Hoofdmenu

Boommarter

Gestart door magnolia, juli 14, 2008, 22:33:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Gewoon even om iets ongewoons te delen
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

Vergroting
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

timvanoerle

Een erg unieke waarneming zeg! Gefeliciteerd!
Tim van Oerle

hiskodevries

dat moet wel een adrenaline stoot opleveren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

magnolia

Op het moment zelf wil je een leuk plaatje van de brug met weerspiegeling in het water maken. En dan zie je door de lens dat er ineens een dier over de brug huppelt en ook nog even blijft staan. Direct afdrukken dus en geen tijd om ook maar aan een tweede foto te denken. Een lucky shot dus.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

evertdirks

Wel een ver :censored: md mooi plaatje, en een prachtige waarneming.

:duim: Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

logico

Congrats!!!  :duim:  
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tinok

:grin:
super ontmoeting!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

BartNoort

tjonge; stil van....
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Gurbe

Prachtig plaatje!! Ik hoop deze in Luxemburg ook eens te vinden.  
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

henk0001


grutto


Tjonge net op de goede plaats erg mooi.

Welke kenmerken wijzen op boommarter ?


Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

magnolia

Hoi Tjeerd,

Aangezien ik geen kenner ben zou ik bijna moeten zeggen dat ik het niet weet. Maar er van uit gaande dat het wel een marter is zou ik zelf alleen al vanwege het biotoop durven zeggen dat het een boommarter is. Geen bebouwing in de buurt alleen maar bos (en water).
Dan schijnt de donkere kleur kenmerkend te zijn en een cremegele bef. Donker lijkt dit dier me zeker en op de vergroting zou je kunnen zien dat de bef idd gelig is.
Maar meer misschien is bepalend dat het een boommarter is dat Jaap, de erbij aanwezige boswachter van Staatsbosbeheer zei dat het een boommarter was.
Hij haalde meteen uit een doos die hij in de boot bij zich had het volgende exemplaar.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

gjcaspers

#13
Maar da's toch een Steenmarter (die opgezette dan), met die gevorkte bef en lichte ondervacht?
Groet,
Gert-Jan Caspers

magnolia

#14
:o En witte bef.
Zou maar zo kunnen.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

grutto


Ik zou het namelijk zelf niet zo kunnen roepen vandaar mijn vraag.


Groet,


Grutto


Maar het blijft een erg leuke foto !!!

Groet
Tjeerd

Piet Schuttelaar

CiteerGewoon even om iets ongewoons te delen
Dat is kicken! Goed gedaan!

groet, Piet

mlahaye

De marter op de foto (brug) is een boommarter. De donkere vachtkleur en de gelige bef wijzen daar op, hoewel de bef niet geheel zichtbaar is. Toch durf ik de determinatie van boommarter wel aan. De marter uit de doos van de boswachter is een duidelijke steenmarter, gevorkte lichte bef, kleine oortjes, licht-bruinige vacht.

Het onderscheid tussen beide soorten is soms best lastig en een enkele keer zijn zelfs DNA-testjes nodig om uitsluitsel te krijgen, met name bij jonge dieren. Afhankelijk van de locatie in Nederland is de ene soort waarschijnlijker dan de andere soort. Op de Veluwe was het tot voor kort makkelijk, daar zaten enkel boommarters. Nu heeft de steenmarter daar ook vaste grond onder de pootjes, dus zullen de zoogdier-admins waarnemingen van de Veluwe strenger gaan beoordelen.

Overigens is een boommarter in een groot moerasgebied (veel) waarschijnlijker dan een steenmarter. Boommarters kunnen uitstekend zwemmen en doen dat vrijwillig en goed. Steenmarters hebben een hekel aan water en zullen omlopen als het even kan of natuurlijk de brug pakken.... Nee, echt, op de foto staat een boommarter, wees gerust. Mooie plaat en geniet ervan!

Maurice
admin

magnolia

#18
Voor de liefhebbers, en die zijn er blijkbaar nogal veel, een link naar een Boommartersite
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

logico

#19
CiteerHoi Tjeerd,

Aangezien ik geen kenner ben zou ik bijna moeten zeggen dat ik het niet weet. Maar er van uit gaande dat het wel een marter is zou ik zelf alleen al vanwege het biotoop durven zeggen dat het een boommarter is. Geen bebouwing in de buurt alleen maar bos (en water).
Dan schijnt de donkere kleur kenmerkend te zijn en een cremegele bef. Donker lijkt dit dier me zeker en op de vergroting zou je kunnen zien dat de bef idd gelig is.
Maar meer misschien is bepalend dat het een boommarter is dat Jaap, de erbij aanwezige boswachter van Staatsbosbeheer zei dat het een boommarter was.
Hij haalde meteen uit een doos die hij in de boot bij zich had het volgende exemplaar.
Misschien moet je jaap eens vragen waarom hij denkt dat de marter die hij heeft een boommarter is? Ik zie er toch echt een steenmarter in.
Let vooral op de grijswitte of witte ondervacht die bij een boommarter juist donkerder is.
De lichte snuit die bij een boommarter donkerbruin is.
Eventuele determinatie kun je niet stellen op alleen de biotoop.

Op de foto van de marter op de brug zie je de vrij grote oren die ruim boven zijn kop uit steken. Dit is bij de steenmarter nauwelijk het geval. (tussen de boom en steenmarter zit gemiddeld bijna 1 cm verschil) En de oren zijn meer boven op de kop geplaatst.
Ik vindt de donkere, koffie kleurige vacht veelzeggend voor een boommarter.
Met vriendelijke groet,
Patrick

magnolia

#20
Ik kan me goed voorstellen dat het biotoop geen uitsluitsel geeft over de soort. Maar als het dier middenin De Weerribben loopt heb je niet veel meer zekerheden nodig als kenners vanuit bijvoorbeeld de Werkgroep Boommarter Nederland aangeven dat
Citeereindelijk bewijs voor wat we al lang vermoeden,boommarters lopen gewoon over bruggen en loopplanken. Ze kunnen overigens ook goed zwemmen en zijn ook zwemmend waargenomen
en Maurice LaHaye
CiteerOverigens is een boommarter in een groot moerasgebied (veel) waarschijnlijker dan een steenmarter. Boommarters kunnen uitstekend zwemmen en doen dat vrijwillig en goed. Steenmarters hebben een hekel aan water en zullen omlopen als het even kan of natuurlijk de brug pakken....
.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

logico

Ja.. Dat ben ik ook zeer zeker met je eens hoor :)
Ik doelde ook meer over de determinatie in het algemeen. Excuses als ik wat onduidelijk over kwam :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

Draak

Alles is al gezegd over dat het een boommarter was op de foto en het opgezette dier een steenmarter idd. Ook is de hele houding typerend voor een boommarter, deze staan ook hoger op hun poten dan de steenmarter.

Grthnx Draak, namens Fretten & Marteropvang Amersfoort
Arjan (Draak) den Hertog

lukkie

liep er een wandelpad lans het water??? want mijn broertje rende ook zon bruggetje op en daar lag wat poep verder ook niet bij na gedacht maar mischien is het hetzelfde bruggetje :huh:

groet luuk
Groeten, Luuk

magnolia

Ja klopt ongeveer. Of het er direct langs loopt weet ik niet maar er is direct in de buurt een wandelpad van Staatbosbeheer; Het Natuurpad
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!