Houtsnippen tegen het raam

Gestart door Sanne Koolwijk, maart 29, 2006, 13:26:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo, een vriend van me mailde onderstaand bericht onlangs naar oa de vogelbescherming.  Wellicht dat bezoekers van dit forum hierover iets zinnigs te melden hebben....



Dames en heren,

Ik werk in het pand de 'Weesper Arcade' aan de Weesperstraat 111 in Amsterdam, midden in de stad aan een zeer drukke verkeersas met hoge kantoorgebouwen. Achter dit pand staat een aantal zeer hoge populieren, Artis is nabij en om de hoek probeert een ooievaar al enige tijd een nest op een schoorsteen te bouwen.
De reden dat ik deze mail stuur is omdat dit pand sinds enige tijd een lugubere reputatie heeft opgebouwd als snippendoder. Sinds ik hier werk vind ik samen met collega's geregeld dode Houtsnippen aan de achterzijde. In de trek van afgelopen herfst troffen we er drie (!) aan, gisteren vonden we er weer een, en vandaag hoorde we rond 10:00 uur opnieuw de inmiddels bekend klinkende doffe knal tegen de ramen. Deze vogel ligt nu te wachten tot de eksters hem komen oppeuzelen. Ook vorig jaar speelde dit drama zich af, hoewel in minder grote mate. Gezien de grote hoeveelheid zwerfkatten in de buurt sluit ik trouwens niet uit dat het werkelijke aantal slachtoffers nog hoger is.

Al eerder meldde ik dit bij o.a. de Vogelbescherming, en begreep ik al dat er weinig aan te doen is. Ons pand is slecht verlicht, hoog, heeft donkere spiegelramen en de snippen hebben een apart soort stand van de ogen en staan bekend als raamslachtoffers. Toch meld ik dit nu opnieuw. Behalve voor de statistieken ook omdat ik het inmiddels helemaal zat ben dat er hier zoveel exemplaren van deze schitterende vogel sneuvelen (waarvan ik er pas één in een levende lijve in de duinen heb gezien) en omdat ik met een aantal vragen zit:

-Waarom vliegen er zoveel Houtsnippen op precies deze plek over de stad? Van waar naar waar vliegen ze? -Is ons pand bezig in rap tempo het aantal houtsnippen te decimeren of kun je deze grote reeks slachtoffers ook vanuit een postitief standpunt bekijken, m.a.w. op z'n Cruyffs; zoveel slachtoffers betekent dat de populatie kennelijk veel groter is dan ik bij deze schuwe vogel zou denken?
-De hoop dat er iets aan valt te doen heb ik niet, maar iedereen met goede adviezen kan deze natuurlijk altijd inbrengen.  

Groet,

Martijn Sargentini


harderbroek

Citeer
-Waarom vliegen er zoveel Houtsnippen op precies deze plek over de stad? Van waar naar waar vliegen ze? -Is ons pand bezig in rap tempo het aantal houtsnippen te decimeren of kun je deze grote reeks slachtoffers ook vanuit een postitief standpunt bekijken, m.a.w. op z'n Cruyffs; zoveel slachtoffers betekent dat de populatie kennelijk veel groter is dan ik bij deze schuwe vogel zou denken?
-De hoop dat er iets aan valt te doen heb ik niet, maar iedereen met goede adviezen kan deze natuurlijk altijd inbrengen.  

Groet,

Martijn Sargentini[/i]
Beste Marijn en Sanne,

Een hele definitieve verklaring heb ik niet maar mogelijk wel enig vermoeden.

1. Voor de houtsnippen is het nu broedtijd. De periode dat houtsnippen balstend te zien zijn is meestal in de periode mei, juni. Echter dit heeft meer te maken met het langer licht zijn in die periode waardoor dit opvalt en dat dit fenomeen in maart niet opgemerkt wordt. Ze hebben dus in het jaar 2 broedsels.

Houtsnippen maken dan vluchten boven hun territorium. (voornamelijk in de vroege ochtenduren of tijdens het invallen van de duisternis)
De actieradius (afstand) is dan soms erg groot. Kan wel een km. zijn.
Tijdens die vluchten zitten de beesten elkaar soms ook achterna.

Dit zou een van de redenen kunnen zijn.

Een andere reden zou kunnen zijn dat houtsnippen vooral in de winter op de gekste plekken komen m.n. in dorpen en steden in de plantsoenen. Na die tijd vertrekken ze weer naar een gesichkte broedplaats. Mogelijk dat bij Martijn in de omgeving een park of bos aanwezig is.


Mogelijk maar ik weet niet hoe groot en hoog het kantoor is zou je stoffen slierten voor een bepaalde periode aan kunnen brengen waardoor het object(kantoor) bewegelijk lijkt. maar dat zal gezien Martijn zijn bewoordingen wel onmogelijk zijn.

Heel wat anders is het natuurlijke proces.

Inmiddels heb ik 9 houtsnippen gevonden als prooirersten van haviken. ik vermede dus dat dit komt daar de beesten nu de randen van de bossen opzoeken. ( de vrouwtjes lokken in dit geval bij de houtsnip de mannetjes en dat doen ze vanaf de grond)

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland