vliegje

Gestart door stormie, juli 13, 2008, 23:14:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

stormie

Iemand enig idee wat voor vliegje ik hier te pakken heb?  :rolleyes:

Precieze grootte weet ik niet, ik denk een millimeter of 8...





Groeten

Rene
- Rene van  S. -

Robert Heemskerk

#1
dag Rene,

geen vliegje maar een wants (of Psocoptera sp.?)  B)

naar de afdeling wantsen dus  :P

en 'meten is weten', 'gissen is missen'

stormie

Citeer'meten is weten', 'gissen is missen'

:D  :D

Je hebt gelijk, maar hij wilde niet zo meewerken met het meten :lol:

Had hem niet als een wants ingeschat, ben ook vers met insecten, vogels was altijd mijn ding, maar nu ik een macrolens heb gekocht gaat er een hele andere wereld open ;)


groeten

Rene
- Rene van  S. -

thijsdegraaf

#3
Hey Rene en Robert

Het is geen wants maar een cicade. Je ziet hem niet zo vaak. Er is ook niet veel informatie over te vinden.
Het is familie van de cicade van Albert de Wilde. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...53758&hl=cicade
Als je op google kijkt op afbeeldingen met het woord "Cixius" zie je wel een paar soorten, die er op lijken. Dit exemplaar staat er echter niet.  ;)

Groet, Thijs

Arp

#4
Hoihoi,

Zeker een Cixiidae (9 soorten in NL), en ik denk(?!) inderdaad ook wel genus Cixius. Ze worden zelden op naam gebracht.

CiteerDie Kombination dunkle Flügelbasis und relativ gerades, dünnes Querband im basalen Flügeldrittel spricht eigentlich meistens für nervosus. Aber keine endgültige Sicherheit ....
Dat zou dus betekenen dat deze misschien (waarschijnlijk?) in de Cixius nervosus-groep thuishoort.

Maar wellicht heb ik het citaat ook geheel uit z'n verband getrokken ... ik weet er zelf gewoon niks vanaf!  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

stormie

Bedankt voor de info, dit lijkt me inderdaad correct!

:duim:

Rene
- Rene van  S. -