Hoofdmenu

Onbekende juffers

Gestart door WielG, juli 14, 2008, 19:49:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

WielG

Wie wil me helpen bij de naamgeving van deze ijverige juffers?
B.v.d.
Wiel
Groeten,
Wiel Geraedts

Anne Hueber †

Dit is de Blauwe breedscheenjuffer.....oa te zien aan de brede schenen en de dubbele schoudernaadstreep.

WielG

Dank voor je snelle reactie Anne.
Heb echter mijn twijfels... omdat een eerder door mij geplaatste waarneming, waarvan ik dacht dat het de "bruine winterjuffer" was, door Weia Reinboud gecorrigeerd is naar "blauwe breedscheenjuffer" en die ziet er toch heel anders uit. (zie bijgaande foto)
In verwarring!!!???
Wiel
Groeten,
Wiel Geraedts

Anne Hueber †

#3
Ik zie geen verschil. Het zijn allemaal Blauwe breedscheenjuffers, kijk maar naar de kenmerken, die ik eerder genoemd heb ;)
Een dubbele schoudernaadstreep en brede schenen heeft maar 1 juffer en dat is deze.

Goyatlah

Verschillende soorten kunnen heel verschillende kleurvormen hebben. Kijk bv maar eens op mn site, staan al deze vormen wel op...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

WielG

#5
Vergeef mij m'n onwetendheid :huh: ...
Blauw, groen, bruin... maakt allemaal niet uit?
Wiel

Oke. We hebben gelijk gereageerd. Bedankt.
Groeten,
Wiel Geraedts

Anne Hueber †

CiteerVergeef mij m'n onwetendheid :huh: ...
Blauw, groen, bruin... maakt allemaal niet uit?
Wiel

Oke. We hebben gelijk gereageerd. Bedankt.
Kleuren zijn niet zo belangrijk, die kunnen heel erg varieren. Wat wel belangrijk is, is de tekening. Volwassen mannetjes zijn blauw en vrouwtjes iets bruinig, maar ook jong of oud, daar zit veel verschil in, ook in kleur.

Weia

Ja alle kleuren! Heel interessant van de libellen! Bij het lantaarntje kan je het hele spectrum vinden: violet, blauw, turkoise, groen, geel, oranje, rood, paarsrood... We gaan natuurlijk wel een heel klein beetje op de kleuren af, maar vooral op de tekening. Dus deze soort heeft bij de schouder twee dunne zwarte strepen en dat heeft, zoals onder anderen Anne al zegt, maar 1 soort. Dus als we die strepen zien zeggen we meteen: blauwe breedscheen. Ook als ie per ongeluk gifgroen zou zijn. Het mannetje is blauw, zoals je foto laat zien, dus wat wil je nog meer? ;-)
Eerst heette ie simpelweg 'breedscheenjuffer', maar toen we ook nederlandse namen wilden voor zuid-europese soorten werd dit de blauwe (en daaro de oranje en de witte en de ivoren).
Nog iets over kleuren: bij heel veel soorten hebben de jonge mannetjes dezelfde kleuren als de vrouwtjes. En als soorten een kleur in hun naam hebben is het vrijwel altijd de kleur van uitgekleurde mannetjes, de rest heeft dus de verkeerde kleur!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0