Hoofdmenu

Vale Gier R.I.P.

Gestart door Gert Ottens, juli 13, 2008, 14:42:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Ottens

Allen,

Zojuist kwam het bericht dat de Vale Gier van de Wieringermeer is gestorven.
De vogel kwam hier niet met de beste weersomstandigheden aan, vanaf 9 juli viel er veel regen, maar in het begin had men nog de hoop dat het op zou klaren en de vogel op eigen kracht terug zou kunnen keren naar Spanje. Dat gebeurde dus niet en het begon er slecht uit te zien voor de vogel.

Dersondanks was er tot gisteravond niemand van de tientallen waarnemers die zich druk leek te maken om de conditie van de vogel, noch op dit Forum of blijkbaar elders. Sterker nog, er was gister zelfs een waarnemer die het maar een 'saai' beest vond...!

Kijk, ik ben geen fervent voorstander van vogelasielen, de bescherming van individuele vogels heeft niet altijd effect op populatie-niveau (al kunnen asielen zeker een educatieve waarde hebben). Maar om met z'n allen nou naar een stervend dier staan te kijken is dan weer het andere uiterste!

Helaas kwam de oproep van anderen op dit Forum om de vogel te laten opknappen te laat. Misschien is dit berichtje dan ook een beetje mosterd na de maaltijd. Overigens was ik zelf door een hardnekkige griep niet eerder in staat om dit berichtje te plaatsen en heb de vogel in kwestie dus ook niet kunnen bewonderen. Trouwens, tijdens een vorige grote influx in Noordwest- en Centraal-Europa (in 2006) werden in Duitsland (5), Oostenrijk (1) en Zwitserland (1) verzwakte Vale Gieren gevonden en, op één na, allemaal weer opgeknapt en in vrijheid gesteld. Het kan dus wel...

Ook werd in een ander onderwerp al gesteld dat stompzinnige EU-regels deels de schuld zijn van deze influxen, samen met een populatie-toename in o.a. Spanje die op zijn beurt weer deels te maken heeft met zeer succesvolle herintroductie-programma's in Frankrijk en Italie. De populaties in ZW-Europa vormen namelijk een soort meta-populatie en door uitwisseling kunnen ook afzonderlijke deelpopulaties meegroeien met ontwikkelingen elders. Inderdaad reden temeer om de vogel te hebben laten verzorgen.
Overigens is in Limicola vorig jaar een uitstekend artikel verschenen over deze toenemende influxen en de mechanismen daarachter. Ik heb het als pdf, zal de auteurs vragen of ik het op het web mag plaatsen.

Nou, een heel verhaal. Maar samenvattend kunnen we stellen dat soortenjagend Nederland (waartoe ik mezelf ook mag rekenen) zich niet van z'n beste kant heeft laten zien in dit geval...!

Gert

Marcel van kammen

Hier ben ik het volledig met je eens.
Ik had het er gister nog met mijn vader over: die gier is daar vorige week aangekomen, en wat ik heb kunnen zien aan de foto's zat hij in een weiland. Naar mijn idee is hier geen dood beest in de omgeving te bekennen, dus ik kan me voorstellen dat dat beest als minstens een week geen eten had gehad. Als er dan zoveel "vogelliefhebbers" op af komen, kan ik mij niet voorstellen dat niemand tot de conclusie kwam om het verzwakte beest op te laten halen door een vogelasiel. Leuk een extra soort op je lijstje, en wat er verder met het beest gebeurd is dan niet belangrijk?

laatvlieger

#2
Citeer

Dersondanks was er tot gisteravond niemand van de tientallen waarnemers die zich druk leek te maken om de conditie van de vogel, noch op dit Forum of blijkbaar elders. Sterker nog, er was gister zelfs een waarnemer die het maar een 'saai' beest vond...!
Wil je s.v.p. niet zomaar dit soort conclusies trekken! Je hebt geen enkel idee wat mensen ervan denken die daar ter plaatse zijn geweest. Ik ben daar gisteren geweest en kan deze opmerking totaal niet waarderen! Dat doet afbreuk aan wat ik er van heb gedacht.

Bovendien is de afweging helemaal niet zo makkelijk als jij hier nu voor doet komen. Als je vogels opvangt om je (je in het algemeen, ik spreek je hier niet persoonlijk op aan!) eigen zielige gevoel af te kopen vind ik het geen goede zaak. Er gaan nu eenmaal beesten dood, face it! De wereld wordt ons veel te vaak veel te lief voorgeschoteld.

Je kunt ervoor kiezen om een vogel op te vangen of je kunt ervoor kiezen om dat niet te doen. Ik vind niet dat je dat zomaar kunt beschrijven alsof niemand zich erover bekommert heeft! Ik kan je verzekeren dat ik er gisteren wel degelijk over nagedacht heb en dat ik waarschijnlijk geprobeerd had de vogel te vangen als ik op het terrein had gemogen. Dat had ik dan gedaan omdat ik wel eens een vale gier vast wilde houden, omdat ik de ringen helemaal af wilde lezen en omdat ik dan mijn eigen zielige gevoel af kon kopen en dan kon denken dat ik wat goeds had gedaan. Niet omdat ik met het oplappen van zo'n enkel verzwakt exemplaar de populatie een dienst zou bewijzen (die populatie is groot genoeg), daar ben ik heel eerlijk in. Ik ben ook te zwak om een vogel voor mijn ogen dood te laten gaan. Deze gier zou ook helemaal niet bijzonder moeten zijn, waarom wel zo'n ophef maken bij deze gier en niet bij een merel die zielig langs de weg zit?

Bij gieren weet je het nooit. Die kunnen best een paar dagen zonder voer en als het weer opknapt vliegen ze weer weg. Als je probeert een vogel te vangen die nog wel goed op conditie is, dan breng je zo'n beest onnodig in de stress, moet die bovendien extra energie gebruiken om weg te vliegen terwijl hij nou juist aan de grond zit om dat te voorkomen. En niet onbelangrijk er zijn ook een hoop vogelaars die ervan zouden balen, omdat zij graag de vogel nog hadden gezien.

I.p.v. al dat geld aan die opvang te spenderen kun je je in mijn ogen veel beter druk maken over hoe je de gieren voor europa kunt behouden en wat je moet doen om hun leefgebieden zo goed mogelijk intact te houden.

Excuses voor mijn beetje felle reactie. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is waarom (behalve uit zelfmedelijden) je zo'n vogel op zou moeten vangen? (Overigens kan dat zelfmedelijden best een sterk argument zijn hoor, zoals ik al aangaf heb ik gisteren ook er echt over nagedacht om de vogel te proberen te vangen en weg te brengen naar een asiel. Als ik een vogel zie liggen kan ik hem meestal ook niet zomaar aan zijn lot overlaten, zo werkt dat nu eenmaal. Maar of dat nou een goede zaak is, kun je je afvragen)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

#3
Als je er niet tegen kunt dat er een gier aan het lijden is dan moet je 'm uit z'n lijden verlossen. Dat kan maar op één manier!

Lasse de Vries

Ik heb net gelezen dat de Vale gier in Wieringen dood is!?
Hoe kan dat zo opeens?

Lasse :o  


Sjoerd Radstaak

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Lasse de Vries

Ja, als je gaat staan kijken tot ie dood is ben je, naar mijn zeggen een dierenbeul!

Lasse

Gert Ottens

Citeer
Citeer

Dersondanks was er tot gisteravond niemand van de tientallen waarnemers die zich druk leek te maken om de conditie van de vogel, noch op dit Forum of blijkbaar elders. Sterker nog, er was gister zelfs een waarnemer die het maar een 'saai' beest vond...!
Wil je s.v.p. niet zomaar dit soort conclusies trekken! Je hebt geen enkel idee wat mensen ervan denken die daar ter plaatse zijn geweest. Ik ben daar gisteren geweest en kan deze opmerking totaal niet waarderen! Dat doet afbreuk aan wat ik er van heb gedacht.

Ik geef toe, dit is een aanname. Maar uit het feit dat niemand ogenschijnlijk iets heeft gedaan, blijkt wel dat ik er niet ver naast kan zitten. Zie ook de quote van een vogelaar in mijn eerste post ('saai'). Maar natuurlijk zullen er vogelaars zijn geweest die hun eigen idee hadden over dit gebeuren.

Mijn berichtje is dan ook geen persoonlijke aanval op wie dan ook, meer op de (in dit geval) zwijgende massa. Het gaat hier ook om (daar komt 'ie weer:) je verantwoordelijkheid nemen als vogelaar.

Bovendien gaat het mij er zeker niet om iets af te moeten kopen, maar om het simpele idee dat vele tientallen vogelaars naar een stervende vogel staan te kijken. Er bestaat toch nog zoiets als ethiek (of op z'n minst de intrensieke waarde van een vogel), ook in het vogelen/soortenjagen? Dat lijkt mij persoonlijk reden genoeg om in ieder geval een beslissing te nemen: op laten lappen of afmaken.

Gert

JohanvantBosch

Ik sluit deze. Zie verder het hierboven genoemde topic.

bbgt

#10
Vale Gier - Gyps fulvus

 Weet ik hoeveel mensen hebben weet ik hoeveel kilometers afgelegd om een stervende Vale Gier te zien en bij niemand is de gedachte op gekomen iets als voer uit zijn diepvries mee te nemen (ten koste van de bbq van vanavond...). Triest intriest.
Nu is die majestueuze vogel zelf een kadaver, eenzaam gestorven in de kop van Noord-Holland..
Veel vogelaars moeten zich diep schamen.

Gert Ottens

Citeervoer uit zijn diepvries mee te nemen (ten koste van de bbq van vanavond...).
Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling. Het verzorgen van een verzwakte gier zal iets gecompliceerd zijn dan de vogel een kuub vlees voor te houden...

Doet me denken aan een actie van een slager uit Brielle die DE Monniksgier van vele kilo's slachtafval had voorzien. Het deed de vogel niets!

laatvlieger

#12
Bovendien begint het er bijna op te lijken alsof de dood van deze vogel de schuld van de vogelaars zou zijn. Laten we het nou niet te gek maken zeg! Die vogel is afgedwaald naar een veel te net land waar gewoon helemaal niks voor die beesten te halen valt. Toevallig is die opgemerkt en nog bekeken door een paar mensen, de vogel had ook ergens ongezien kunnen sterven.

Tsja, je kunt je afvragen of de vogel opgevangen had moeten worden, maar zeggen dat vogelaars hun plicht niet hebben gedaan en dat het een schande is, gaat mij veel en veel te ver! Het is een onterechte aantijging en doet voorkomen of het lot van vogels mij (want ik was daar) eigenlijk niks doet. Dat bestrijd ik ten zeerste!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bbgt


Die heeft in ieder geval iets gedaan en kan zichzelf in de eeuwigheid niet verwijten passief te zijn gebleven.

Guus Peterse

Citeeren kan zichzelf in de eeuwigheid niet verwijten passief te zijn gebleven.
Ach, dan zijn we allemaal dood en kan niemand iemand iets verwijten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

CiteerDie heeft in ieder geval iets gedaan en kan zichzelf in de eeuwigheid niet verwijten passief te zijn gebleven.
Dus als je besluit niet in te grijpen, ben je passief?

Probeer gewoon alsjeblieft eens te begrijpen dat het allemaal een stuk gecompliceerder ligt dan dat jij het hier nu afschilderd. En roep s.v.p. niet zomaar dit soort opruiende dingen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bbgt


Nooit prettig op de geweten te worden aangesproken.
Succes verder met je hobby .

BramtK

#17
Citeer
CiteerDie heeft in ieder geval iets gedaan en kan zichzelf in de eeuwigheid niet verwijten passief te zijn gebleven.
Dus als je besluit niet in te grijpen, ben je passief?

Probeer gewoon alsjeblieft eens te begrijpen dat het allemaal een stuk gecompliceerder ligt dan dat jij het hier nu afschilderd. En roep s.v.p. niet zomaar dit soort opruiende dingen!
Haha Wouter, probeer eens te begrijpen dat er mensen zijn op deze wereld (heel veel zelfs) die jouw 'rationele, superieure kijk' op de natuur moeten ontberen. Als je je verplaatst in die mensen, dan begrijp je misschien dat het een beetje raar overkomt, zo'n stoet vogelaars die langs een stervende vogel gaat.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Piter Anjema

Wat een gezemel om een dode vogel. :o

teunvankessel

Dieren die dood gaan, volgens mij heet dat ' de Natuur '
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

BramtK

Ja, en vogelaars zijn door de bank genomen autisten die zich niet kunnen verplaatsen in de belevingswereld van 95% van de rest van de mensheid, maar zich liever een zogenaamd superieur gedachtegoed toe-eigenen. Wat een 'gezemel' inderdaad. :duim:

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Pim

Ik heb zojuist genoten van een vakantie in de Pyreneeën met vele vale gieren, lammergieren en enkele aasgieren.

Ik gooi het topic even op slot om af te koelen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

P1234

Citeer


Haha Wouter, probeer eens te begrijpen dat er mensen zijn op deze wereld (heel veel zelfs) die jouw 'rationele, superieure kijk' op de natuur moeten ontberen.
Hoi Bram,

Je zult het vast met humor hebben bedoeld.....

Zowel Gert als Wouter hebben een punt. We hebben het ook hier weer over "vogelaarsethiek," net als bij de twitch rond de Dwerguil van Valkenswaard. En in no time polariseren de standpunten weer :angel: . Dat is wel iets van deze tijd, zo lijkt me.

Ik vind het een lastige discussie. Ik ben benieuwd of er ook ter sprake is gekomen onder de waarnemers, met name gisteren, of het geen wijsheid zou zijn om de vogel te vangen. Misschien kunnen de waarnemers van gisteren daar nog wat over zeggen.

Vreemd eigenlijk dat we met de gemiddelde stookoliekoet niet twijfelen, en dat er kennelijk wel twijfel is geweest rond de vraag of deze gier naar een asiel moest worden gebracht. Ik was er niet bij. Ik weet niet of ik op het idee zou zijn gekomen om mensen te mobiliseren voor een vangactie. Wat zou de juiste etische lijn zijn geweest? Ik durf er geen uitspraak over te doen.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Pim

Zo even allemaal diep adem halen en lief zijn voor elkaar.

De tent is weer open.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BramtK

#24
Dag Peter,

Uhm.. Nee niet echt met humor bedoeld.

Ik ben het met je eens dat beide een punt hebben, maar de manier waarop een aantal mensen hier voorbij gaat aan de emoties van anderen, vind ik (los van de vraag wie gelijk heeft) stuitend. Lees 't anders nog even terug, ik kan me niet voorstellen dat je niet begrijpt wat ik bedoel. :)

Overigens is het natuurlijk de vraag waaraan deze gier is gestorven. Misschien heeft 'ie daar wel een aantal dagen met een schot hagel in zijn donder gezeten...

Bram

ps. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat we naar aanleiding van mijn eerste opmerking nu ineens voorzichtig met elkaar moeten omgaan of dat er iemand zit te mokken, spreek ik Wouter (admin nota bene) niet op dezelfde manier aan als hij een andere bijdrager aanspreekt!?  
Groeten,

Bram ter Keurs

Tinok

Lastig, lastig onderwerp, maar kreeg gisteren bij het lezen van de commentaren bij de waarnemingen ook een erg onbehagelijk gevoel. Hoe leuk is het nu om met zijn alle naar een stervend beest te kijken?
Heb toen ook deze vraag gesteld bij het topic zeldzame waarnemingen in nederland. En toen zelf maar besloten de dierenambulance alkmaar en de vogelbescherming een mailtje te sturen. Had ze misschien gewoon moeten bellen want nu is het te laat.

Denk dat je niet uit deze discussie kan komen omdat de ene mens zal zegggen: het is de natuur jammer dat ie dood gaat maar leuk dat we hem nog konden zien. En de ander zal zeggen: dit voelt niet goed laten we er iets aan doen (met alle gevolgen van dien).
Ik weet in elk geval dat ik de volgende keer sneller actie onderneem. En dat is puur voor mijn eigen gevoel...
O ja mochten jullie mijn waarneming bij het rijtje zien staan dat is mijn man geweest die op weg was naar Texel en toen nog niet wist dat het beest er zo slecht aan toe was :grin:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Ben Wielstra

Juist de 'soortenjagers' hebben het nieuws de wereld ingeholpen dat er een Vale Gier aan de grond zat. Die informatie was dus vrij beschikbaar voor iedereen: iedereen die dit forum bezoekt en vind dat dit beest 'gered' had moeten worden had zo een reddingsactie op touw kunnen zetten.

Met andere woorden, jullie hebben dit beest dood laten gaan terwijl jullie de aangewezen personen waren het beest te redden! De gier had nu nog kunnen leven. Als je dan, door de tralies heen, diep in zijn of haar donkere kraalogen had gekeken, zou je je realiseren dat de vogel je innig dankbaar was!

Ik stond gisteren bij de gier. Ik vond 'm saai. Doodsaai zelfs ;-). Wij hebben het er actief over gehad of je zo'n dier zou moeten vangen etc. Ik koos nee, zoals ik altijd doe bij verzwakte beesten tenzij er een geldige reden is om anders te kiezen (populatie zo klein, door menselijk toedoen, dat elk individu telt; nog nooit voorgekomen).

Stel dat je zou kunnen vaststellen dat het dier het niet meer kan redden (wat wij simpele zielen niet kunnen) dan zou je kunnen beslissen 'm de nek om te draaien of, misschien sneller, z'n kop tegen de grond te drukken en kapot te stampen. Ik denk dat als ik dat gisteren gedaan had, er nu ook mensen aan het miepen zouden zijn.

Daarnaast is het vangen van een gier niet zonder risico.

Maar goed, de gemiddelde dierenliefhebber houdt niet van natuur. De natuur is gruwelijk en moet getemd worden. Dierenliefhebbers gaan Vale Gieren nesten langs en halen jongere jongen uit, zodat de oudste niet aan broer of zus begint in tijden van voedselschaarste.

frankmeer

Frank van der Meer

teunvankessel

Volledig eens met Ben,
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

laatvlieger

Citeer
Ik ben het met je eens dat beide een punt hebben, maar de manier waarop een aantal mensen hier voorbij gaat aan de emoties van anderen, vind ik (los van de vraag wie gelijk heeft) stuitend.
Wat ik stuitend vind is dat je dit durft te beweren! Ik waardeer iedereen zijn mening en ieders emotie, maar het gaat mij te ver als anderen bepalen wat ik denk en als anderen hun mening aan mij opdringen! Daar heb ik op gereageerd. Als iemand die gier had willen voeren of opvangen, dan hadden ze dat moeten doen. Maar ga niet tegen mij zeggen dat ik door niks te doen een schande ben voor de vogelaarswereld. Want dat is wat hier gebeurt en dat gaat mij veel en veel te ver!

Ga mij ook niet zeggen dat ik een "rationele superiore kijk" op de wereld heb. Want dat heb ik niet en dat zal ik ook nooit beweren wel te hebben.  

Als ik de kans had gehad om de vogel te vangen, dan had ik dat waarschijnlijk gedaan. Maar dan had ik dat gedaan omdat ik het anders voor mezelf zielig had gevonden.

Hebben jullie enig idee hoeveel jonge vogels sterven? Als we die allemaal op zouden lappen zouden we die in no-time nergens meer kwijt kunnen. Waarom wel deze gier oplappen? Omdat ik er naar gekeken heb?
(begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk zonde dat de vogel er niet meer is. Het is een prachtbeest en heeft een bijzondere reis afgelegd. Natuurlijk doet het mij wel wat, beweer niet dat het niet zo is! Maar het zou fijn zijn als mensen alles wat meer in perspectief zouden zetten. )

En wat mijn reactie op mensen betreft. Hoe hard die af en toe ook mag zijn, ik ben er wel voorstander van om iedereen in zijn waarde te laten. Een discussie mag nooit ten koste van de persoon gaan. Als je mijn overige reacties op dit forum leest, zul je zien dat ik daar altijd voor strijd. Het doet mij dus persoonlijk bijzonder pijn dat je mij ervan beticht niet netjes met mensen om te gaan!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/