Vogelfotografie

Gestart door Theovanv, juli 14, 2008, 13:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik ben vogelaar en fotograaf, allebei als hobby. Combineren is leuk, maar ook lastig. Vogels fotograferen vraagt om snel handelen. Ik let dan minder op de fotografieregels behalve eventueel de compositie, maar meestal probeer ik de foto gewoon in het midden scherp te krijgen. De rest gaat op automatisch, in de Sportmodus, dus voor bewegende onderwerpen. Ik heb een Sony A300 en een Sigma 170-500mm telelens.

Nou hangt als ik vogels ga kijken soms de camera ook om mijn nek en niet andersom. Meestal ben ik het aan het vogelen en maak ik ondertussen ook foto's, niet dat ik speciaal foto's van vogels ga maken.

Als ik dan foto's zie op bijvoorbeeld Birdpix dan ben ik soms wel een beetje jaloers en het roept vooral veel vragen op, hoe maak ik ook zulke mooie foto's? Ik heb best al aardige foto's gemaakt, maar ik denk dat het beter kan, maar hoe? Alle tips en suggesties zijn welkom.

- Foto's op internet hebben vaak kleine afmetingen, ik probeer in mn foto de vogel zoveel mogelijk beeldvullend te krijgen. Zijn de internetfoto's gewoon heel ver gecropt?

- Anders moet je heel dichtbij komen. Is het een kwestie van vol voor de foto gaan, niet met vogelsoorten scoren bezighouden, je in je soort verdiepen, gedrag, moet je in een kijkhut of een soort camouflage-iglotent gaan zitten?

- Statief, die gebruik ik meestal niet bij snelle vogelactie, maar lijkt me toch wel een must voor scherpe foto's.

- De camera, moet ik die handmatig instellen of gewoon lekker op automatisch zetten?

- AF of MF? De camera is soms aan het scherpstellen en dan is de vogel al weg, of hij pakt niet het goede punt scherp. Maar MF is ook lastig om precies de vogel scherp te krijgen en de scherpstelring van mn Sigma werkt niet altijd. MF is ook lastig als je de camera snel scherp moet stellen en ook stevig vast moet houden.

Ik ben van plan om op een fotoshare site mn mooiste vogelfoto's te uploaden, dan kan ik voorbeelden laten zien aan anderen van wat ik maak.


Theo van Veenendaal

J&L

Hoi,

De foto's op Birdpix zijn meestal genomen met een iets andere lens meestal een vaste lichtsterkere lens F2.8 enja daar kun je snellere sluitertijden instellen en dat is al de helft sneller(beter) dan die jij hebt.Waardoor je scherpere foto's kunt maken.Voordeel van jouw objectief is dat je weer dichter bij kan 1,70m.
Ook hebben ze soms een converter er tussen bv.2x vergroot dan hebben ze het zelfde F5.6 als jou lens maar wel twee keer zo verweg.
Op een statief of bonenzak dus niet uit de hand met eventueel een infrarood ontspanner.
Dan worden sommige foto's ook nog mooier gemaakt met photoshop.

Tja het kan altijd mooier beter groter en enz. €€€€€€€€€

Piter Anjema

#2
Een groot deel van de foto's is gecropt.
Dat doe ikzelf ook, maar ik vind de meeste beeldvullende foto;s niet mooi.
In de meeste gevallen zie ik graag een beetje omgeving.

Ik heb altijd mijn diafragma instelbaar (Av-stand Canon) op f4 bij 300 mm of f5,6 bij 420mm (met 1,4 extender) liefst zo laagmogelijk. De rest laat ik door de camera bepalen.

met de iso waardes wissel ik, liefst weer zo laag mogelijk meest 100 of 200.
In de avond ben je vaak genoodzaakt om hoger te gaan 400 of 800.

Op de comp doe ik regelmatig een kleine sharpnes van tussen 40 of 80% (in ACDsee)
HEEL soms gebruik ik auto exposure.
Heel soms speel ik met de brightness.
Laatst heb ik voor het eerst experimenteel witte puntjes in het oog toegevoegd om het geheel wat meer te laten spreken. Dit was erg geslaagd, maar of ik het weer zou doen?


Ik ben idd ook wel benieuwd naar jullie vaste instellingen, stel je een vaste diafragma in of een vaste sluitertijd of doe allebei vrij in het veld.

frankw

Ik zou me zowieso niet teveel bezig houdenmet 'soorten scoren' als je langere tijd niets nieuws ziet dan kan dit ten koste gaan van het vogelplezier. Het is altijd goed om je te verdiepen in gedrag van vogels, dan zie je ze vaker en zul je ze ook beter op de foto kunnen krijgen.

Schuiltenten kunnen zeer handig zijn, maar je moet wel een grote dosis geduld hebben.

In principe altijd een statief gebruiken! Iig. boven 300mm (op jou camera 200mm dus). Gebruik iig een 1-beenstatief, dan heb je al 1 'bewegings-demensie' minder.
Wat van oudsher een regel is in de fotografie is dat je minimaal net zo snel moet fotograferen als het aantal MM waar je op fotografeerd. Dus fotografeer je op 200mm moet je, in principe, 200ste seconde sluitertijd gebruiken. Je hebt stabilisatie dus je kán iets lager zitten.

Ik zou de camera bijna altijd handmatig instellen, de fotograaf weet het toch vaak net iets beter dan de camera. Wat mij betreft is de ISO instelling de belangrijkste funcite die er is, dit bepaald welke sluitertijd je kan hanteren.

Verder is het een kwestie van veel fotograferen en constant kijken wat je hebt gedaan, uiteindelijk zie je, door lering, vanzelf de relatie tussen de gebruikte sluitertijd diafragma en de scherpte van je foto.
Vooral met tegenlicht (vogels in vlucht) is dat van belang, omdat de camera bijna altijd de verkeerde meting doet en dus zal jezelf de juiste belichting in moeten stellen. Ik begin altijd met 1/1000 F 5.6 en kijk dan op de lcd hoe de belichting is, vervolgens kan je met het instelwiel zeer snel je tijd omhoog of omlaag brengen.
Of je neemt gewoon een reeks foto's en elke foto neem je een stopje sneller of trager en zoekt later uit wat de beste foto was..

Je kan je camera het beste op spot-focus en meting zetten (of iig "nadruk op het midden") dan is de kans het grootst dat de camera  daadwerkelijk scherp stelt op het onderwerp wat jij in gedachten hebt  :duim:  

Theovanv

#4
Bedankt voor de tips.

Ik zit er over te twijfelen om de 170-500mm te verkopen en voor een vaste brandpunts lens te gaan voor meer kwaliteit. Maar dan heb je bij Sony weinig opties, behalve de oudere Sigma 400mm F5.6, maar dan ga je weer 100mm achteruit en 500mm is eigenlijk nog weinig. 1.4 teleconverter erop levert dan 560mm erop, maar dan is het max diafragma 8 en dat is denk ik ook niet ideaal.

Heb wel een soort van schuiltent gezien (http://www.cameratools.nl/HBNKAMELEON-artikel/HBN%20Kameleon%20Camouflagekleed%20Nylon.html) en als ik daaronder vandaan foto's kan maken op statief met draadontspanner en betere instellingen moet dat hopelijk tot betere en meer beeldvullende fotos leiden, maar dan moet je wel de goede plekken weten om te gaan zitten natuurlijk.

@FrankW: ik geniet zoiezo van vogels, ook als ik in het park lopen en er zwartkoppen en heggenmussen zitten :) maar de kick van nieuwe soorten ontdekken is ook wel erg gaaf. Daarom wil ik wat meer gaan twitchen.
Theo van Veenendaal