurlijk geen hard kenmerk.
Verder lijken de macroscopische kenmerken wel erg op elkaar. Maar gezien de redelijk lichte hoedkleur en lange steel neig ik ook hier weer naar P. fimicola.
Maar hopelijk weet iemand hier nog meer over te vertellen?
Groeten,
Martin