Hoofdmenu

Korhoen

Gestart door Theovanv, juli 10, 2008, 20:46:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik zag net een herhaling van Natuurlijk Nico. Hij was op de Sallandse Heuvelrug en liet de Korhoenen zien. Ik zou ze zelf ook graag een keer zien. Ik heb het verhaal niet helemaal gehoord, maar aan de data van de waarnemingen te zien moet je echt in het broedseizoen zijn en dan vroeg in de ochtend wanneer de mannetjes baltsen. Kan je ze dan nu helemaal niet zien of valt dat mee.
Theo van Veenendaal

martinharskamp

Hoi Theo,

waarschijnlijk kan je ze nog wel zien maar is het een stuk lastiger. Tijdens de baltstijd zijn ze vooral 's ochtends redelijk op vaste plaatsen te zien. Je moet in ieder geval zeker een keer tijdens de baltstijd gaan. Het is een schitterend schouwspel. Je kan het natuurlijk ook nu nog proberen. Als je ze niet ziet is het nog steeds een schitterend gebied.

j.steenbergen

Ik zou eigenlijk niet weten of het nu niet kan, maar waarom het nu proberen voor mogelijk een glimp, als je volgend voorjaar voor de 'hele show' kunt gaan? Ik zou dan toch daar op wachten. Het is de ervaring waard.  
Jeroen Steenbergen

Theovanv

CiteerIk zou eigenlijk niet weten of het nu niet kan, maar waarom het nu proberen voor mogelijk een glimp, als je volgend voorjaar voor de 'hele show' kunt gaan? Ik zou dan toch daar op wachten. Het is de ervaring waard.
Ok, maar en en is ook een mogelijkheid, als de kans nu ook aardig groot is dat je ze ziet. Zo ver weg is het niet vanaf Apeldoorn, alhoewel het OV daar niet geweldig is denk ik.
Theo van Veenendaal

martinharskamp

Ik denk toch niet dat de kans aardig groot is. Ik ben er twee keer buiten de baltstijd geweest en heb ze toen niet gezien. Het zijn er maar een paar in een groot gebied. Ik denk dat ze niet of nauwelijks boven de heide uitkomen dus het is bijna zoeken naar een speld in een hooiberg. Je zult denk ik het geluk moeten hebben dat je er net effe één ziet vliegen.  

frankneijts

Ik ken de situatie op de Sallandse Heuvelrug niet maar de vroegere Korhoenders in de Brabantse Kempen (begin jaren 90 verdween de laatste helaas) waren buiten de broedtijd vaak makkelijk te vinden. 's Winters fourageerden ze bijv. hoog in Berken en waren dan op 'n kilometer of meer zichtbaar. In minder winterse omstandigheden fourageerden ze dikwijls op akkers en weilanden waar met name de hanen ook niet direct onopvallend waren. Maar ik beaam onmiddellijk dat dat niet te vergelijken is met de aanblik van een bolderplaats.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Misschien dat ik er binnenkort dan maar eens naartoe ga, maar ik wil er zeker ook in de baltstijd heen. Dan moet schitterend zijn getuige de beelden uit het programma gisteren :)
Theo van Veenendaal

wimtegels

Het laatste nieuws over de korhoenders op de Hoge Veluwe via deze link van LNV:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=29314
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

luc hoogenstein

#8
CiteerMisschien dat ik er binnenkort dan maar eens naartoe ga, maar ik wil er zeker ook in de baltstijd heen. Dan moet schitterend zijn getuige de beelden uit het programma gisteren :)
niet om je enthousiasme wat te temperen, maar: neem in ieder geval een telescoop mee als je het fatsoenlijk wilt zien. Je staat er vanaf de weg toch een redelijk eind van af, en krijgt het zeker niet zo te zien als op tv (maar het blijft een boeiende ervaring!)


CiteerHet laatste nieuws over de korhoenders op de Hoge Veluwe via deze link van LNV:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=29314

Ach ja, het nieuwste speeltje van Van Voorst tot Voorst.... <_<  (die kippen halen het qua waarneming niet bij de Holterberg...)

wimtegels

Citeer

CiteerHet laatste nieuws over de korhoenders op de Hoge Veluwe via deze link van LNV:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=29314

Ach ja, het nieuwste speeltje van Van Voorst tot Voorst.... <_<  (die kippen halen het qua waarneming niet bij de Holterberg...)
Ik vraag me een beetje af wat de oorsprong van deze kippen is.

Voordat ik dat weet kan ik me moeilijk een opinie vormen over dit project.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Justin Jansen

Die Salland kippen worden toch kunstmatig in stand gehouden? De Veluwe zijn uitgezet, maar beide zijn niet meer oorspronkelijk.
M.v.g., Justin Jansen


wimtegels

Ik dacht dat de "salland kippen" een restpopulatie van onze inheemsen zijn.

De oorsprong van de veluwe kippen is me onbekend
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henkjanvdkolk

De korhoenders van de Sallandse Heuvelrug zijn geloof ik de enige nog wilde populatie in Nederland.

Deze populatie probeert men te houden door grote stukken bos te kappen, meer variatie in de heide te maken etc. etc.!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Chris van Rijswijk

> Die Salland kippen worden toch kunstmatig in stand gehouden?
De Veluwe zijn uitgezet, maar beide zijn niet meer oorspronkelijk.



Beste Justin,

Kun je bovenstaande onderbouwen (mbt de Salland vogels)?

Vr gr Chris van Rijswijk

http://www.birdshooting.nl
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Justin Jansen

Citeer> Die Salland kippen worden toch kunstmatig in stand gehouden?
De Veluwe zijn uitgezet, maar beide zijn niet meer oorspronkelijk.



Beste Justin,

Kun je bovenstaande onderbouwen (mbt de Salland vogels)?

Vr gr Chris van Rijswijk

http://www.birdshooting.nl
Hoi Chris, dat is al een "gerucht" dat al lang gaat, dat er regelmatig nieuwe kippen zijn bijgezet om zodoende te populatie op peil te houden. Deze verhalen ken ik al lang, en dat is me wat me tegenhoud nog om deze populatie nu nog te bezoeken (ben er overigens twee keer in het verleden geweest en heb de populatie van de Oirschotse Heide nog gezien).
M.v.g., Justin Jansen


wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

peter123

Hallo Justin,

Enig idee waar dit gerucht vandaan komt?

Groetjes Peter

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Justin Jansen

CiteerHallo Justin,

Enig idee waar dit gerucht vandaan komt?

Groetjes Peter
Van iemand die beweert dat hij gezien heeft dat er Korhoenders vanuit een auto het gebied werden uitgezet.
In de rapporten zoals die van de genetische herkomst www2.alterra.wur.nl/Webdocs/PDFFiles/Alterrarapporten/AlterraRapport1122.pdf blijft die deur ook open. En lijkt het dat dit gerucht kan kloppen omdat er gesteld wordt dat alle herintroductieprocessen falen, dus wellicht is dit dus ook geprobeerd op de Holterberg.
Ik neem aan als de directie van de Holterberg nu gaat noemen dat deze populatie uitgezet is of dat er exemplaren worden uitgezet, dat de subsidiekraan langzaam dichtgaat. Dus hier zullen grote belangen spelen.
Maar goed het is een gerucht.... voor wat het waard is..
M.v.g., Justin Jansen