Alweer een Slangenarend in de Kempen

Gestart door frankneijts, juli 13, 2008, 23:42:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vandaag verbleef een Slangenarend enige uren op de Strabrechtse heide. Op basis van de foto's kon worden vastgesteld dat het weer 'n ander exemplaar was dan de 3 eerder in het voorjaar op de Loozerheide waargenomen vogels. Deze vogel was wel heel erg wit en deed zijn Franse naam 'Jean-le-Blanc' (Jan de Wit) alle eer aan....... Foto's op www.vogelsindekempen.nl. Alweer de 8e Slangenarend in de Kempen sinds de 1e op 30 mei 2004 en de 4e van dit jaar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Geweldig Frank, dat soort waarnemingen.

Ik heb geen benul of het ergens gevraagd of besproken is maar is het slecht dat de vogels hier in Nederland verschijnen?

wimtegels

Natuurlijk is het negatief. Ze vreten onze beschermde slangen op :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

Nou, zolang hun voorkomen zich toespitst op de Kempen zullen er weinig slangen sneuvelen: die zitten daar namelijk nauwelijks. Er is 1 redelijke populatie van Gladde Slang in het uiterste ZW van de Kempen (Reuselse Moeren) en juist daar is nog nooit een Slangenarend gezien!
Of het iets zegt over de situatie van Slangenarend (en/of hun prooi) in bijv. Frankrijk is onduidelijk. Wel is de noordgrens van de verspreiding in Frankrijk van SA ingekrompen als gevolg van vooral biotoopverlies voor slangen.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Even voor alle duidelijkheid: Mijn opmerking was een beetje sarcastisch bedoeld en ingegeven door de discussie over vos en weidevogels.

De ene predator verwelkomen we, de andere verfoeien we.

Ik weet niet welk mechanisme verantwoord is voor het meer waarnemen van SA in Nederland. Is het het waarnemer effect? Is het klimaatverandering? Of gaat de situatie in hun leefgebied zo hard achteruit dat zwerven een poging is om te overleven?

Ik heb geen flauw idee.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

Dat snapte ik wel Wim, ik greep alleen de gelegenheid aan om het eventuele idee de wereld uit te helpen dat al die Slangenarenden in de Kempen op de slangen hier afkomen (zoals bijv. op de veluwe en in Drenthe wèl het geval is). Niet iedereen is goed op de hoogte van de verspreiding van reptielen.
Of er sprake is van een waarnemerseffect is moeilijk te zeggen, ook niet als het om de Kempen gaat. De telposten Strabrecht en Loozerheide worden al jaren elk voorjaar vrijwel dagelijks door dezelfde mensen bemand maar dat levert niet elk jaar Slangenarenden op. Aan de andere kant zijn 7 van de 8 SA in de Kempen juist op deze posten gezien terwijl op beide plaatsen niks anders dan Levendbarende Hagedisjes te vreten is. Dus eigenlijk weer wèl een waarnemerseffect......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Welk aandeel van het voedsel van een slangenarend zijn echt slangen? Werkelijk alles???
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rein Genuït

#7
De Slangenarend van Meijendel, Wassenaar 2006, heeft het toch een flink poosje volgehouden met Zandhagedissen. Dus er staan niet alleen slangen op het menu van de Slangenarend.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

wimtegels

Op basis van gedocumenteerde waarnemingen vastgesteld? En kikkers e.d.?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

De belangrijkste onderzoeken naar voedsel vinden/vonden plaats daar waar SA normaal voorkomen en dat zijn dus gebieden waar veel slangen zitten. Logisch dat je daar dus een groot percentage slangen als prooi aantreft (soms wel bijna 100%). Maar er worden in de literatuur vele andere prooisoorten genoemd, vooral grotere hagedissen natuurlijk maar ook amfibieën, zoogdieren, vogels en zelfs ongewervelden. Opmerkelijk (of niet...) is wel dat pleisterende Slangenarenden in NL voornamelijk in slangenrijke gebieden zijn aangetroffen. Zelfs de vogel van De Hamert (L) waar immers Gladde Slang voorkomt. Maar deze vogel at volgens de beriichten ook o.a. Zandhagedissen en amfibieën.
In De Kempen zijn maar 2 van de 8 Slangenarenden relatief kortstondig jagend gezien (5 anderen alleen overvliegend en 1 verzwakt! gevonden): 1 op de Loozerheide en de vogel van gisteren op de Strabechtse heide. Die van de Loozerheide zag ik zelf maar die ving gedurende 20 minuten niks, dook zelfs niet echt naar de grond. Maar in ZO-Brabant komen zelfs dikke Zandhagedissen niet voor, alleen kleine, dunne Levendbarende.....  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

behalve dat vrouwtjes levendbarend niet zo dun zijn heeft de SA dan toch nog een redelijk gevarieerde prooi.
Wat drijft hem zo ver naar het Noorden?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels