Franse Pyreneeën

Gestart door Pim, mei 17, 2008, 19:26:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

In juli wil ik een week naar Pau en met een huurauto de omgeving verkennen. Dus de Franse en Spaanse pyreneeën zijn binnen mijn actieradius.

Enkele vragen:

- Weet iemand goede vogellocaties in de buurt en welke soorten kan ik daar aantreffen?  

- Weet iemand een goeie plek voor lammergieren?

- Weet iemand nog een mooie locatie om te verblijven?

- Zijn er links die over dit gebied gaan?

Bedankt alvast.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Kasper S

#1
De meeste (B ) wegen door de Pyreneeen zijn al prachtig en de kans om arenden te zien is groot. Heb ooit eens dicht bij Lourdes  :angel:  gezeten en ben ook de grens over geweest. Toen een aantal slangenarenden en gieren gezien. Het mooie is dat er veel parkeerplaatsen zijn langs de kant van de weg, een stuk makkelijker determineren ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Pim

Bedankt voor je reactie.

Zag ook net dat het maar twee uur rijden is naar Ordesa.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Kasper S

Ben ik ook al geweest ;) tijdens een vakantie in Andorra. Geweldig !!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

han.endt

#4
In mei 1992 heb ik op de terugweg uit Spanje twee dagen in de omgeving van Gavarnie vogels gekeken: Cirque de Gavarnie: alpengierzwaluw, waterpieper, rotszwaluw, waterspreeuw, alpenkauw, bergfluiter. Vallée d'Ossoue: lammergier (2 ex.), steenarend, vale gier, rotszwaluw, alpenkauw, alpenkraai, raaf, grijze gors. Vallée des Espécières: vale gier, rotszwaluw, waterpieper, alpenheggenmus, rode rotslijster, alpenkauw.

redmar_woudstra

Gavarnie en omgeving (106 km).

Bij Gavarnie zelf o.a. Grijze Gors en Citroenkanarie, maar Rotskruiper kan ook. Op de camping Bergfluiter, Waterspreeuw en Beflijster

Vallee d Oussoue:

Broedende Lammergieren, Rode Rotslijster, Vale Gier, Steenarend, Alpenheggemus, Alpenkraai en Alpenmarmot.

Cirque du Troumouse:

Lammergier, Rode Rotslijster.

Verder de bekendere bergsoorten, als je meer info wil laat maar horen!
groet,
Redmar

Mark van Veen

Mijn Lammergier daar ter plekke was op de Col de Tourmalet, een mooie hoge pas. Wel een wielerbedevaartsoord, overigens.
groet,

Mark van Veen

Pim

Bedankt voor de informatie.
Zijn gemzen trouwens makkelijk waar te nemen?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

redmar_woudstra

CiteerBedankt voor de informatie.
Zijn gemzen trouwens makkelijk waar te nemen?
In de Pyreneëen en met name in de zomer schijnt het goed te zijn om overdag (als het warm is) goed op besneeuwde hellingen e.d. te kijken. Gemzen koelen dan af in de sneeuw. Dit klopte inderdaad, 1 gems gezien die in de sneeuw zat af te koelen in Valleé d'Oussoue. Wel heel erg ver weg helaas.

Col du Tourmalet:

Hier had ik helaas geen Lammergier, wel Vale Gier en Steenarend en langs het grindpad omhoog (richting top) een Rode Rotslijster op de helling.  
groet,
Redmar

Kasper S

Vandaag gaat de toure er langs. Gisteren werd er ook al prachtig een arend, meen steenarend, in beeld gebracht.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

redmar_woudstra

CiteerVandaag gaat de toure er langs. Gisteren werd er ook al prachtig een arend, meen steenarend, in beeld gebracht.
Je moet niet luisteren naar t geneuzel van Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot (alhoewel, puur cabaret natuurlijk!). Herbert schold deze Vale Gier al uit voor een adelaar (kunnen ze bij biologie niet leren dat er geen adelaars bestaan? Hooguit in wapens?). Het was een Vale Gier dus.
groet,
Redmar

Kasper S

Zag s'avonds de samenvatting op tv,waar hij in een flits voor bij kwam. Mooi in beeld word het wel gebracht. Dat Herbert en Maarten maar lekker over fietsen lullen. ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

redmar_woudstra

CiteerZag s'avonds de samenvatting op tv,waar hij in een flits voor bij kwam. Mooi in beeld word het wel gebracht. Dat Herbert en Maarten maar lekker over fietsen lullen. ;)
Om te lachen:

http://nl.wikiquote.org/wiki/Herbert_Dijkstra

Oftewel de spreekbuis van de lokale VVV: Hier ziet u Chateau de Huppelepup, gebouwd in 1432 door Hertog Bladibla.

http://nl.wikiquote.org/wiki/Maarten_Ducrot

De man die de woorden "ongelovelijk" en "fantastisch" op de meest ongevoelige wijze kan uitspreken.

Luisteren naar Snip en Snap breekt gelukkig wel die saaie vlakke etappes ;)
groet,
Redmar